رئیسی: بازار سرمایه مدیریت نشد وگرنه شاهد مشکلات امروز نبودیم

کد خبر: 1072650

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دولت نباید کسری بودجه خود را از طریق بازار سرمایه جبران کند.

رئیسی: بازار سرمایه مدیریت نشد وگرنه شاهد مشکلات امروز نبودیم

خبرگزاری مهر: سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه «گفتگو با جوانان»، گفت: این برنامه برای تبیین دیدگاه‌های کسی است که خود را با عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده است، طبیعتا دغدغه‌های جوانان برای کسی که در این جایگاه قرار گرفته بسیار اهمیت دارد. از این فرصت استفاده می‌کنم و بر حضور حداکثری مردم به ویژه جوانان در انتخابات ریاست جمهوری تأکید می‌کنم چرا که آینده این کشور برای جوانان است.

وی در پاسخ به پرسش مبنی بر وضعیت و شرایط بازار سرمایه و احیای آن، افزود: موضوع بازار سرمایه یکی از دغدغه‌های مردم است و بسیار مهم است، از این بابت که مردم با اطمینان سرمایه گذاری کردند برای این که از این سرمایه نفعی حاصل شان شود، اصل بازار سرمایه یکی از منابع اصلی تأمین سرمایه برای تولید است، اما قضیه‌ای که در کشور اتفاق افتاد این بود که تقاضای حضور در این بازار به سرعت بالا رفت، اما با بالا رفتن سهام و درخواست عرضه اتفاق نیفتاد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: متأسفانه بازار سرمایه مدیریت نشد و اگر نظارت دقیقی در این حوزه صورت می‌گرفت و سازوکاری برای نظارت دیده شده بود تا از تلاطم‌ها جلوگیری کند این مشکلات به وجود نمی‌آمد، مدیریت و نظارت صورت نگرفت، آن چنان که باید عرضه صورت نگرفت و بازار بورس عمیق نشد تا از تلاطم جلوگیری کند.

رئیسی افزود: دولت نباید کسری بودجه خود را از طریق بازار سرمایه جبران کند.

 بازار سرمایه باید مدیریت شود

وی گفت: بازار سرمایه نیاز به نظارت دقیق دارد و راه باید برای ورود سهام شرکت‌ها باز شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره نگرانی مردم از بازار بورس، گفت: مردم وقتی وارد بورس شدند آگاهی درستی به آنان داده نشد و در واقع تبلیغ برای ورود آن‌ها صورت گرفت، اما بدون آگاهی درست و مدیریت، مردم دچار دغدغه شدند.

رئیسی افزود: ده‌ها شرکت منتظر ورود به بازار سرمایه هستند، اما کارهای آن‌ها زود انجام نمی‌شود در واقع کارهای اداری دست و پاگیر کشور را به بلاهای بسیار مبتلا کرده است در واقع ما باید خسارت‌های احتمالی سهامداران خُرد را از همین صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه تضمین دهیم.

وی افزود: کسی که با مبالغ کم وارد بورس می‌شود نباید دچار مشکل شود و دولت هم نباید بازار سرمایه را مثل قلکی در نظر بگیرد که هر وقت دلش خواست از پول آن استفاده کند، بازار سرمایه باید منظم و دارای چارچوب باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال یکی از حضار برنامه برای برقراری عدالت در اخذ وام بانکی بین مردم عادی و دانه درشت‌ها، گفت: اشکال کار نوعی بی عدالتی و بی نظمی در پرداخت هاست که برخی از آن بی بهره اند و کارشان با مشکل روبرو می‌شود آن چند درصدی که وام کلان می‌گیرند به جای استفاده آن در تولید؛ کارهای دیگری انجام می‌دهند. پرونده‌های متعددی در این مورد داریم که نظارتی بر آن‌ها صورت نگرفته است.

رئیسی افزود: این نظارت‌ها باید از طریق بانک‌ها انجام شود آن هم نه با توصیه، کار مدیریت در واقع حسابرسی و برخورد با متخلفان است. مگر می‌شود جوانی برای اخذ وام بانکی دچار مشکل شود، اما چند درصد بدون هیچ مانعی وام‌های سنگین بگیرند بدون وثیقه و تعهد و مؤاخذه هم نشود.

وی گفت: در این خصوص قانون نظام بانکی را موظف کرده است که مدیریت، نظارت و حسابرسی حتماً انجام شود ما بنا داریم یکی از محورهای تحول عدالت را در توزیع امکانات و تسهیلات بانکی قرار دهیم.

متاسفانه در کشور پنج هزار معدن غیرفعال داریم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این برنامه تاکید کرد: در کشور ۱۰ هزار پروانه بهره برداری از معادن صادر شده، اما سوال این است که چرا از این میزان پروانه، فقط نصف آن فعال است.

رئیسی گفت:‌ کشور ما معادن بسیار ارزشمندی دارد که می‌توانیم آن‌ها را فراوری کنیم یعنی بعضی از آن‌ها اگر فراوری شود ارزش افزوده آن برای کشور و جوانان عزیز آن مانند کردستان هزینه می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلات استان کردستان بیکاری جوانان است که آن‌ها می‌توانند در این معادن مشغول به کار شوند و در این فراوری حتماً اشتغال زایی بسیار خوبی هم صورت خواهد گرفت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: حتماً برای معادن به عنوان یک موضوع مهم برنامه خواهیم داشت به طور مثال در خراسان جنوبی که نزولات آسمانی بسیار کم است، اما ذخایر معدنی بسیار زیاد است و اگر همین استان معادنش فعال شود مطمئن باشید آثار بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.

رئیسی همچنین دباره رویکرد فرهنگی او در دولت آینده، افزود:‌ قطعاً با چند فرهنگسرا زدن در همین استان تهران و یا شهرستان‌های دیگر دغدغه‌های فرهنگی برطرف نمی‌شود، در بسیاری از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها جوانانی هستند که به کار سینما، تئاتر، هنر، ‌موسیقی و بسیاری از کارهای هنری علاقه‌مند هستند که این موضوع می‌تواند باعث شکوفایی استعدادها شود.

وی گفت: به برکت حضورم در آستان قدس رضوی در آنجا فقط یک پایگاه برای شعر و شعرا درست کردم یعنی یکی از رواق‌های صحن رضوی را اختصاص دادم، برای آنکه شعرا و ادبا به آنجا بیایند و جایگاهی داشته باشند برای شعر و شاعری در ثنای امام رضا (ع) که شما نمی‌دانید چه استقبالی از این موضوع شد و جوانان بسیار زیادی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور به این مکان آمده بودند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: بعد از این اتفاق استعدادهای بسیار زیادی از سراسر کشور جذب شدند و در این سه سالی که توفیق خادمی آستان قدس رضوی را داشتم شاهد بروز استعدادهای زیادی بودم.

رئیسی گفت: دولت باید در حوزه فرهنگی پشتیبان باشد، البته حرف نیست که دولت در هر کجای کشور یک دفتر در این مورد ایجاد کند، بلکه این دفاتر فرهنگی توسط خود جوانان ایجاد می‌شود و وظیفه دولت‌ها این است که از این دفاتر پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد به ویژه در حوزه مالی و تسهیلاتی.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال یکی از جوانان مبنی بر اینکه چه مقدار به استفاده از نیروهای جوان در دولت خود اعتقاد دارید، افزود: من سه نکته در این مورد دارم. نکته اول نگاهم به جوانان است، نکته دوم کارنامه من است و نکته سوم هم برنامه است، اما در مورد نگاه من به عنوان یک طلبه به جوانان باید بگویم که به این مهم اعتقاد راسخ دارم، البته یک سری قضات عالی رتبه داریم که آن‌ها چراغ هدایت قضات میانی هستند.

رئیسی گفت: البته برنامه ما این است که در دولت و در مدیریت‌های مختلف مسئله میدان دادن به جوانان مسئله بسیار محوری برای من خواهد بود که این مهم مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت البته جوانان بدانند دولتی خواهد آمد که آن‌ها را احساس خواهد کرد و آن‌ها هم ان شاءالله در کنار دولت بتوانند گره‌های مردم را باز کنند.

 تاکید بر رونق ساخت مسکن و ایجاد اشتغال

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره مشکل مسکن جوانان نیز گفت: امروز یکی از هزینه‌هایی که در سبد معیشت مردم وجود دارد مسئله مسکن است، با دیدن دقیق امکانات کشور این مسئله را می‌توانیم حل کنیم.

رئیسی افزود: بسیاری از جوانان در پاسخ به این سوال که چرا ازدواج نمی‌کنید؟ مشکل مسکن و اشتغال را مطرح می‌کنند.

وی گفت: ما باید این مشکلات را در دولت حل کنیم، چرا در این سال‌ها به جای ساختن سالانه یک میلیون مسکن، سالی ۳۰۰ هزار مسکن ساخته شد، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی قانون حکم می‌کند در هر سال باید در روستاها بازسازی و بافت‌های فرسوده اصلاح شود، این‌ها چرا اجرایی نشده است؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما در کشور زمین کم نداریم این زمین‌ها را می‌شود از دستگاه‌های اداری آزاد کرد و در اختیار اقشار قرار گیرد، اقشاری که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و یا دهک‌های پایین هستند، تعداد دیگر نیز با تسهیلات کمک شوند و تعداد دیگری نیز هستند که آمادگی برای ایجاد مسکن انبوه را دارند که باید آن‌ها را با کارهای دانش بنیان فعال کرد.

رئیسی گفت: اگر کشور سالی یک میلیون مسکن نسازد یعنی در عرض چهار سال چهار میلیون مسکن ساخته نشود حتما در کار ساخت مسکن عقب است.

وی همچنین در خصوص پیشرفت علمی، گفت: در کشور ما این قدر زمینه داریم که مرجعیت علمی نه تنها در منطقه بلکه در جهان شویم، جایگاه مرجعیت علمی بسیار مهم است، زمانی که در آستان قدس رضوی بودم گفتم که امام رضا (ع) عالم آل محمد (ص) است و واقعا مشهد را می‌تواند با وجود دانشگاه ها، حوزه‌ها و فرهیختگانش به عنوان جایگاه مرجعیت علمی در کشور مطرح کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با طرح این پرسش که ما چرا نباید علم را به تولید پیوند بزنیم؟، اظهار داشت: تولیدکننده ما نیاز دارد که دانشمندی در کنارش باشد و دانشمندان در کنار او برای کیفیت و کمیت بسیاری از صنایع ما که یک کار دانش بنیان و علمی است تلاش خواهند کرد.

رئیسی درباره وضعیت بازار خودرو نیز، گفت: می‌گویند که چرا شما در کشورتان موشک می‌سازید، اما خودروی ما وضعیتش این گونه است؟ سوال، سوال درستی است چرا فناوری که در موشک سازی و در بخش دفاعی و نظامی ماست به خودروسازی سرریزش نمی‌کنید؟ در صورتی که این کار انجام شدنی است.

وی گفت: چرا در پایان نامه‌های ما در دانشگاه پیشنهادهای جدی برای حوزه تولید و بازار و اقتصاد ارایه نمی‌شود؟ این بازار اگر در کنار دانشگاه قرار گیرد شما ببینید که چه خواهد شد؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر دانشگاه راه خودش را برود، بازار راه خودش را برود، وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی را انجام ندهد، در حوزه مناسبات اقتصادی موفق نخواهیم بود.

رئیسی در پاسخ به این سوال که در استان آذربایجان غربی محصولات آبی مثل سیب، چغندر و انگور و محصولات دیمی مثل گندم و جو به علت عدم فروش روی دست کشاورزان مانده است و آن‌ها متضرر شده اند، چه برنامه‌ای برای جلوگیری از تکرار این اتفاق دارید؟ افزود: مسئله ناتمام بودن زنجیره تأمین مشکل اساسی است چرا یک روز سیب کم می‌آید و یک روز در سردخانه می‌ماند و عرضه نمی‌شود و دغدغه تولیدکننده و تاجر این است که چرا سیبش به بازار توزیع نمی‌شود، اشکال اساسی اینجاست که این زنجیره تأمین ناتمام است.

وی گفت: این سیب تازه است و باید تازه خوری شود و اگر بیشتر تولید شود باید آن را فراوری کنیم در واقع زنجیره تأمین را در اینجا باید به شکل کامل انجام دهیم چرا یک روز در کشور گوجه فرنگی کم و در یک روز زیاد تولید می‌شود چندی پیش بحث پیاز هم مطرح بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در این شرایط معلوم است که مدیریت تأمین نشده از مسائل بسیار مهم است که باید انجام شود یعنی در ارتباط با فرآوری سیب باید انجام شود این زنجیره را باید کامل کنیم، می‌توانیم وقتی سیب تازه خوری نیست آن را به کمپوت تبدیل کنیم.

رئیسی گفت: در استان آذربایجان غربی کارخانجات زیادی برای فرآوری میوه‌ها وجود دارد، بعد از فرآوری می‌توانیم محصولات را صادر کنیم.

وی افزود: این کالای با ارزش تولیدش نباید از بین برود، ما در بخش کشاورزی نیازمند مدیریت جدی هستیم که برای تأمین بخش‌های مختلف بتواند فکری داشته باشد به نحوی که یک جا پول و امکانات کم است و یک زمان تسهیلات باید پرداخت و یک زمانی باید نسبت به آموزش‌های لازم اقدام شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر با سفارش‌های لازم کار انجام شود به هیچ عنوان کشاورزان ما متضرر نمی‌شوند.

رئیسی افزود: دولت در این مورد فکری کند که محصولات یا مصرف داخلی شوند و یا صادر تا کشاورز در هر صورت متضرر نشود.

وی در خصوص ایجاد شغل و امنیت شغلی در میان نسل سوم و چهارم انقلاب، گفت: شغل برای مردم حق است و ایجاد آن برای دولت تکلیف. اما سوال اینجاست آیا زمینه اشتغال وجود دارد؟ بله هست، به استان‌هایی که تا به حال سفر کردم و به کارخانجاتی که سر زدم بیش از ۴۰ درصد ظرفیت تولید کشور معطل مانده است، چرا دولت اجازه داد کارخانجات به تملک بانک‌ها دربیاید و تعطیل شوندو کارگرانش مرخص؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چرا خصوصی سازی‌ها با دقت انجام نشد که منجر به تعطیلی کارخانه و کارگران بشود این سوال جدی است.

رئیسی افزود: من پیگیری جدی در خصوص بیکاری افراد دارم وقتی به استان‌ها می‌روم قبل از جلسه با افراد به سراغ کارآفرینان می‌روم و با آن‌ها حرف می‌زنم حلقه مفقوده کشور مدیریت انقلابی است که بتواند با جدیت این امکانات و ظرفیت عظیم را پای کار بیاورد و برای رفع مشکل اشتغال، مسکن و بسیاری از امکانات کار انجام دهد.

وی افزود: امروز اقداماتی که برخی دستگاه‌های کشور انجام داده اند باعث شده که متأسفانه حتی تولیدکننده نتواند در مورد درآمدش پیش بینی داشته باشد این وضعیت برای کارگران هم وجود دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با این وضعیت اقتصادی موجود هیچ چیز برای تولیدکننده و کارگر قابل پیش بینی نیست وضعیت بی ثباتی تا حدی شده که افراد نمی‌توانند برای خرید، فروش و سرمایه گذاری و کار و شغل پیش بینی کنند.

رئیسی افزود: من بر روی عملکرد مردم صحبت می‌کنم، من بین مردم هستم، در اتاقم ننشسته ام، بخشی از خبرهای مربوط به بازدیدهایم پخش می‌شود، من بین مردم هستم این قابل پیش بینی نبودن برای فروشنده، دانشجو، خریدار و تولیدکننده وجود دارد.

وی گفت: ما برای کشور برنامه داریم، تولید، توزیع، مصرف، خرید و فروش و این نظامات هم تأمین، هم تولید، هم مصرف و این زنجیره را قابل پیش بینی کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به کالاهای مورد نیاز مردم که در کشتی‌ها و در بندر معلق مانده است، افزود: متأسفانه برخی‌ها این کالاهای ضروری را نگاه داشته اند تا گران شود این مسئله اشکال دارد، بنده باید با زور قوه قضاییه و قهریه کشتی را آزاد کنم تا مردم به مشکل نیفتند.

رئیسی در خصوص عدم اجرای صحیح موضوع خصوصی سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: خصوصی سازی برای اقتصاد ما ضرورت است، چون هم قانون اساسی و هم سیاست‌های مصوب نظام و هم برنامه‌های توسعه ششم، پنجم، چهارم و سوم همه در مورد خصوصی سازی بحث کردند.

وی افزود: دولت متصدی خوبی نیست، دولت باید نظارت کند، اقتصاد باید به بخش خصوصی واگذار شود البته نه به صورت خصولتی.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید این مسئله را دنبال کنیم اشکالی که وجود داشت این بود که برخی خصوصی‌ها انجام شد که صدای مردم، مجلس و برخی مسئولین دولتی را درآورد چرا، چون برخی واحدهایی را که ما دنبال کردیم به این نتیجه رسیدیم که مثلاً آقای حاج قربانعلی رفته مبلغ بسیار سنگینی را از بانک گرفته چند میلیون دلاری و بعد آن را در بازار آزاد فروخته و در کارخانه ماشین سازی تبریز خریداری می‌کند و یک مبلغ زیاد با اقساط آنچنانی و ای کاش کارخانه برقرار باشد در حالی که کارگران بیکار می‌شوند و کارخانه تعطیل می‌شود و آن کارخانه عظیمی که به عنوان یک پایگاهی است که می‌تواند به نوعی فعال باشد تعطیل شده است.

رئیسی افزود: خوشبختانه چند وقتی است که با پیگیری‌هایی که دوستان و قضات در تبریز کرده اند این کارخانه راه افتاده است.

وی گفت: این خصوصی سازی چطور انجام شد که با تعطیلی کارخانه ماشین سازی که از کارخانجات قدیمی هم هست انجام شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: این اتفاق در شهرهای مختلف مثل خوزستان و کرمانشاه انجام شد ما این پرونده‌ها را رسیدگی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که مقررات به خوبی انجام نشده است در برخی مکان‌ها خصوصی سازی زمین مانده. در رشت کارخانه رشت الکتریک که نگین انگشتری رشت و گیلان است ویرانه شد کسی که برای خرید اقدام می‌کند این کاره نیست می‌آید جلو کارخانه را تعطیل می‌کند و تولیدات را از بین می‌برد.

رئیسی گفت: آن‌ها می‌خواهند زمین‌ها را با قیمت گزاف بفروشند و از آن طرف سود ببرند، ما جلوی این موضوع را گرفتیم و گفتیم باید هم ساختار خصوصی سازی بازنگری شود و هم رفتار خصوصی سازی، چون این مسئله هم اشکال ساختاری دارد و هم اشکال رفتاری.

وی افزود: نمی‌خواهم بگویم در همه جا بد رفتار شد بعضی جاها بسیار بد عمل شد من به خرم آباد و لرستان رفتم از کشت و صنعت خرم آباد بازرسی کردم متوجه شدم که یک خصوصی سازی در آنجا بسیار بد و یک خصوصی سازی خوب اجرا شد یعنی یک بار واگذار کردند و صاحبان قبل آنجا را با خاک یکسان کرده بودند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای بار دوم آن را پس گرفته و به یک فرد دیگر واجد شرایط واگذار کرده بودند که این فرد جدید حدود هزار نفر کارگر جذب کرد از کارگران سوال کردم که برخی‌ها فوق لیسانس کشاورزی یا فارغ التحصیل این رشته بودند که مشغول شدند خوشبختانه روستاهای اطراف هم فعال شده بودند.

رئیسی افزود: خصوصی سازی امر لازمی است و ما معتقدیم باید درست انجام شود اگر درست انجام شود نه به صورت خصولتی، نه اقوام و خویشان و بستگان، نه فامیل بازی، نه پارتی بازی و نه فساد که باید مقابل همه این‌ها ایستاد.

وی گفت: ما جلوی این مشکلات را می‌گیریم و اگر خصوصی سازی واقعی انجام شود ببینید چند جوان تحت عنوان تعاونی با هدف آبادانی و فعال سازی می‌آیند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: فردی که یک سرمایه را می‌تواند در ایران سرمایه گذاری کند راه را برایش باز می‌کنیم، اما اگر بخواهد کاری انجام ندهد مقابلش می‌ایستیم پس اصل خصوصی سازی بسیار خوب است و باید با برنامه و قانون انجام شود صرف خصوصی سازی این نیست که دولت کنار بیاید تازه بعد از اجرای خصوصی سازی کار دولت شروع می‌شود که کار دولت عبارت است از توانمندی بخش خصوصی یعنی یک فرد کارگاهی را از دولت خرید از کجا پول بیاورد که کار را آغاز کند دولت باید تسهیلات ویژه با اولویت در اختیار فرد قرار دهد پس دولت باید بخش خصوصی را توانمند کند یعنی کار دولت در اینجا تازه آغاز می‌شود نه این که کار دولت بعد از واگذاری تمام است و باید بنشیند کنار و قسط‌ها را بگیرد که متأسفانه غالباً قسط‌ها به موقع پرداخت نمی‌شود.

رئیسی گفت: خصوصی سازی علاوه بر واگذاری بخش خصوصی توانمندسازی خصوصی هم هست دولت باید هدایت و حمایت را از بخش خصوصی انجام دهد.

وی همچنین در ادامه این برنامه تاکید کرد:​ غالباً خصوصی سازی، توانمند کردن بخش‌های خصوصی است که نباید به این مورد بسنده کرد بلکه دولت نیز در این بخش امورات لازم را باید اجرایی کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سوال شهروند زنجانی در خصوص تدابیر وی برای خالی شدن روستاها از سکنه، گفت: برنامه ما این است که روستایی‌ها از شهرها به روستاها برگردانده شوند و ما باید بتوانیم اشتغال مناسب برای آن‌ها ایجاد کنیم تا احتیاجی به مهاجرت نباشد.

رئیسی افزود: روستاها مثل یک کارخانه عظیم تولیدی هستند که این کارخانه بزرگ بخش تولید را برعهده دارد.

آقای رئیسی ادامه داد: از سطح کشور خبر داریم که حدود ۳۰ هزار روستا خالی از سکنه شدند و روستاییان در حاشیه شهرهای بزرگ سکونت دارند.

وی گفت: باید در زمینه اشتغال، تولید در روستاها را به وضعیت گذشته برگردانیم و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد روستایی ها، روستاها را ترک نخواهند کرد اگر با کشاورزان ارتباطی زنجیره‌ای اعمال شود آن‌ها روستاها را ترک نخواهند کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در واقع کارهای تولیدی وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است که وظیفه بسیار مهمی دارد که کارگشایی را برای کشاورزان مدنظر قرار دهد.

رئیسی افزود: اگر قرار است وامی به کشاورزان پرداخت شود باید بانک کشاورزی تسهیلات بسیار مناسبی را با پیش بینی برای کاشت و داشت و برداشت در نظر بگیرد این موارد بیشتر در بخش تولید گندم صدق می‌کند.

وی گفت: چند سال است که جشن خودکفایی تولید گندم را داریم، اما متأسفانه اقدام به وارد کردن گندم می‌کنیم که باید گفت پس این خودکفایی کجاست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: یکی از برنامه‌های اصلی دولت این است که مسائل ضروری روستاها را پیگیری و رسیدگی کنیم و باید مسائل مربوط به اشتغال در روستاها را به سرانجام برسانیم تا مهاجرت به شهرها تمام شود.

رئیسی گفت:​ ما از تخلیه روستاها بسیار متضرر می‌شویم و مسئله مهم ما استقلال کشاورزی است.

وی در پرسش پایانی به این موضوع که برای ارتقاء ورزش قهرمانی در کنار اخلاق مداری چه باید کرد؟،گفت: یک مثال ورزشی می‌زنم و آن تیم والیبال است که با همت و مدیریت بسیار خوب اخیراً در منطقه آسیا و حتی در سطح جهانی درخشش بسیار خوبی داشته است و باید گفت این‌ها همه مرهون مدیریت موفق است و آموزش‌های لازم را در این زمینه داشته ایم و در فوتبال هم همینطور است و باید در سایر رشته‌ها این اقدام همراه با مهارت‌های لازم و آموزش‌های لازم باشد تا همانند والیبال حضوری درخشان در میادین مختلف داشته باشیم و برنامه ما این است که در سطح بین المللی ورزش قهرمانی همچنان بدرخشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد:​ می‌دانم که عملکرد برخی از دولتمردان مردم را ناراحت کرده است و در بخش‌های مختلف دچار سوءمدیریت شده ایم به طوری که سفره‌های مردم آسیب دیده و کسب و کار و اشتغال نیز با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده است، ولی من می‌خواهم بگویم جوانان آینده سازان این مملکت هستند و آینده‌ای بسیار روشن را برای آن‌ها پیش بینی می‌کنیم.

رئیسی گفت: امیدوارم همه در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و به نامزد مورد نظر خودشان رأی دهند تا ان شاءالله آینده کشور برغم تمام ناامیدی ها، سرخوردگی‌ها و ناراحتی به سوی روشنایی پیش برود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها