پرونده ظریف بسته شد؟

کد خبر: 1064074

ظریف نفر اول در لیست چهارده نفره اصلاح‌طلبان بود اما بعد از سخنان دیروز رهبری این تصور ایجاد شده که او شانسی برای تایید صلاحیت ندارد.

پرونده ظریف بسته شد؟

گروه سیاست سایت فردا -  اصلاح‌طلبان از دیروز وارد فاز بررسی نامزدهای انتخاباتی شدند و لیستی 14 نفره از نامزدهای احتمالی خود ارائه کردند. لیست که به گفته آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات صرفا بیانگر پیشنهادات اعضا است و به این معنی است که افراد قید شده حتما نامزد خواهند شد. 

در این فرهست اما  محمدجواد ظریف که از سوی ۳۷ نفر پیشنهاد شده بود، در صدر قرار گرفت. آن هم درحالی است که برخی تصور می‌کردند عذرخواهی او درباره انتشار آن فایل صوتی و حمایت اصلاح‌طلبان از وی که کافی است تا یک بار دیگر به روزهای اوج برگردد.

به نظر می‌رسید که اصولگرایان نیز اصرار جریان رقیب به بهره‌مندی از ظرفیت ظریف را خوب درک کرده‌اند. برای همین هم خبرگزاری فارس دیروز با انتشار نتایج یک نظرسنجی که بر مبنای آن بیشترین رای را آقایان رییسی و قالیباف داشتند، دو قطبی‌هایی با حضور ظریف ساخت!

فارس نوشت: «نکته مهم این نظرسنجی، در احتمال رای به دوگانه «رییسی – ظریف» در انتخابات پیش رو است که در آن، ۶۷ درصد گفته‌اند به سید ابراهیم رییسی و ۲۷ درصد به محمدجواد ظریف رای خواهند داد. همچنین در دوگانه «قالیباف- ظریف»، ۵۶ درصد گفته‌اند به قالیباف و ۳۳ درصد به ظریف رای خواهند داد».

سخنان دیروز رهبری اما این تصورات و معادلات را تا حدی تغییر داد. چنانچه بسیاری از فعالان رسانه‌ای و تحلیل‌گران در گفت‌وگوهای کلاپ‌هاوسی دیروز خود از بسته شدن پرونده ظریف به عنوان یک نامزد انتخاباتی می‌گفتند. 

مقام معظم رهبری دیروز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم بیاناتی داشتند که مخاطب آن ظریف بود و از سوی برخی رسانه‌ها مثل «وطن امروز» «تادیب ظریف» تلقی شد. ایشان فرمودند: « البتّه از بعضی از مسئولین کشور هم این روزها حرفهایی شنیده شد که برای انسان مایه‌ی تعجّب و مایه‌ی تأسّف است، و شنیدیم که رسانه‌های دشمن و مخالف جمهوری اسلامی هم این حرفها را پخش کردند. انسان واقعاً متأسّف میشود وقتی که این مطالب را می‌شنود. بعضی از این حرفها تکرار حرفهای خصمانه‌ی دشمنان ما است، تکرار حرفهای آمریکا است. حالا مثلاً فرض کنید آمریکایی‌ها سالها است از نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ بشدّت ناراحت و ناراضی‌اند؛ از نیروی قدس ناراحت بودند به خاطر این، از شهید سلیمانی ناراحت بودند به خاطر این، شهید سلیمانی را به شهادت رساندند به خاطر این؛ هر چیزی که عامل نفوذ معنوی جمهوری اسلامی در منطقه باشد، برای آنها بد است. ما نباید حرفی بزنیم که این معنا را تداعی کند که ما داریم حرف آنها را تکرار میکنیم؛ چه درباره‌ی نیروی قدس، چه درباره‌ی شخص شهید سلیمانی. سیاست کشور تشکیل شده از انواع برنامه‌های اقتصادی، برنامه‌های نظامی، برنامه‌های اجتماعی، برنامه‌های علمی و فرهنگی، از جمله مناسبات دیپلماسی و مناسبات خارجی؛ مجموع اینها سیاست یک کشور را تشکیل میدهد. همه با هم باید تلاش کنند، همه با هم باید پیش بروند. اینکه این بخش آن بخش دیگر را نفی بکند، آن، این را نفی بکند، اصلاً معنی ندارد، این خطای بزرگی است که از مسئول جمهوری اسلامی و مسئولین جمهوری اسلامی نباید این خطا سر بزند.»

مقام رهبری تاکید کردند: « انصافاً نیروی قدس بزرگ‌ترین عامل مؤثّر در جلوگیری از دیپلماسی انفعالی در منطقه‌ی غرب آسیا است؛ نیروی قدس در منطقه‌ی غرب آسیا یک سیاست مستقلّ جمهوری اسلامی را و سیاست عزّت‌مدار جمهوری اسلامی را تحقّق بخشیده.»

به نظر می‌رسد که این سخنان رهبری، شورای نگهبان را پیش‌تر هم گمان می‌رفت، ظریف را ساده تایید صلاحیت نکند، در مسیر خود جدی‌تر کند.

ضمن اینکه این سخنان احتمالا سبب خواهد شد تا ظریف که پیش‌تر هم نسبت به کاندیداتوری تردید داشت و «نه» گفته بود، دیگر تحت تاثیر اصلاح‌طلبان قرار نگیرد. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها