جزئیات تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و کرواسی

کد خبر: 1097628

سفیر ایران در زاگرب بر تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و کرواسی تأکید کرد و گفت:‌ توافقنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور اجرایی شده و دو موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری و همکاری‌های گمرکی نیز بین دو دولت امضاشده که بزودی اجرایی می شود.

جزئیات تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و کرواسی

ظرفیت‌ها، مشکلات موجود و راه‌حل‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و کرواسی در «کنفرانس تجارت حلال ۲۰۲۱ زاگرب» با حضور «پرویز اسماعیلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی امروز (سه‌شنبه) ۳۰ شهریور ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این کنفرانس با حضور مقامات وزارت گردشگری، اتاق بازرگانی، مفتی و رئیس مشیخت اسلامی کرواسی، نمایندگان تجاری کشورهای حوزه بالکان و اروپای مرکزی، چند تن از سفرای کشورهای اسلامی، روسای شرکت‌ها و تجار فعال کرواسی در زمینه صنعت حلال برگزار شد.

پرویز اسماعیلی سفیر کشورمان در زاگرب به همراه سفرای مالزی، جمهوری آذربایجان و اندونزی در نشست تخصصی این کنفرانس شرکت و به سؤالات حاضران در خصوص ساختار و ظرفیت‌های صنعت حلال در کشورمان، مشکلات موجود و راه حل‌های گسترش تجارت حلال بین ایران و کرواسی پاسخ داد.

سفیر کشورمان با بیان این‌که ایران یک ظرفیت متنوع، کم نظیر و بسیار سودآور؛ اما کمتر شناخته شده در حوزه صنعت حلال است، افزود: اگر تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران نبود، قطعا ایران جایگاه بسیار بالاتری در چرخه تجارت حلال جهانی داشت. ضمن اینکه ایران با ۸۵  میلیون جمعیت و مزیت‌های ترانزیتی، در قلب یک بازار ۵۰۰ میلیون نفری برای محصولات حلال است.

وی همچنین گفت: بسیاری از کالاها و خدمات مربوط به تجارت حلال خارج از تحریم هستند و شرکت‌های کرواسی می‌توانند با کمترین مشکل با ایران همکاری کنند.

پرویز اسماعیلی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد ساختار صنعت حلال و بهترین و سریع‌ترین راه ارتباط با بازار حلال ایران، گفت: مرجع اصلی تایید و تجارت محصولات حلال در ایران، «موسسه جهانی حلال» ICRIC وابسته به اتاق بازرگانی ایران، به عنوان یک نهاد بین المللی زیر مجموعه اتاق بازرگانی اسلامی ICCIA و سازمان همکاری‌های اسلامی OIC است. این موسسه بیش از دو هزار شرکت را تحت پوشش خود دارد. دفاتری در نقاط مختلف جهان از جمله آلمان، اتریش، آذربایجان، ترکیه، ژاپن و ... دارد و آماده گسترش همکاری تحقیقاتی و تجاری با کرواسی است.

وی همچنین در خصوص مزایا، معایب و مشکلات احتمالی ارتباط با بازار حلال ایران عنوان کرد: مهمترین امتیاز کالای حلال ایران تنوع، کیفیت بسیار بالا و قیمت متعادل و رقابتی است. در برخی موارد مثل زعفران، خاویار، و خشکبار محصولات ایران انحصاری و دارای بالاترین استاندارد جهانی است. مهمترین مشکل فعلی نیز ضعف ارتباط و اطلاعات شرکت‌های فعال دو کشور در حوزه حلال است. به دلیل تحریم‌ها مراودات مالی تجار و همچنین حمل و نقل به سختی انجام می‌شود که سفارت ایران آماده مشاوره اقتصادی به شرکت‌های علاقه‌مند و ارائه راه حل است.

سفیر کشورمان در کرواسی ضمن بیان آخرین آمار از بازارهای مبداء و مقصد در تجارت حلال ایران، گفت: انواع میوه، خشکبار، خرما، زعفران، گیاهان دارویی و نوشیدنی، بذر دانه‌های روغنی و محصولات چرمی حلال مورد نیاز کرواسی است و شرکت‌های ایرانی علاوه بر تامین این کالاها، آماده تولید مشترک و متنوع سازی محصولات با شرکت‌های کروات هستند.

پرویز اسماعیلی خطاب به مقامات و فعالان صنعت توریسم کرواسی گفت: ایران با تمدنی حداقل هفت هزار ساله و طبیعت و آثار تاریخی منحصر به فرد، اقتصادی ترین و شگفت انگیزترین مقصد برای گردشگران اروپا و جهان است.

وی در پاسخ به سوال مجری کنفرانس در زمینه راهکارهای لازم برای تقویت همکاری‌های اقتصسادی بین کرواسی و ایران عنوان کرد: خوشبختانه توافقنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور اجرایی شده و دو موافقتنامه مهم حمایت از سرمایه گذاری و همکاری‌های گمرکی هم بین دو دولت امضاشده که بزودی اجرایی می شود.

سفیر کشورمان ادامه داد: به نظر من مهمترین گام در حال حاضر، ایجاد اتاق مشترک بازرگانی ایران و کرواسی است. قبلا اتاق‌های دو کشور در این زمینه توافق کرده اند و ما طبق مذاکرات انجام شده با رئیس اتاق کرواسی منتظر اقدام طرف کروات در این زمینه هستیم. مشکل دیگر عدم شناخت شرکت‌های دو طرف از یکدیگر و ارتباط میان آنهاست که تشکیل «اتاق مشترک ایران و کرواسی» می‌تواند این مشکل را حل و به روابط فیمابین شتاب دهد.

وی با بیان این‌‌که اتاق‌های استانی ایران از همکاری با اتاق‌های استانی کرواسی استقبال می‌کنند، گفت: برگزاری و حضور مشترک در نمایشگاه‌های تخصصی صنعت حلال بسیار مفید خواهد بود.

سفیر کشورمان در حاشیه این کنفرانس با آلدین دوگونیچ رئیس مرکز حلال کرواسی دیدار و دو طرف در خصوص آغاز همکاری این مرکز با موسسه جهانی حلال در ایران موافقت کردند. بر این اساس هیاتی از سوی مرکز حلال کرواسی به تهران سفر خواهد کرد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها