راند دوم مناظره عصر امروز

کد خبر: 1071966

دومین مناظره‌ تلویزیونی نامزدهای انتخابات عصر امروز با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار می‌شود.

راند دوم مناظره عصر امروز

گروه سیاست سایت فردا - دومین مناظره‌ تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز - ساعت 17 - برگزار می‌شود تا آقایان به سوالاتی با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پاسخ داده و دیدگاه‌های خود را بیان کنند.

این مناظره مثل مثل مناظره قبلی با ورود نامزدهای ریاست جمهوری به رسانه ملی آغاز و پس از قرعه کشی صندلی ها، شروع می‌شود. سه ساعت طول خواهد کشید و به صورت زنده از شبکه‌های مختلف سیما و صدا پخش خواهد شد.

این مناظره درحال برگزار می‌شود که آثار و حواشی مناظره نخست هنوز ادامه دارد. از مجادله‌ای که برای گرفتن وقت اضافه ایجاد شده گرفته تا تغییراتی که بر اساس نظرسنجی‌ها در میزان مشارکت و البته آرای نامزدها ایجاد شده است.

با اشاره به همین تغییرات است که امروز «جوان» می‌نویسد: «مناظره اول مشارکت را تکان داد». این روزنامه اصولگرا در گزارشی که امروز تیتر یک کرده، آورده است: « مشارکت پایین دغدغه هر دو جناح سیاسی کشور شده است! جناحی که خود را داخل نیروهای انقلاب تعریف می‌کنند، معتقدند مشارکت بالا با هر انتخابی تضمین بزرگ نظام و پیروزی بی‌بدیل جمهوری اسلامی است. جناح مقابل که اصلاح‌طلبان بخش بزرگ‌تر آنها هستند و افزودنی‌هایی هم دارند که لزوماً اصلاح‌طلب نیستند،‌ مدعی‌اند مشارکت بالا به پیروزی نامزد مورد حمایت آنان می‌انجامد چون رأی خاکستری انتخابات برای آنان است. این ادعا اگر چه علمی نیست و متکی بر یکی دو تجربه ناقص گذشته است و با تغییرات و ترکیبات جدید و با کارنامه‌های موجود نمی‌توان روی این ادعا قسم خورد، اما حتی همین ادعا، جناح موسوم به انقلابی را نگران نمی‌کند و عناصر شناخته شده این جناح می‌گویند اگر هر کدام از نامزدها مشارکت بسیار بالا را تضمین کرد، به این انتخاب مردم و به این مشارکت بالا افتخار می‌کنیم و به آن گردن می‌نهیم. برخی نظرسنجی‌ها نشان داده است که این دغدغه هر دو جناح بعد از مناظره اول، تکانی به خود داده است، هرچند میزان آن زیاد نبوده است.»

«اعتماد» اما نگاه متفاوتی دارد و در گزارشی پیرامون مناظره امشب، نوشته است: «تا روز گذشته نظرسنجی‌های رسمی و غیررسمی نشان از این دارد که نمودار اقبال عمومی برای شرکت در انتخابات هنوز تکان چندانی نخورده و حتی برخی مدعی شده‌اند که این میزان اثر منفی از مناظره‌ها گرفته و اندکی افول داشته است. مناظره‌ها البته تاحدودی منجر به جابه‌جایی چند کاندیدا شده است. آن‌طورکه از مطالعه حدود 10 نظرسنجی (عمدتا غیررسمی) دست‌گیرمان می‌شود، همتی و رضایی و البته امیرحسین قاضی‌زاده کمی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته‌اند. البته در همین حال هم برخی احزاب اصلاح‌طلب مانند کارگزاران سازندگی حمایت خود را از همتی افزایش داده‌اند. ضمن آنکه همتی و رییسی بیش از 5 کاندیدای دیگر به‌دلیل رفتارشان در مناظره اول مورد نقد قرار گرفتند. برخی مراکز نظرسنجی هم اعلام کرده‌اند که داده‌های آنان نشان از کاهش نسبی محبوبیت رییسی دارد و در این میان برخی مدعی شدند که این میزان تا حدود 8 درصد از مجموع آرای او کاسته است. هرچند باید توجه داشته باشیم که این داده‌ها در مراکز مختلف، متفاوت است و در مراکزی که به هرکدام از کاندیداها نزدیک هستند، نتایج منتشرشده به نفع کاندیدای موردحمایت‌شان است.»

اینکه کدام یک از دو روزنامه نگاه دقیق‌تر و غیر جناحی‌تری دارد، اینکه میزان مشارکت افزوده شده یا کاهش یافته و حتی اینکه مناظرات چه تاثیر بر میزان آرای نامزدها دارد به زودی مشخص خواهد شد، کافی است مناظره دوم را امشب و مناظره سوم را نیز روز شنبه 22 خرداد ببینیم. 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها