عباسی: عین اللهی برنامه های خود را برای استفاده از طب سنتی ارائه کند

کد خبر: 1089324

نماینده مردم کرج در مجلس از وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست تا برنامه های خود را در حوزه اهداف افق ۱۴۰۴، استفاده از طب سنتی و داروهای گیاهی، انتصاب مدیران شایسته در سازمان غذا و دارو، توزیع عادلانه امکانات بهداشتی در کشور تشریح کند.

عباسی: عین اللهی برنامه های خود را برای استفاده از طب سنتی ارائه کند

علیرضا عباسدر نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در برنامه های ارائه شده توسط آقای عین اللهی وضعیت موجود حوزه بهداشت و درمان به صورت کامل بررسی و ترسیم شده است اما اشاره به وضعیت مطلوب و مسیر رسیدن به آن در برنامه شما دیده نشده لذا لازم است در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه کنید.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعات قابل توجه در حوزه بهداشت و درمان توزیع امکانات بهداشتی و درمانی اعم از تعداد تخت بیمارستانی، تعداد بیمارستان فعال، تخت های ویژه و دانشگاه های علوم پزشکی در مناطق مختلف کشور است. برنامه شما برای عدالت در توزیع امکانات حوزه سلامت به ویژه در مناطقی که شاخص امکانات بهداشتی درمانی آن ها از میانگین کشوری پایین تر است، چیست و چگونه می خواهید کشور را به وضع مطلوب برسانید.

وی ادامه داد: براساس برنامه های بالادستی و افق 1404 ایران باید از نظر تعداد پزشک عمومی و متخصص و دندانپزشک در منطقه رتبه اول باشد که متاسفانه با آن فاصله زیادی داریم. با وجود تعداد پایین پزشک متخصص در کشور پذیرش دانشجو در این حوزه بسیار محدود بوده که بخشی از آن به دلیل تعارض منافع است.برنامه شما برای رسیدن به این هدف چه بوده و چگونه با تعارض منافع در این حوزه مقابله خواهید کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مجموعه سازمان غذا و دارو از افرادی استفاده شده که ذینفع دارو و غذا هستند از این رو لازم است شما به صورت کامل مشخص کنید که در این حوزه از فعالین دارو و غذا استفاده خواهید کرد یا افرادی که در این حوزه ذینفع نیستند. بی توجهی به این موضوع موجب شده سلامت محوری به درمان محوری تبدیل شود.

وی با بیان اینکه براساس سند ملی گیاهان دارویی حدود 8 هزار گیاه دارویی در کشور وجود داشته که 2 هزار و 300 گونه آن خاصیت دارویی دارد، افزود: متاسفانه در برنامه های پزشکی از ظرفیت گیاهان دارویی کشور آن طور که باید بهره برداری نشده است حال بیان کنید برنامه شما برای استفاده بیشتر از این ظرفیت چیست. همچنین کسب سهم 20 درصدی ارزش دارویی مربوط به گیاهان دارویی و فرآورده های آن بوده و همچنین پوشش بیمه ای متناسب برای رسیدن به نرخ پرداخت از جیب 30 درصدی در حوزه طب سنتی از موضوعات مهمی بوده که در برنامه های شما به این مهم توجه نشده است که باید برنامه مشخص شما برای رسیدن به اهداف اسناد بالادستی به صورت مشخص تشریح شود.

عباسی با اشاره به پاندومی ویروس کرونا، اضافه کرد: یکی از راه های مقابله با این بیماری واکسیناسیون است اما دو مجموعه با سابقه در این زمینه مانند واکسن سازی راضی و انستیتو پاستور نتوانستند به خوبی وظیفه خودشان را در این رابطه انجام دهند از این رو باید آسیب شناسی شود که چرا قرارگاه های واکسن سازی وظیفه خودشان را به خوبی انجام نداده اند اگر ترک فعلی در این حوزه صورت گرفته باید با جدیت برخورد شود و اگر تعارض منافعی وجود داشته باید بررسی و رفع شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سند چشم انداز 1404 باید به جایگاه اول علمی در منطقه تبدیل شویم و یکی از راه های رسیدن به آن بین المللی کردن دانشگاه ها و پذیرش دانشجویان خارجی است لذا باید برنامه خود را در این حوزه مشخص کنیم. همچنین حدود 210 هزار دانشجو در دانشگاه های زیر مجموعه وزارت بهداشت در حال تحصیل هستند اما در برنامه های خود برای فعالیت های اجتماعی و فرهنگی آن ها هیچ توجهی نشده است از این رو لازم است دیدگاه خود و برنامه های پیش رو را در رابطه با موضوعات مذکور و چگونگی تعامل با تشکل های دانشجویی به طور کامل تشریح کنید./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها