خبر به روایت «فردا»

حمله به طرح شفافیت آرا / رشد اقتصادی همزمان با تنگنای معیشتی/ تراکنش‌های محدود

کد خبر: 1098016

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

حمله به طرح شفافیت آرا / رشد اقتصادی همزمان با تنگنای معیشتی/ تراکنش‌های محدود

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» که هیچ فرصتی را برای هجمه به مجلس از دست نمی‌دهد، انتشار جزئیات اصلاحیه طرح شفافیت آرای نمایندگان را بهانه کرده و در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «‌طرح‌ ‌ تضمین عدم شفافیت» نوشته است: «در متن نهایی اصلاحیه که منتشر شده با کمی جست‌وجو در مواد و تبصره‌ها متوجه وجود راهکارهای مخفی نگه‌داشتن آرای نمایندگان می‌شویم که طرح را به مصوبه‌ای نمایشی تبدیل خواهد کرد. مثلا درباره انتشار جلسات و آرای هیئت‌رئیسه این‌گونه مقرر شده است: صوت و تصویر جلسات هیئت‌رئیسه از طریق سامانه در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و آرای اعضای هیئت‌رئیسه به تفکیک موافق، مخالف و ممتنع در پایان هر جلسه و مشروح مذاکرات آن حداکثر 10 روز پس از جلسه، به اطلاع نمایندگان می‌رسد. در موارد خاص پس از درخواست رئیس جلسه یا یک‌سوم حاضران، در صورت تصویب جمع حاضر، رأی اعضا برای اطلاع نمایندگان اعلام نمی‌شود.یا در سه تبصره ذیل ماده ۴ این طرح راهکار مخفی‌ماندن مشروح جلسات و آرای کمیسیون‌ها تبیین شده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک خود را نیز به گزارشی اختصاص داده با تیتر «احزاب سیاسی در جنگ». مقصود اما نزاع بین احزاب نیست، بلکه گزارش نویس این روزنامه احزاب سیاسی در طی هشت سال جنگ را مورد بررسی قرار داده است. 

شرق 1 مهر

«جوان» از سخنرانی رئیسی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل آنقدر خوشش آمده که تیتر زده «حق یک ملت در نطق اول» اما برای تیتر و عکس یک خود موضوعات مهم‌تری یافته است. مثلا رفت و برگشت طرح واردات خودرو را تیتر یک کرده و عکس یک امروز خود را به بررسی یک ایده جدید و تقریبا عجیب داده و آن هم چیز نیست غیر از موضوع قفل‌دار کردن صندوق‌های زباله. این روزنامه اصولگرا در گزارشی با عنوان «قفل زباله‌ها را هم مافیا باز می‌کند!» به نقل از محمدعلی پورنیا، کارشناس مدیریت شهری نوشته است: «باید شهرداری تهران برای مقابله با مافیای زباله، مجوز‌هایی را برای بازیافت زباله در بخش خصوصی اتخاذ کند و حتی بخش دولتی شهرداری نیز در این بخش ورود کند و بگوید سه تا کارخانه در سه نقطه مختلف حومه تهران احداث کند و درآمد این کار نیز برای خودش باشد، بعد از آن درب‌های سطل زباله را قفل بزند تا زباله‌گرد‌ها نتوانند سراغ آن‌ها بروند. در این میان تعداد زیادی زباله‌گرد در پایتخت حضور دارند که از این راه درآمد کسب می‌کنند که شهرداری می‌تواند از آن‌ها برای کار در کارخانه‌های تفکیک زباله احداث شده، استفاده کند و حتی درآمد بهتر و بیمه و مزایا برای آن‌ها درنظر بگیرد و آن‌ها را از دست مافیای زباله نجات دهد.»

جوان 1 مهر

«اعتماد» عکس یک خود را به یک موضوع اقتصادی داده و بحث رشد و رکود در اقتصاد را دنبال می‌کند. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود با عنوان «رشد اقتصادی داریم حسش را نداریم» نوشته است: « با وجود اینکه کرونا در بهار سال جاری آمار به مراتب بدتری را نسبت به بهار سال 99 ثبت کرد و حتی در این فصل پیک‌های متوالی وجود داشت، اماآمارهایی که بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر کرده‌اند گویای رشد بین 6 تا 7.4 درصدی اقتصاد در این فصل است. اما چرا کسی این میزان رشد که پس از سه سال برای اقتصاد تازگی دارد را حس نمی‌کند؟طی این سال‌ها روش‌های منسوخ شده‌ای مانند تزریق پول به بخش‌ها برای بهبود شرایط‌شان یا افزایش تسهیلات‌دهی به بخش‌های اقتصادی یا همان تکیه بر قدرت خلق نقدینگی نظام بانکی در دستور کار دولت‌ها قرار گرفت که برآیند آن نیز شرایط فعلی است؛ تورم سالانه بیش از 45، احتمال افزایش نقدینگی به بیش از 5500 هزار میلیارد تومان تا پایان سال جاری و رشد اقتصادی مثبتی که در هیچ جا جز بخش نفت «حس» نمی‌شود.اقتصاد وابسته به نفت است و اگر نفت به خوبی به فروش برسد و دلارهای آن به ایران بازگردد (از هر راهی)، رشد اقتصادی نیز بالا می‌رود. »

اعتماد 1 مهر

«کیهان» در تیتر یک خود و با عنوان «طنین صدای انقلاب در جهان از تریبون سازمان ملل» به استقبال از اولین نطق رئیسی از تریبون سازمان ملل رفته و نوشته است: «اولین سخنرانی آیت‌الله رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با مضامین حق طلبانه و عدالت‌جویانه‌ای، در حقیقت صدای واقعی انقلاب اسلامی و مصداق روشن دیپلماسی قهرمانانه بود که پس از سال‌ها انفعال و سرخوردگی غرور و عزت و اقتدار را به ملت ایران اسلامی باز گرداند.»

این روزنامه اصولگرا ارائه گزارش تفریق بودجه را نیز در تیتر دو امروز مورد توجه قرار داده و آن را «گامی در جهت اصلاح ساختار بودجه می‌داند». کیهان نوشته است: «رئیس‌مجلس شورای اسلامی می‌گوید نظارت برخط بر بودجه کمک شایانی به تصمیم‌گیری‌ها می‌کند لذا قرار است دیوان محاسبات هر دو ماه یکبار گزارش اولیه از نظارت بر بودجه ارائه کند.»

کیهان 1 مهر

«ایران» دیدار امیرعبداللهیان و جوزب بورل را عکس یک کرده و با تیتر «آمادگی برای شروع مذاکرات» آنچه وزیر خارجه کشورمان در دیدار با این مقام اروپایی گفت و شنید را پوشش داده است.

این روزنامه دولتی در تیتر یک خود نیز یک گزارش خبری دیگر دارد. گزارشی از اظهارات و دستور رئیسی درباره پرداخت معوقات معلمان. 

این روزنامه در سایر بخش‌های صفحه یک خود نیز مطالب قابل توجهی ندارد و هرچه هست، پوشش اخبار دولت است.

ایران 1 مهر

«وطن امروز» به بررسی و تحلیل سخنرانی سیدابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل و آثار آن پرداخته و با اشاره به اینکه «راهبرد ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و تأکید صریح بر شروط احیای برجام، وضعیت جدید را برای 1+5 شفاف کرد» تیتر زده «واشنگتن نگران می‌شود!»

این روزنامه اصولگرا در عکس یک امروز خود نیز ورود زودهنگام دیوان محاسبات به موضوع بودجه را مورد توجه قرار داده و با تیتر «بودجه‌نویسی با چشم باز» می‌نویسد: «با تشکیل مجلس انقلابی در سال گذشته، دیوان محاسبات، بازوی نظارتی قوه مقننه هم شاهد تغییر و تحول در راس خود بود و مهرداد بذرپاش توسط نمایندگان به عنوان رئیس این دیوان انتخاب شد. از همان روز ابتدایی انتخاب، بذرپاش وعده‌ای درباره حسابرسی اثربخش و ارائه زودهنگام گزارش‌های تفریغ بودجه و حرکت به سمت برخط شدن آن داد؛ وعده‌ای که خیلی زود عملی شد و سال گذشته گزارش تفریغ بودجه سال 98 یک ماه زودتر از موعد قانونی به دست نمایندگان مجلس رسید و امسال این فاصله کمتر هم شد و 4ماه زودتر از موعد مقرر در قانون، گزارش تفریغ بودجه سال 99 در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفت.»

وطن امروز 1 مهر

«آفتاب یزد» هم بخشنامه اخیر و پرحاشیه بانک مرکزی یعنی موضوع محدود کردن تراکنش‌های روزنامه را زیر ذره‌بین گذاشته و در گزارشی که تیتر یک شده، با عنوان «مفید است اما نیاز به اصلاح دارد» نوشته است: «طبق این بخشنامه، بانک مرکزی به بانک‌ها سه ماه فرصت داده بود تا زیرساخت مناسب برای پیاده‌سازی این دستورالعمل را در زیرمجموعه خود فراهم کنند. اما به قدری موج اعتراضات به این ابلاغیه بالا گرفت که روز گذشته خبر رسید ابلاغیه مذکور برای بررسی بیشتر به تعویق افتاده است؛ بنابر اعلام بانک مرکزی این محدودیت تاکنون توسط هیچ بانکی اعمال نشده است و حسب دستور ریاست کل بانک مرکزی در راستای حمایت از کسب و کار‌های خرد، مقرر گردید این موضوع بار دیگر مورد بررسی قرار گرفته و رویه‌های بانک مرکزی به نحوی تعیین شود که نگرانی برای کسب و کار‌ها ایجاد نشود. هرچند که ابلاغیه به تعویق افتاد اما همچنان نگرانی‌هایی در خصوص اعمال این ابلاغیه وجود دارد، با اینکه به نظر می‌رسد این اقدام بانک مرکزی به منظور شناسایی و رصد تراکنش‌های مشکوک صورت گرفته است. ... به نظر می‌رسد در اجرای تصمیم بانک مرکزی برای ایجاد محدودیت برای تراکنش‌های واریزی باید به واقعیات کنونی اقتصاد توجه جدی شود. هم اکنون بسیاری از کسب و کارهای کوچک، فعالیت‌های خرد اقتصادی خود را با حساب‌های شخصی انجام می‌دهند و بنابراین مسیر به رسمیت شناختن حساب‌های این افراد به عنوان فعالیت‌های سالم اقتصادی، باید مشخص و ابهام زدایی شود. همچنین به نظر می‌رسد این اقدام باید به گونه‌ای اجرا شود که قدم به قدم باشد و مانع از ایجاد التهاب در اقتصاد شود.»

این روزنامه عکس یک خود را نیز اختصاص داده به مصاحبه با قاسم محبعلی، دیپلمات پیشین که تاکید دارد باید تکلیف مذاکرات برجامی را زودتر مشخص کرد.

افتاب یزد 1 مهر

«آرمان ملی» امروز در عکس یک با «آفتاب یزد» مشترک است. این روزنامه هم گفت‌وگویی با قاسم محبعلی دارد که با تیتر «لغو تحریم‌های هسته‌ای را دنبال کنید؛ نه همه تحریم‌ها» را منتشر شده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب اما در تیتر یک خود به اقتصاد و مشخصا صادرات ، آن هم صادرات گاز پرداخته است. در گزارشی با تیتر «شیر صادرات گاز بسته شد» به نقل از حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی نوشته است: «یکی از تنگناهایی که در سال‌های متمادی با آن مواجه بودیم کمبود گازداخلی است چون مصرف کاملا غیراستاندارد است، اگرچه در دولت یازدهم و دوازدهم قول داده شد که مصرف استاندارد شود ولی توفیقی در این باره نداشتند. ما حدود ۲۵ میلیون بخاری غیراستاندارد داریم که اینها حجم بالایی از گاز کشور را می‌سوزانند و در کنار آن باعث آلودگی هوا هم می‌شوند. بنابراین سیستم بخاری‌هایی که در خانه‌ها وجود دارد باید از بخاری‌های دودکش‌دار تغییر داده شوند چراکه گاز را هدر می‌دهند. نکته دیگری که به وضعیت ما کمک می‌کند در مدار قرارگرفتن پالایشگاه جدید گازی است که می‌تواند تراز گازی امسال مثبت کند و برعکس سال گذشته با تراز مثبت فکر صادرات باشیم.» این کارشناس انرژی درباره اینکه چرا میادین گازی ایران از جمله پارس‌جنوبی که بزرگترین میدان مشترک گازی جهان است همچنان از شریک این عمده یعنی قطر عقب‌تر هستیم، توضیح داده است: « به‌هرحال سوءمدیریت در این موضوع بی‌تاثیر نبوده ولی تحریم‌ها هم اثر خود را گذاشتند. بنابراین می‌توان گفت که در هر دو مورد ما دچار مشکل هستیم. البته مدیریت به سرمایه‌گذاری برمی‌گردد چون ما سرمایه‌گذار مناسب داخلی و بین‌المللی نداشتیم و نتوانستیم این پلن‌ها و طرح‌ها را اجرایی و سود ببریم. او ادامه داد: بنابراین تا زمانیکه سرمایه‌گذاری مناسبی چه در شرایط تحریم و چه در شرایط بعد از آن صورت نگیرد با این مشکل مواجه خواهیم بود. »

آرمان ملی 1 مهر

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها