رفتار دوگانه جریان اصلاحات در قبال لاریجانی

کد خبر: 1070385

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌گوید شورای نگهبان نه معصوم است و نه علم غیب دارد. به همین دلیل نیز مبرا از اشتباه نیست، اما در جامعه قانونمند باید حتی از تصمیم غلط یک نهاد قانونی تبعیت کرد.

رفتار دوگانه جریان اصلاحات در قبال لاریجانی

اعتمادآنلاین: با گذشت چند روز از اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز صدای واحد و رسمی‌ای از جریان اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ شنیده نمی‌شود. رد صلاحیت اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، مصطفی تاجزاده و حتی علی لاریجانی شرایط خاصی را در این اردوگاه تعریف کرده است، چنان‌که درباره حمایت از محسن مهرعلیزاده و ناصر همتی نیز ابهامات و اختلافات زیادی وجود دارد. با وجود این اصولگرایان این جریان را متهم به اتخاذ سیاست نخ‌نمای کمبود کاندیدا در انتخابات می‌کنند.

محسن کوهکن، عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با رد این ادعا و شرایط موجود در اردوگاه اصلاح‌طلبان گفت: معمولاً جریان اصلاحات مدعی انتخابات بی‌رقابت است و از اینکه کاندیداهای مورد نظرشان در عرصه انتخابات حضور ندارند انتقاد می‌کنند، اما همیشه محرز شده که دقیقه ۹۰ تصمیم می‌گیرند از چه کسی حمایت کنند و در عرصه حاضر شوند.

او با بیان اینکه این سیاست نخ‌نما شده ادامه داد: الان هم آقایان مهرعلیزاده و همتی مرتبط با جریان اصلاحات و کارگزاران سازندگی در عرصه حضور دارند و چهره‌های صفرکیلومتر و تازه‌نفسی هم نیستند چراکه یکی از آنها معاون رئیس‌جمهور و دیگری رئیس بانک مرکزی در دولت فعلی بوده است.

کوهکن با رد انتقاد اصلاح‌طلبان نسبت به برگزاری انتخابات فاقد رقابت و یکدست گفت: چنین مساله‌ای صحت ندارد و این‌طور نیست که این هفت نفر هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته باشند. از هر ۲ جریان کسانی در عرصه حضور دارند و تفاوت‌های گفتمانی نیز در مناظرات مشخص خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: البته در بین این هفت کاندیدا فردی که همانند برخی از چهره‌های گذشته حاضر باشد برای یک دستمال قیصریه را به آتش بکشد وجود ندارد زیرا شخصیت، مشی و طبع هیچ کدام از این چهره‌ها تنش‌آفرینی نیست.

رفتار دوگانه جریان اصلاحات در قبال علی لاریجانی

کوهکن در ادامه با تاکید بر دوگانگی رفتار اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات گفت: اصلاح‌طلبان تا دیروز می‌گفتند نباید مثل روحانی به دنبال لاریجانی رفت و امروز مدعی شده‌اند که چرا لاریجانی رد صلاحیت شده است؟ اینها تا دیروز در حمایت از لاریجانی یکدست نبودند و می‌گفتند ناچار از حمایت از لاریجانی هستیم، اما حالا پیگیر علت رد صلاحیت او شده‌اند.

او ادامه داد: الان هم با استفاده از عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به دنبال سیاست نخ‌نمای گذشته هستند تا شاید بتوانند در ۱۰ روز آخر همانند سال ۷۶ یا ۹۲ موجی به راه اندازند و کفه را به نفع خود سنگین کنند؛ اما به ۲ دلیل امسال این کار سخت است.

اصلاح‌طلبان نمی‌توانند در ۱۴۰۰ جریان‌سازی کنند

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری دلایل خود را چنین تشریح کرد: خود اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که ۳۳ سال از این ۴۰ سال مجموعه کشور دست‌شان بوده و نمی‌توانند خود را مبرا از اشتباهات بدانند.

او دلیل دوم را نزدیکی سیاسی و ائتلاف اصلاح‌طلبان با دولت روحانی به شمار آورد و گفت: نکته دوم اینکه از صدر و ذیل دولت روحانی، آقایان اصلاح‌طلب حضور داشتند و تحلیل جامعه از عملکرد دولت به اصلاح‌طلبان بر‌می‌گردد.

کوهکن افزود: حتی جهانگیری هم نمی‌توانست این کفه را عوض کند چون هشت سال است در مقام نماد دولت حضور داشته و در آخرین نظرسنجی‌ها در وضعیتی بود که نمی‌شد روی او به عنوان مهره‌ای برای تغییر شرایط جریان اصلاحات در پایگاه آرای انتخابات ۱۴۰۰ حساب کرد.

او توضیح داد: با برگزاری مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی فضای جامعه بیش از امروز انتخاباتی می‌شود؛ به طور حتم امسال بحث‌های جدی، کارشناسی و حتی چالشی در مناظرات طرح می‌شود، اما این ۷ نفر شخصیت‌هایی نیستند که برای ۲ رأی قیصریه را آتش بزنند.

شورای نگهبان معصوم نیست و جایزالخطاست

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره تصمیم شورای نگهبان مبنی بر رد صلاحیت چهره‌ای همچون علی لاریجانی و تایید ترکیب فعلی کاندیداها گفت: نمی‌توانیم بگوییم همه تصمیمات شورای نگهبان صد درصد درست بوده است و باید بین نیت و عمل شورای نگهبان تفاوت قائل شد.

کوهکن صحبت‌های خود را این‌طور به پایان رساند: اعضای شورای نگهبان معصوم نیستند و علم غیب ندارند؛ همین ۲ ویژگی مؤید آن است که این شورا مصون از تصمیم خطا نیست، اما در جامعه قانونمند باید حتی از تصمیمات غلط یک شورای قانونی تبعیت کرد و اجازه نداد تصمیم شخصی، تصمیم شورا را زیر سوال ببرد؛ کمااینکه آقای لاریجانی نیز همین رفتار را از خود نشان داد.

چکیده گفت‌وگو با محسن کوهکن

-معمولاً جریان اصلاحات مدعی و منتقد انتخابات بی‌رقابت است، اما این سیاست دیگر نخ‌نما شده و جواب نمی‌دهد

-آقایان مهرعلیزاده و همتی مرتبط با جریان اصلاحات و کارگزاران سازندگی در عرصه حضور دارند و چهره‌های صفرکیلومتر و تازه‌نفسی نیستند

-در بین این هفت نفر کاندیدا فردی که همانند برخی از چهره‌های گذشته حاضر باشد برای یک دستمال قیصریه را به آتش بکشد وجود ندارد زیرا شخصیت، مشی و طبع هیچ کدام از این چهره‌ها تنش‌آفرینی نیست

-اصلاح‌طلبان نمی‌توانند در انتخابات پیش‌ رو جریان‌سازی کنند. حتی اسحاق جهانگیری در وضعیتی نبود که چنین توانی داشته باشد و نظرسنجی‌ها نیز این مساله را تایید می‌کرد

-از صدر و ذیل دولت روحانی آقایان اصلاح‌طلب حضور داشتند و تحلیل جامعه از عملکرد دولت به اصلاح‌طلبان برمی‌گردد

-باید بین نیت و عمل شورای نگهبان تفاوت قائل شد

-اعضای شورای نگهبان معصوم نیستند و علم غیب ندارند؛ همین ۲ ویژگی مؤید آن است که این شورا مصون از تصمیم خطا نیست

-در یک جامعه قانونمند باید حتی از تصمیمات غلط یک شورای قانونی تبعیت کرد و اجازه نداد تصمیم شخصی، تصمیم شورا را زیر سوال ببرد؛ کمااینکه آقای لاریجانی نیز همین رفتار را از خود نشان داد

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها