خبر به «روایت فردا»

دغدغه خوزستان / راهکار عباس عبدی برای خروج از این وضعیت سیاسی/ رویای رفتن کرونا

کد خبر: 1082222

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

دغدغه خوزستان / راهکار عباس عبدی برای خروج از این وضعیت سیاسی/ رویای رفتن کرونا

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«جوان» یکی از زیباترین عکس‌ یک های امروز را دارد. تصویر امیدبخش از آب‌بازی بچه‌ها که با تیتر امیدبخش‌تر «آب به خوزستان رسید» همراه شده است. در این گزارش بعد از اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور منتخب درباره اقدماتی که باید برای حل مشکل انجام شود، آمده است: «پس از سه هفته از تنش آبی در شهرستان دشت آزادگان با رهاسازی آب از سد کرخه، روز چهارشنبه آب به رفیع، بستان، سوسنگرد و برخی از نقاط این شهرستان رسید.»

جوان 2 مرداد

«شرق» امروز از همه روزنامه‌ها پروپیمان‌تر است. گفت‌وگویی دارد با عباس عبدی که معتقد است امروز حتی برندگان این انتخابات از وضعیت سیاسی  موجود راضی نیستند و این وضعیت را «بن‌بست» می‌خواند. برای خروج از این انسداد نیز منتظر «کاتالیزور» است. همچنین می‌گوید: «چون اصلاح‌طلبان خودشان را در نقش منتقد و گروه مخالف قرار داده بودند، طبیعتا نمی‌توانستند نقش کاتالیزور را ایفا کنند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب وضعیت خوزستان را نیز از با تیتر متفاوتی مورد توجه قرار داده است. برداشت اول از گزارشی با عنوان «‌تقصیر کدام رئیس‌جمهور است؟» این است که گزارش‌نویس این روزنامه یک بررسی دقیق انجام داده و سیاست‌های دولت‌ها در قبال خوزستان را با هم قیاس می‌کند، واقعیت اما ردیف کردن چند موضع‌گیری و اظهار نظر در پی هم است. 

شرق 2 مرداد

«اعتماد» باز هم سراغ خوزستان رفته و در گزارشی که عکس یک شده از «درد آب» می‌گوید. گزارشی به قلم بنفشه سام‌گیس که در آن آمده است: «زمین خوزستان می‌توانست نخشکد. زمین خوزستان در جوار هور و کارون و دز می‌توانست نخشکد اگر اعتباراتی که از ستاد تهران به سمت استان تزریق می‌شد، در نگاه مسوولان، تکه نانی نبود که در مسیر رسیدن به دهان مردم خوزستان، هر کسی سهمی از آن برای خود بردارد. زمین خوزستان می‌توانست نخشکد اگر مدیران، یاد می‌گرفتند که وقتی گاومیش بمیرد و زمین بخشکد و نخل بسوزد، معنایی ندارد جز فقر مضاعف. عکس‌ها گویاترین سند هستند که خوزستان آرمیده بر دریای عظیم نفت، چطور در همه این سال‌ها، ذره ذره در گودال فقر فرو رفت در حالی که نفت از چاه‌هایش فوران می‌کرد و زمین و هوا بوی نفت می‌داد ولی سفره مردم، بی‌نان می‌ماند و مردم، در ناباوری مرگ نخل و دام‌شان، از خود می‌پرسیدند، سهم ما از این فوران چرب سیاه متعفن چیست؟»

اعتماد 2 مرداد

«آفتاب یزد» سخنان رهبری درباره خوزستان را با تیتری درشت در صفحه یک خود دیده و یادداشتی هم درباره مشکلات این استان دارد. در گزارش دیگری که عکس یک شده اما سراغ وضعیت کرونایی، محدودیت‌ها و رعایت‌ پروتکل‌ها رفته است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «مردم با همت مسئولان محدودیت‌ها را دور زدند» و اشاره به اینکه قبلا پیش بینی کرده بود محدودیت‌های 6 روزه موجب افزایش مسافرت‌ها می‌شود، نوشته است: «اینکه چرا مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند و نسبت به پروتکل‌ها و محدودیت‌ها بی‌توجه هستند را در تناقض گویی مسئولان و صادق نبودن آن‌ها با مردم در مورد بیماری کرونا، مشکلات اقتصادی و خستگی از شرایط می‌دانند اما نکته اینجاست که دود این بی‌توجهی‌ها به چشمان خود همین مردم می‌رود.»

آفتاب یزد 2 مرداد

«آرمان ملی» حالا که همه حواس‌ها به خوزستان است را برای طرح این سوا که «عامل جنایت سدگتوند را محاکمه نمی کنید؟» مناسب دیده و به نقل از ناصر کرمی اقلیم‌‌پژوه نوشته است:‌ «هیچ کدام از گزارش‌هایی که وزارت نیرو درباره وضعیت کنونی سد گتوند منتشر می‌کند معتبر نیست. ظاهرا خروجی آب از سد را به حداقل رسانده‌اند تا نمکی که روزانه در دریاچه سد حل می‌شود فرصت ته نشینی داشته باشد. اینگونه شوری آب خروجی سد کمتر به نظر خواهد رسید. اما مساله اصلی مهیب‌تر، بمب نمکی است که آینده خوزستان را تهدید می‌کند. بازگشت یک ترسالی و لزوم باز گذاشتن خروجی‌های سد عمق فاجعه را آشکار خواهد کرد. در نهایت، چاره ای نخواهد بود جز اینکه با صرف هزاران میلیارد تومان یک کنارگذر دور دریاچه احداث کنند تا رودخانه سد را دور بزند و اصلا وارد آن نشود.»

وضعیت خوزستان و تمرکز رسانه‌ها بر آن اما موجب غفلت «آرمان ملی» از تخریب مجلس نشده است. برای همین هم مطهره شفیعی در گزارشی با عنوان «نمایندگان مجلس انقلابی با پرواز اختصاصی!». اشاره‌اش هم به سفری است که شایعاتی درباره آن در فضای مجازی منتشر شده بود اما انجام نشد.

آرمان ملی 2 مرداد

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به خوزستان اختصاص داده از عکس یک که دستور رهبری در این باره است، گرفته تا قول رئیسی به خوزستانی‌ها و گزارشی با تیتر «مظلوم خوزستان». این گزارش البته درباره شهادت ستوان دوم ضرغام پرست در ماهشهر است. 

وطن امروز 2 مرداد

«کیهان» هم صفحه یکی مشابه وطن امروز دارد.  با این تفاوت که سخنان رهبری را تیتر یک کرده و گزارش خود درباره شهید ضرغام‌پرست را عکس یک کرده است. 

کیهان 2 مرداد

«ایران» نیز مثل اغلب اوقات قابل توجه نیست و صفحه یک خود را با بازنشر اظهارات و سخنان رسمی مسئولان پر کرده است.

ایران 2 مرداد


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها