ایزدی: توپ داخل زمین آمریکایی‌هاست

کد خبر: 1085848

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به متن فعلی برجام برگردند، گفت: رئیسی باید ضمن تلاش برای رفع تحریم‌ها از روحانی عبرت بگیرد.

ایزدی: توپ داخل زمین آمریکایی‌هاست

گفت‌وگویی با فواد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

رئیسی باید ضمن تلاش برای رفع تحریم‌ها از روحانی عبرت بگیرد

- مطابق سخنان رئیسی همان‌طور که در فرمایشات رهبری نیز این مساله وجود دارد اگر شرایط فراهم بود نباید حتی یک‌ساعت هم برای لغو تحریم‌ها معطل شویم.

- در دولت ضمن تلاش برای لغو تحریم‌ها و استقبال از کارهایی که برای به ثمر رسیدن این مساله انجام می‌شود باید از دولت روحانی نیز عبرت بگیریم.

- روحانی اولویت سیاست‌خارجی را «حل مشکل ایران با غرب» تعریف کرد. حل مشکل ما با غرب در عمل نه‌تنها در دولت روحانی، بلکه در گذشته هم جواب نداده و تنها کشور را بی‌جهت معطل کرده و باعث افزایش روند تحریم‌ها در طول زمان شده است.

باید کج‌دار و مریز با غرب جلو رفت/ مشکل غرب با ایران ریشه‌ای است

- باید کج‌دار و مریز با غرب جلو رفت و فعالیت‌های دیگری را به‌طور موازی در دستگاه سیاست‌خارجه پی گرفت.

- با توجه به تجربیات چند سال گذشته، رئیسی نباید اولویت اصلی خود را در سیاست‌خارجی، حل موضوعی قرار دهد که اصولا قابل حل نیست.

- مشکل غرب با ایران به‌صورت ریشه‌ای است و با سبک کارهایی که در سالیان گذشته دیده‌ایم مشکل حل نخواهد شد.

- رئیسی به این نکته در روز تنفیذ هم اشاره کرد و گفت که مذاکره را با هدف «رفع تحریم‌های ظالمانه» دنبال می‌کند، اما نمی‌خواهد «سفره مردم و اقتصاد را شرطی» کند و آن را به «اراده بیگانگان» گره بزند.

- این سخن نشان می‌دهد که او از عملکرد دولت روحانی در ۸ سال گذشته به اندازه کافی عبرت گرفته است.

آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به متن فعلی برجام برگردند

- مشکلی که وجود دارد این است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به متن فعلی برجام برگردند.

- آمریکایی‌ها هر بار که درباره برجام صحبت می‌کنند می‌گویند ما یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر می‌خواهیم؛ طولانی‌تر یعنی بازه زمانی محدودیت‌های برجامی که بعد از هشت سال یا ۱۰ سال یا ۱۵ سال تمام می‌شود، باید به ۱۵ سال و ۳۰ سال برسد و قوی‌تر هم بشود. قوی‌تر یعنی در سیاست‌های منطقه‌ای ایران؛ در سیاست دفاعی ایران و سیاست موشکی ایران دخالت کنند.

آمریکایی‌ها خیلی با کشورها رودربایستی ندارند/ توپ داخل زمین آمریکایی‌هاست

- اگر آمریکایی‌ها واقعا می‌خواستند به برجام برگردند، می‌توانستند در همان روز اول ریاست‌جمهوری بایدن -همان‌طور که بایدن دستور اجرایی صادر کرد و به توافق پاریس برگشت- به توافق برجام برگردد.

- همان‌طور که ترامپ با دستور اجرایی خارج شده بود بایدن می‌توانست برگردد، پس نخواستند به برجام برگردند.

- آمریکایی‌ها خیلی با کشورها رودربایستی ندارند. به‌هرحال توپ توی زمین آمریکایی‌هاست، اگر بخواهند به برجام برگردند ایران هم آمادگی دارد، منتها کاری که آمریکایی‌ها می‌خواهند کنند این است که ایران تحت فشار باشد و در حوزه‌های دیگری که آمریکایی‌ها دغدغه دارند، امتیاز بدهد.

طرف مقابل درقبال دریافت امتیاز، همواره تقریبا هیچ تحویل ما داده

- اینکه رئیسی این کار را کند یا نه معلوم نیست، چون این تجربه را ایران داشته که هر بار امتیاز داده طرف مقابل درمقابل دریافت امتیاز، تقریبا هیچ تحویل ما داده و بعد دوباره امتیاز جدید خواسته است. این تجربه ما ذیل برجام بود.

- ما شواهدی نداریم که این سبک سیاست آمریکایی‌ها عوض می‌شود، بلکه شواهدی داریم که همان سبک ادامه دارد.

دولت بایدن از الگوی رفتاری دولت اوباما پیروی می‌کند

- دولت بایدن از الگوی رفتاری دولت اوباما پیروی می‌کند. این الگوی رفتاری سه بخش دارد؛ اول: ایجاد فشار و وضع تحریم علیه ایران. دوم: ایجاد اجماع علیه ایران و سوم: حوزه تبلیغاتی.

- زمانی که بایدن رئیس‌جمهور شد عده‌ای حضور وی را در این سمت فرصتی برای ترمیم روابط میان آمریکا و ایران می‌دانستند. حتی برخی از روزنامه‌ها برای تبلیغ، عکس تمام‌قد بایدن را چاپ کردند که من چنین چیزی حتی در رسانه‌های آمریکایی ندیدم.

- این سه راهبرد نیاز به زمان دارد تا تحریم‌ها تکمیل شود، اجماع علیه ایران صورت بگیرد و هم عملیات روانی به نفع آمریکا صورت پذیرد.

آمادگی بازگشت به متن برجام را داریم

- طرف ایرانی هم حرف حق برای گفتن دارد، یعنی اگر امروز آمریکایی‌ها بخواهند با این حربه که ایران عامل به بن‌بست رسیدن مذاکرات وین است، علیه کشور ما اجماع ایجاد کنند، ایران می‌تواند این حربه را خنثی کند.

- در شرایط کنونی ما آمادگی بازگشت به متن برجام را داریم و مشکل از طرف آمریکایی است./

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها