مهاجری: رئیسی می‌گوید مستقلم؛ پای این شعار بماند

کد خبر: 1075456

محمد مهاجری گفت: طرفی آقای رئیسی می‌گوید من مستقلم. باید پای این شعار باشد هرچند من خوش‌بین نیستم که دوت آقای رئیسی بتواند مستقل از یک جبهه سیاسی عمل کند.

مهاجری: رئیسی می‌گوید مستقلم؛ پای این شعار بماند

شاید مهم‌تر از اینکه چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزیده شد، کاهش مشارکت محدود مردم در انتخابات این دوره است؛ موضوعی معنادار که به نظر می‌رسد نشان از بی‌اعتمادی بخشی از مردم دارد.

محمد مهاجری، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره آنچه در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشت به «نامه‌نیوز» گفت: «با تحلیل انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 و مشاهده میزان افرادی که رأی ندادند می‌توان گفت که نسبت به دوره‌های پیشین حدود 13 میلیون نفر در انتخابات شرکت نکردند زیرا معمولا بین 70 تا 75 درصد مردم پای صندوق رأی حاضر می‌شدند اما در این دوره تنها 48درصد مشارکت را شاهد بودیم. حالا در کنار این موضوع آراء باطله هم پیام روشنی دارد اینکه مردم ناراضی‌اند».

او درباره علل عدم مشارکت بالای مردم در انتخابات بیان کرد: «بررسی مبنایی و عمیق عدم مشارکت مردم در انتخابات نیاز به بحث‌های مفصل از سوی جامعه‌شناسان و اساتید علوم سیاسی دارد اما به اجمال می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌میلی مردم به شرکت در انتخابات وضعیت نابسمان اقتصادی است که سفره مردم بسیار کوچک شده است. واقعیت این است که دولت آقای روحانی در موضوعاتی مانند بورس، قیمت بنزین و ارز 4200تومانی خوب عمل نکرد و زمینه‌های دیگر هم حتی اگر ضعف‌ها واقعی نبود اما رقبای دولت آنها را ضعف نشان دادند و در حمله عظیم به دولت سعی کردند نگاه افکار عمومی را منفی کنند که البته تا حد زیادی هم توانستند».

او ادامه داد: «اما مهم‌ترین دلیل این است که مردم می‌گویند در انتخابات شرکت کنیم که چه بشود؟ نامزدها در انتخابات شعارهایی می‌دهند که بعد از انتخابات به آنها جامه عمل نمی‌پوشانند. مثلا آقای روحانی در سال 92 و 96 گفت که با توفق هسته‌ای، هم چرخ اقتصاد می‌چرخد و هم چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد. البته در دور اول دولت آقای روحانی رشد اقتصادی مثبت بود، تورم به زیر 10درصد رسیده بود که با حسادت رقبای دولت مواجه شد و آنها موفقیت‌ دولت را انکار می‌کردند اما بعد از انتخابات سال96 و انتخاب مجدد آقای روحانی و خروج ترامپ از برجام مردم احساس کردند همه مشکلات گردن ترامپ نیست و در داخل هم کارشکنی می‌شود؛ مثلا برخی در مجلس برجام را به آتش می‌کشند یا مجمع درباره FATF بازی در می‌آورد و خود دولت هم در کنترل اقتصادی کشور نقایصی دارد. در این وضعیت مردم می‌گویند، خب بار دیگر در انتخابات شرکت کنیم که چه چیز را تغیر دهیم؟»

این تحلیلگر سیاسی درباره اینکه ردصلاحیت‌ها چه تأثیری در کاهش مشارکت داشت، اظهار کرد: «اگر نامزدهای اصلاح‌طلبان تأییدصلاحیت می‌شوند، قدری بر افزایش مشارکت تأثیر می‌گذاشت اما نه به آن صورت که اتفاق خاصی را رقم بزند زیرا اصلاح‌طلبان پایگاه اجتماعی‌شان را از دست داده‌اند. مثلا می‌بینیم که لیست شورای شهر آنها هم رأی نیاورد زیرا مردم می‌گویند وقتی قرار است شورای شهر منتخب ما فقط اسم خیابان عوض کند و آن تغییر نام با هجمه‌های گسترده‌ طیف‌هایی خاص روبه‌رو شود، چرا باید رأی دهیم؟»

مهاجری در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا دولت رئیسی می‌تواند اعتماد از دست‌رفته عمومی را بازگرداند، گفت: «اگر آقای رئیسی و دولتش بتواند اوضاع اقتصادی را درست کند و سفره مردم گشوده شود، اعتماد برمی‌گردد. از سوی دیگر اگر بتواند آزادی‌های اجتماعی و سیاسی را برقرار کند بازهم این اعتماد بازمی‌گردد اما اگر نه، تکلیف روشن است. از طرفی آقای رئیسی می‌گوید من مستقلم. باید پای این شعار باشد هرچند من خوش‌بین نیستم که دوت آقای رئیسی بتواند مستقل  از یک جبهه سیاسی عمل کند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها