وعده‌های زنگنه در دولت روحانی

کد خبر: 1072889

آقای زنگنه وزیر نفت در حالی دستور افزایش تولید نفت را به دولت بعد می‌دهد که متهم کاهش تولید است.

وعده‌های زنگنه در دولت روحانی

کیهان: آقای زنگنه وزیر نفت در حالی دستور افزایش تولید نفت را به دولت بعد می‌دهد که متهم کاهش تولید است.

روزنامه جوان در گزارشی می‌نویسد: تولید نفت ایران «باید» به روزی 6/5 میلیون بشکه برسد، دولت آینده باید این هدف را محقق کند. این بخشی از بایدهایی است که وزیر فعلی نفت برای دولت آینده فاکتور کرده است، بدون آنکه پاسخ دهد طی هشت سال اخیر برای افزایش ظرفیت تولید نفت ایران چه کرده است؟! روزی که زنگنه در سال 92 وزارت نفت را تحویل گرفت، ظرفیت تولید نفت ایران بین 4/1 میلیون تا 4/2 میلیون بشکه در روز بود؛ در آن دوره، به دلیل تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل شده بود، میزان تولید نفت زیر 3 میلیون بشکه در روز بود و وزیر نفت و مدیرانش قول دادند با رفع تحریم‌ها، میزان تولید را به 4/2 میلیون بشکه در روز می‌رسانند.

او حتی به مجلس رفت و گفت میزان تولید نفت و میعانات گازی را تا سال 96 به رقم 5/7 میلیون بشکه می‌رساند، حتی با وجود تحریم‌. اما او در این هشت سال نتوانست 200 هزار بشکه روی ظرفیت تولید بگذارد، ولی امروز از دولت بعدی می‌خواهد، میزان تولید را به 6/5 میلیون بشکه برساند و برای آن، از قید «باید» نیز استفاده می‌کند.

زنگنه طی این هشت سال وعده‌های بسیاری داد، از ضرورت‌ها و برنامه‌هایی گفت که از نظر اغلب کارشناسان، جنبه کاریکاتوری و پفکی داشت با وجود اینکه سرمایه‌گذاری دولت نهم و دهم در غرب کارون و سایر میادین نفتی، توانست 400 هزار بشکه ظرفیت به دولت روحانی هدیه کند، اما ظرفیت تولید نه تنها به بیش از 4/6 میلیون بشکه افزایش نیافت، بلکه با کاهش شدید به 3/8 میلیون بشکه در روز رسید!

این عملکرد بی‌نظیر، نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید نه تنها یک قدم مثبت برای افزایش تولید برنداشت، بلکه با رؤیاپردازی و معطل کردن کشور به پای ایده‌های غیرقابل دسترس، منافع ملی را نیز بر باد داده است. وزارت نفت برای دولت بعد مین‌گذاری کرده است. اصولا دولت‌ها در حوزه نفت برای دولت بعد کار می‌کنند، مانند دولت نهم و دهم که با توسعه میادین نفتی و گازی، پروژه‌ها را با پیشرفت بالا تحویل داد و این دولت آن را افتتاح کرد ولی متاسفانه زنگنه، هیچ اقدام مثبت و بزرگی را برای دولت بعد انجام نداده است؛ هرچه هست چند قرارداد کاغذی است که هنوز در مرحله خاک‌بازی متوقف مانده است و دولت بعد باید از صفر شروع کند.

او بهتر است به این پرسش پاسخ دهد برای ظرفیت‌سازی تولید نفت چه کرده است؟ چرا به جای ظرفیت 4/6 میلیون بشکه‌ای هم‌اکنون ظرفیت تولید 3/8 میلیون بشکه در روز است؟ چه بلایی بر سر مخازن و میادین نفتی رخ داده است که نه تنها هیچ افزایشی در ظرفیت رخ نداده، بلکه کاهش هم داشته است؟!

اظهارات آقای زنگنه درباره ضرورت افزایش تولید در حالی است که وی چندی پیش با پالایشگاه‌سازی هم مخالفت کرده و آن را کثافت‌کاری توصیف نموده بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها