همتی: توافق برجام احتمالا در دولت فعلی اجرا خواهد شد

کد خبر: 1072861

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مسائل موجود کشور کنکور که باید حذف شده و دانشگاه‌ها بر اساس تشخیص خود و صلاحیت داوطلبان دانشجو جذب کنند.

همتی: توافق برجام احتمالا در دولت فعلی اجرا خواهد شد

باشگاه خبرنگاران جوان: عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با رادیو جوان، اظهار کرد: من از سال ۵۹ وقتی دانشجوی فوق لیسانس اقتصاد بودم کارم را در صدا و سیما آغازکردم البته در آن زمان عضو کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی نیز بودم. در این مدت دکترای اقتصاد را از دانشگاه تهران اخذ کردم.

همتی ادامه داد: ۶۳ ساله هستم و سال ۱۳۶۳ ازدواج کردم و ۳ فرزند دارم. یک پسرم ۳۴ ساله و دارای تحصیلات معماری است و در تهران زندگی می‌کند و استاد دانشگاه است. دختر بزرگم متخصص کودکان است و در تهران سکونت دارد و شوهرش جراح ارتوپد است. دختر کوچک من نیز در حال تحصیل در رشته معماری است. یک خانه ۲۰۰ متری دارم، خودروی شخصی ندارم و ۶ سال پیش یک خودرو برای همسرم یک خودروی تویوتا خریداری کردیم. همسرم به من انتقاد می‌کند که برای خانه وقت نمی‌گذارم. همسرم دامادم را انتخاب کرد و به تصمیمش احترام گذاشتم.

کنکور باید حذف شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه اش برای اصلاح نظام آموزش عالی اظهار کرد: یکی از مسائل موجود کشور کنکور که باید حذف شده و دانشگاه‌ها بر اساس تشخیص خود و صلاحیت داوطلبان دانشجو جذب کنند. وجود کنکور رانت وسیعی برای کلاس‌ها به وجود آورده است. آموزش عالی ما باید کاربردی باشد و ارتباط بین صنعت و دانشگاه خیلی ضعیف است. اگر این ارتباط قوی‌تر باشد دانشجو بعد از فارغ التحصیلی نباید به دنبال کار بگردد. دانشجو‌یان فارغ التحصیل فعلی از رزومه و توانمندی بالایی برخوردار نیستند. اگر بتوانیم تحقیق و توسعه را در کشور افزایش دهیم قطعا موفق خواهیم شد.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه اش از صیانت از سبک ایرانی اسلامی و تقویت نهاد خانواده ادامه داد: در خانواده نیاز به تعامل داریم. مردم ما دین باور هستند و دارای تفکر و مومن هستند و نباید به آن‌ها بگوئیم چطور فکر کنند. باید تعامل را از منزل تا خارج داشته باشیم و آن ل تقویت کنیم. روابط والدین و فرزندان امروزه از همه لحاظ تفاوت دارد و نمی‌تواند همچون دهه ۷۰ و دهه ۸۰ گفت که چطور برخورد و رفتار کنند. زمان اینکه به فرزندان بگوئیم چطور برخورد کنند گذشته است و باید فقط آن‌ها را راهنمایی کنیم.

به جای تعامل به تقابل روی آورده‌ایم

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مشکل ما این است که به جای تعامل به تقابل روی آورده ایم و این اختلال را باید رفع کنیم. اگر تفاوت‌ها را درک کنیم جامعه را به سمت توسعه بیشتر سوق می‌دهیم.

همتی درباره برنامه اش برای رفع معضل بیکاری گفت: مشکل اساسی بیکاری در کشور به خاطر عدم رشد سرمایه گذاری در کشور است. در یک دهه گذشته سرمایه گذاری نزولی بوده است. مهم‌ترین عامل سرمایه گذاری اشتغال و تولید است. میزان سرمایه گذاری ما از سال ۸۲ تاکنون تغییری نکرده و در این یک دهه رشد اقتصادی ما هر سال نیم درصد بوده است. در این راستا باید زمینه سرمایه گذاری را ایجاد کنیم.

همتی ادامه داد: باید روی صنایع کوچک و متوسط نیز بیشتر کار کنیم. در بخش خدمات نیز جوانان می‌توانند رشد زیادی داشته باشند.

توافق برجام احتمالا در دولت فعلی اجرا خواهد شد

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره برجام عنوان کرد: احتمالا توافق برجام در دولت فعلی اجرا خواهد شد. برجام مقدمه رفع تحریم‌هاست و می‌توان به این وسیله مبادلات بین المللی را با هزینه کمتری انجام دهیم.

همتی درباره برنامه خود برای حل مشکل بیکاری مردم اهواز نیز گفت: آبادان نشانه‌ای از اشتباه بودن سیاست‌های ما است. این استان از امکانات عظیم نفت و گاز عقب ماندگی زیادی دارد و اشتغال یکی از معضل‌های جوانان این منطقه است و کاری جدی و اساسی برای اشتغال جوانان این منطقه انجام خواهد داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اولین تصمیم دولت من یک تصمیم اقتصادی خواهد بود چراکه دولت من یک دولت اقتصادی است. من از بیمه بانک مرکزی استفاده می‌کردم، ولی اکنون که از ریاست بانک مرکزی عزل شده‌ام، بیمه تامین اجتماعی ندارم و امیدوارم بتوانم از بیمه اساتید دانشگاه استفاده کنم. من در ۳۰ سال گذشته وام نگرفته ام و ابتدا که استاد دانشگاه شدم وام ۱۸ میلیونی اساتید برای خرید خانه گرفته بودم. در ۳ سال گذشته از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکردم و به خاطر مسئولیتم اجازه رفت و آمد‌های بدون تشریفات را نداشتم.

باید مسئله سلطه دولت بر بانک مرکزی را حل کنیم

همتی تصریح کرد: نرخ تورم یکی از مشکلات ماست. تورم در کشور ما مشکل ساختاری است و در چند سال گذشته تورم هر سال ۲۰ درصد رشد داشته در حالی که در دنیا این مسئله اصلا وجود ندارد. من اثبات می‌کنم که امکان کنترل تورم وجود دارد. در سال‌های اخیر دولت با کسری بودجه پنهان مواجه بوده که نتیجه اش فشار به بانک مرکزی است. باید مسئله سلطه دولت بر بانک مرکزی را حل کنیم تا از این طریق سطح عمومی قیمت‌ها را کنترل کنیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید به سمت اقتصاد درون زا و برون گرا برویم به این معنی که نگاه به بیرون و محور فعالیت به داخل باشد. باید تولید داخل را محور قرار دهیم. واردات در دو دهه گذشته در مواقعی به ۹۶ میلیارد دلار رسیده است در حالی که سال گذشته به ۳۸ میلیارد دلار رسید.

وی گفت: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی به سمت قدرت بیشتر تولید ملی برود باید به رشد صادرات و تولید داخل هر دو توجه کنیم. استقلال اقتصادی هر کشوری می‌تواند کشور را به توسعه برساند. باید ریشه‌های اقتصاد مقاومتی را تقویت کنیم. حضور در منطقه برای ثبات کشور‌های همسایه باید صرفه اقتصادی هم داشته باشد.

باید میدان و دیپلماسی را برای توسعه اقتصادی به کار ببریم

همتی درباره دیدگاه خود نسبت به جبهه مقاومت گفت: اینکه ایران در منطقه اقتدار دارد از افتخارات ماست. این قدرت باید برای ما سود اقتصادی هم داشته اشد و نمی‌تواند فقط برای ثبات عراق و ... هزینه کرد و باید حضور دیپلماسی اقتصادی را تقویت کرد. باید میدان و دیپلماسی را با هم برای توسعه اقتصادی به کار ببریم. هدف ما از این ثبات این است که جیب مردم پر شود و اگر صرفه اقتصادی نداشته باشد حضور ما معنا ندارد. باید این حضور در بعد اقتصادی هم معنا داشته باشد.

به شدت با فیلتر مخالف هستم

همتی اظهار کرد: همه ما ایرانی هستیم و همه اقوام و مذاهب یکسان هستند و باید حقوق یکسانی داشته باشند. استان سیستان و بلوچستان عقب ماندگی جدی دارد و نباید نگاه امنیتی به این استان داشته باشیم و باید دارای نگاه توسعه‌ای نسبت به آن داشته باشیم. با فیلترینگ فضای مجازی به شدت مخالف هستم.

وی ادامه داد: فوتبال را خیلی دوست دارم و ورزشی که تا یک سال پیش انجام می‌دادم کاراته بود و کمربند مشکلی و دان ۵ دارم. خیلی وقت است که کتاب نخوانده ام و فقط مقاله می‌خوانم. آخرین فیلمی که دیده ام فیلم خورشید بود و آخرین سریال تلویزیونی احضار بود که خیلی وحشتناک است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره اولیت هایش برای بهبود نظام سلامت خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اولویت من کروناست. باید کرونا را هر چه سریع‌تر با واکسیناسیون سریع از بین ببریم. اولویت دوم در بخش بهداشت تقویت تولید داخلی دارو است. باید با توجه به تحریم تولید داخلی دارو را افزایش دهیم.

همتی ادامه داد: تولید واکسن کرونا هم مهم است. بخش خدمات، هتلداری، گردشگری، رستوران‌ها و ... از شیوع کرونا آسیب فراوانی دیده اند.

می‌توانیم با عربستان رابطه داشته باشیم

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه می‌توانیم با شرق و غرب روابط خوبی داشته باشیم تصریح کرد: با تمرکز بر ۳ کشور چین، روسیه و هند می‌توانیم روابط راهبردی با شرق داشته باشیم. هیچ رابطه‌ای فی نفسه فایده‌ای ندارد مگر اینکه به بهبود شرایط مردم بیانجامد. در تجارت با همسایگان هنوز به حد لازم نرسیده ایم و با رفع تحریم‌ها این ارتباطات می‌تواند خیلی رشد کند.

وی ادامه داد: با عربستان ۳ دوره مذاکره داشته ایم و این مذاکرات در حال پیشرفت است و امیدواریم روابط حسنه با عربستان داشته باشیم. اگر مسئولان این کشور اعتقادی به تعامل و همکاری داشته باشند می‌توانیم روابط خوب با حسن همجواری داشته باشیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در هر اقدامی باید به دنبال پر کردن جیب مردم باشیم. اگر بتوانیم سیاست راهبردی داشته باشیم که استان‌ها به طور ویژه توسعه پیداکنند، هر استان اشتغال و توسعه مناسب خواهد داشت. باید به توزیع ثروت توجه ویژه‌ای داشته باشیم. توسعه غیر متمرکز جز سیاست‌های دولت ماست.

دوست دارند همه شبکه‌های مجازی را فیلتر کنند، ولی نمی‌توانند

همتی خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه نیز باید هدفمند باشد. اینترنت فعلی کشور جز حداقل‌هاست و سرعت بسیار پایینی دارد. باید سرمایه گذاری دولت در حوزه زیر ساخت مثل اینترنت باشد. اما با فیلتر موجود حتی اگر دسترسی داشته باشیم نمی‌توانیم به راحتی از فضای مجازی استاده کنیم. بسیاری از شبکه‌های مجازی مثل تلگرام و توئیتر فیلتر است و اگر بتوانند سایر شبکه‌های مجازی را هم فیلتر می‌کنند، ولی از جوانان می‌ترسند.

همتی در جمع بندی سخنان خود گفت: امیدوارم در انتخابات موفق شوم و تا این حد به جوانان سخت نگیریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها