همتی: رابطه بودجه و بانک مرکزی را قطع می‌کنم

کد خبر: 1071972

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای کنترل نقدینگی باید بودجه دولت متوازن شود تا دولت مجبور نشود از بانک مرکزی استقراض کند و نقدینگی را در جامعه افزایش دهد.

همتی: رابطه بودجه و بانک مرکزی را قطع می‌کنم

مهر: به نقل از صداوسیما، عبدالناصر همتی پس از برنامه گفتگوی ویژه خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ریشه اصلی تورم؛ نقدینگی است، افزود: باید نقدینگی در کشور کنترل شود و برای مبارزه با تورم و گرانی نه با معلول که باید با علت که همان تورم است مبارزه کرد.

وی گفت: به نظر من مبارزه با گرانی معنا ندارد بلکه باید تورم کنترل شود و در کشورهایی که تورم را کنترل کرده اند؛ چیزی به اسم مبارزه با گرانی وجود ندارد.

همتی افزود: نظام بانکی نیز باید کنترل شود تا نقدینگی خلق نکند.

وی گفت: من رابطه بودجه و بانک مرکزی را قطع می‌کنم؛ این امر چیزی است که چندین دهه در کشور ما اتفاق نیفتاده و بانک مرکزی نتوانسته است استقلال لازم را داشته باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: هم اکنون در بخش عمده ای از ۱۵۰ کشور که توانستند تورم را کاهش دهند و تک رقمی کنند؛ بانک مرکزی استقلال دارد و رابطه مالی دولت و بانک مرکزی تعریف شده است بنابراین نخستین اقدام من پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور، تعیین اقتصاددانی مقتدر، قوی و مسلط به عنوان رئیس کل بانک مرکزی است ضمن اینکه استقلال بانک مرکزی را به رسمیت می‌شناسم و اجازه نمی‌دهم دولت دست در جیب بانک مرکزی کند زیرا این امر ریشه همه تورم‌های ما در چند دهه گذشته بوده است.

همتی گفت: در کنار کنترل نقدینگی باید رشد تولید هم داشته باشیم که در این باره سه مسأله مهم وجود دارد؛ نخست؛ ایجاد ثبات اقتصادی برای سرمایه گذاری در تولید و دوم؛ اصلاح محیط کسب و کار است به طور نمونه، اگر جوانی بخواهد فعالیت تولیدی و خدماتی را آغاز کند موانع زیادی برای گرفتن مجوز پیش روی او قرار دارد که باید برچیده شود یعنی وقتی به یک نفر گواهی کار و فعالیت می‌دهیم، همان گواهی کافی است و با آن گواهی باید فرد بتواند تولید خود را راه بیندازد و صنف مربوط باید نظارت کند.

وی رفع تعارض منافع را سومین نکته در فراهم ساختن بستر رشد تولید برشمرد و افزود: گروه‌های ذینفع در جامعه اگر برچیده و شفاف نشوند به هیچ وجه نمی‌توان تولید را توسعه داد یعنی کسانی که با رانت ارتباط دارند و تا زمانی که قیمت گذاری دستوری وجود دارد و معلوم نیست عده‌ای ارز ناشی از صادرات را چگونه به گردش در می‌آورند؛ مسیر برای رشد تولید فراهم نمی‌شود.

همتی گفت: اجرایی نشدن نظام جامع مالیاتی موجب شده ۵۰ درصد فعالیت اقتصادی ما مالیات پرداخت نکنند که عمده آنها سوداگران و رانت خوارانی هستند که اقتصاد را در چنبره خود گرفتند و اجازه نمی‌دهند تولید رشد کند، من این موضوع را شفاف و به مردم در این باره اطلاع رسانی خواهم کرد، ضمن اینکه به خبرنگاران و رسانه‌ها آزادی کامل خواهم داد که همه کارگزاران و مدیران مرا زیر ذره بین ببرند و تخلفات آنها را گزارش کنند و به هیچ وجه علیه هیچ خبرنگاری شکایت نخواهم کرد.

وی افزود: بخشی از تعارض منافع ممکن است نمایندگان مجلس باشند؛ وقتی فردی کاندیدا می‌شود باید دید هزینه‌ها را از کجا می‌آورد و بعد از آنچه اقداماتی می‌کنند که هزینه‌های خود را جبران کنند که جلوی اینها باید گرفته شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بارها گفته ام که می‌خواهم حکمرانی اقتصادی را آزاد کنم یعنی اقتصاد باید شفاف و ریل گذاری آن جدید شود، تولید اهمیت یابد و مالیات را از کسانی که درآمد هنگفت دارند بگیریم و درصد آن را از تولید و اقشار حقوق ثابت کاهش دهیم.

همتی افزود: برای اینکه آثار برنامه‌های اقتصادی ما در شش ماهه دوم برای مردم ملموس شود، باید فعالیت‌های خود را بر اقشار بسیار ضعیف متمرکز کنیم که تقریباً سه دهک پایین جامعه هستند و قدرت تحمل خود را نیز از دست داده اند، البته نباید منت بگذاریم بلکه در این باره وظیفه داریم زیرا قصور ما بوده که آنها شغل خود را از دست داده اند و اکثر آنان یا زنان سرپرست خانوار هستند یا افرادی هستند که به هر دلیلی مشکلی برایشان پیدا شده و نمی‌توانند هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند.

وی با بیان اینکه برای تحقق این هدف؛ باید نقدینگی به سرعت کنترل شود گفت: بانک مرکزی اختیارات محدودی داشت اما اختیارات رئیس جمهوری بسیار فراتر از بانک مرکزی است که اگر رئیس جمهور شوم به طور جدی بر کنترل نقدینگی پافشاری خواهم کرد که این رویه می‌تواند به تدریج ثبات را در نرخ‌ها و تورم ایجاد کند.

همتی افزود: همچنین برای رشد تولید باید فضای اجتماعی و سیاسی لازم به منظور سرمایه گذاری در تولید به ویژه سرمایه گذاری در واحدهای کوچک و متوسط فراهم شود.

وی گفت: ما سه دهک پایین جامعه را با پرداخت یارانه نقدی تقویت خواهیم کرد اما برای دهک‌های سه به بعد باید توانمندی ایجاد کنیم که راه آن ایجاد اشتغال از طریق واحدهای کوچک و متوسط و با رفع موانع و مجوزهای زائد است ضمن اینکه از طریق نظام بانکی باید بتوانیم این واحدها را تأمین مالی کنیم تا به سرعت وارد مدار تولید شوند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه‌های خود برای سامان بخشی شرکت‌های دولتی افزود: بخشی از شرکت‌های دولتی تولیداتی انجام می‌دهند که بخش خصوصی هم می‌تواند انجام دهد که این شرکت‌ها باید واگذار شوند و معنا ندارد که در اختیار دولت باشند، البته بخشی دیگر از شرکت‌ها که خدمات و کالای عمومی مانند برق، راه، اینترنت و امور زیرساختی را انجام می‌دهند همچنان باید جزو فعالیت‌های سرمایه گذاری دولت باقی بمانند.

همتی درباره اصلاح ساختار بودجه نویسی در کشور گفت: مقام معظم رهبری چندین بار تأکید کردند که ساختار بودجه باید اصلاح شود، ما ساختار بودجه را نه تنها اصلاح نکردیم بلکه با کمک دولت و مجلس، صد درصد هزینه‌ها را در بودجه افزایش دادیم، افزایش هزینه‌ها بدون اینکه درآمد داشته باشیم؛ کار آن چنانی نمی‌خواهد، هر چه توانستیم به عنوان هزینه‌های بودجه اضافه کردیم و قیر رایگان و دناپلاس را در بودجه گذاشتیم که باید گفت این طور نمی‌شود کشور را اداره کرد.

وی افزود: باید بودجه نویسی بر مبنای بودجه عملیاتی باشد یعنی برای هر بودجه‌ای که تعیین می‌شود؛ محصول و خروجی آن در مدت شش ماه مشخص باشد که متأسفانه در کشور ما این گونه نیست یعنی هر سال درصدی در بودجه اضافه می‌کنیم و داریم این دور باطل را ادامه می‌دهیم.

همتی گفت: با هماهنگی مجلس به یک تفاهمی خواهیم رسید که روند بودجه نویسی را به سرعت اصلاح کنیم زیرا اگر این روند اصلاح نشود؛ کسری بودجه مدام ادامه خواهد یافت که یا باید با انتشار اوراق از مردم قرض کنیم که آن هم حدی دارد یا مجبوریم سراغ بانک مرکزی برویم، بنابراین بودجه باید بر مبنای بودجه عملیاتی و امکانات موجود؛ اصلاح ساختار شود، ضمن اینکه در این باره باید ساختار مالیاتی نیز اصلاح شود؛ یعنی مالیات از واحدهای تولیدی کاهش یابد و به جای آن از ۵۰ درصد اقتصاد غیررسمی که مالیات نمی‌دهند اخذ شود.

وی درباره اصلاح نظام بانکی افزود: اصلاح نظام بانکی را آغاز کردیم و در این باره کارهای مهمی انجام دادیم که یکی از این اقدامات؛ ادغام بانک‌های نیروهای مسلح در بانک سپه بود، همچنین پنج مؤسسه مالی و اعتباری مشکل دار تحت مدیریت بانک مرکزی قرار گرفت تا ساختار آنها اصلاح شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: واقعیت این است که بانک‌های ما باید از نظر نوع رفتار اصلاح شوند تا نتوانند نقدینگی خلق کنند، در این باره کنترل رشد دارایی‌های بانک‌ها را آغاز و هیأت مدیره بانک‌ها را درباره اقداماتشان پاسخگو کردیم.

همتی افزود: بانک‌ها از این حالت که در واحدهای تولیدی سرمایه گذاری و برای خود مدیریت و حیاط خلوتی درست کنند باید بیرون بیایند و فقط به واسطه مالی تبدیل شوند، دولت هم باید سرمایه بانک‌های دولتی را افزایش دهد زیرا بانک‌های دولتی مشکل سرمایه دارند و کفایت سرمایه آنها بسیار پایین است.

وی گفت: بخشی از اصلاحات ساختار نظام بانکی را در دوره‌ای که در بانک مرکزی بودم انجام دادم و بقیه آن را با جدیت پیگیری می‌کنم که اجرا شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها