فواد ایزدی: آمریکایی‌ها قصد بازگشت به برجام را ندارند

کد خبر: 1082868

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره هدف آمریکا از بازگشت به برجام توضیحاتی ارائه داد.

فواد ایزدی: آمریکایی‌ها قصد بازگشت به برجام را ندارند

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره اهداف آمریکا از بازگشت به برجام اظهار کرد: آمریکایی‌ها قصد بازگشت به برجام را ندارند، بلکه به دنبال توافقی قوی تر و طولانی‌تر هستند که اکثر سیاستمداران آمریکایی هم این مورد را بیان کرده‌اند، البته باید گفت که طولانی‌تر کردن به این معنی است که بند‌هایی از برجام را که مدت زمان آن‌ها به اتمام می‌رسد را تغییر دهند و آن‌ها را تمدید کنند، برای مثال محدودیت زمانی ۸ ساله را به ۱۵ سال افزایش دهند.

وی درباره قصد آمریکا از تقویت برجام نیز گفت: آمریکا می‌خواهد فراتر از بحث هسته‌ای در سیاست خارجی، منطقه‌ای و امنیتی ایران دخالت کند و دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین هم همین اصرار طرف مقابل به گفت‌وگو درباره مسائل موشکی، منطقه‌ای و ... بود، چرا که آمریکایی‌ها به دنبال گرفتن امتیازات بیش‌تر از ایران بودند؛ در حقیقت باید گفت اگر آمریکا واقعا قصد بازگشت به برجام فعلی را داشت می‌توانست مانند دستور بایدن در بازگشت به توافق پاریس، دستور بازگشت به برجام را نیز صادر کند و یا همانطور که ترامپ با یک دستور از این توافق خارج شد بایدن با یک دستور اجرایی به آن برگردد که اگر این مورد اتفاق می‌افتاد ما می‌توانستیم بگوییم آمریکا علاقمند به بازگشت به برجام فعلی است، اما در حال حاضر آمریکا به دنبال توافقی فراتر از برجام است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره احتمال توافق دولت سیزدهم با آمریکا درباره برجام بیان کرد: با توجه به اینکه دولت سیزدهم از هفته‌های آتی کار خود را آغاز خواهد کرد و کشور با مشکلات اقتصادی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند، رئیس‌جمهور منتخب علاقمند است تا با آمریکا به توافق برسد، اما بعید است که آقای رئیسی تمایل به مذاکره درباره مسائل موشکی، منطقه‌ای و... را داشته باشد، از این جهت اگر آمریکایی‌ها به تغییر در برجام و گرفتن امتیازات بیش‌تر تلاش کنند احتمال توافق دولت سیزدهم با آمریکا کم‌رنگ‌تر از قبل می‌شود.

ایزدی درباره انزوای سیاسی آمریکا و ایران باتوجه به نتیجه مذاکرات گفت: با توجه به تفاوت‌های اساسی دولت بایدن با دولت ترامپ و استفاده دولت بایدن از ابزار‌های دیپلماتیک، آمریکا قدری از انزوای سیاسی که در دوران ترامپ با آن مواجه بود فاصله گرفته است. درباره ایران هم باید گفت که در تمام مسائل باید بر اساس منافع ملی عمل کرد، چرا که اگر در راستای منافع ملی عمل نشود مذاکرات با نتیجه‌ای که به سود ایران باشد تمام نخواهد شد و در این شرایط نباید توافقی که بر خلاف منافع ملی است انجام شود.

وی ادامه داد: آن مجموعه‌ای که اعتقاد داشت هر توافقی بهتر از عدم توافق است اکنون در بدنه دولت سیزدهم وجود ندارد و مردم نتیجه تفکر مجموعه قبلی را دیدند که نه تنها تحریم‌های ایران کم تر نشد بلکه در حال حاضر کشور با بیشترین تحریم‌ها روبه‌رو باشد. در مجموع اینکه بگوییم ما در انزوا قرار داریم یا آمریکا در انزوا قرار دارد جزو بحث‌های حاشیه‌ای است و بحث اصلی باید منافع ملی باشد نه صحبت‌هایی که کشور را به حاشیه بکشاند.

ایزدی در پایان به این مورد اشاره کرد: اکنون نباید سیاست خارجی و یا مشکلات داخلی معطوف به برجام و آمریکا شود، چرا که در این صورت آمریکایی‌‎ها به دنبال منافع بیش‌تر در قبال دادن کم ترین امتیازات آن هم روی کاغذ می روند که می‌تواند باعث مشکلات بیش‌تری برای کشور شود./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها