دو لبه قیچی برجامی ایران و آمریکا

کد خبر: 1098382

یک استاد دانشگاه گفت: ادامه مذاکرت با تهران در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی به حفظ وضع موجود کمک می کند و از تنش‌زا شدن رو ایران و آمریکادر رویی‌ها می کاهد.

دو لبه قیچی برجامی ایران و آمریکا

مهدی مطهرنیا با اشاره به مذاکرات ایران و آژانس و احتمال از سرگیری مذاکرات سیاسی بر سر برجام در آینده نزدیک اظهار کرد: رویکرد معناداری در جهت حفظ برجام در پرتو مواظبت از مواضع هر دو طرف در جریان است. حفظ برجام از یک سو و از سوی دیگر تاکید بر مواضع اصولی هر دو طرف دو لبه قیچی این رویداد هستند.

وی ادامه داد: ایران و آمریکا به عنوان بازیگران مرکزی پرونده هسته ای بر مواضع خود تاکید دارند. آمریکا خواهان ورود ایران به عنوان یک بازیگر معمولی به نظام بین الملل و پذیرش گزاره های ناشی از این جایگاه در نظم بین الملل از سوی این کشور است و ایران خواهان آن است که نظم بین المللی حاکم بر نظام بین الملل را به چالش فرابخواند و به عنوان یک چالش گر علیه آمریکا نه تنها این نظم را در منطقه بلکه در نظام بین الملل هدف قرار دهد و در چارچوب جهت گیری های خود و تعریف انقلاب اسلامی به عنوان یک نظام انقلابی در برابر استکبار جهانی به رهبری آمریکا وارد عمل شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به حضور دولت انقلابی رییسی در ایران تصریح کرد: رییسی میراث دار شعارهای آشکار در برابر آمریکا است و از سویی واضع تعریف انقلاب اسلامی در مبارزه با استکبار جهانی و ایجاد کننده فضای انقلابی در ایران و منطقه و گرایش به تشکیل یک جبهه جهانی علیه آمریکاست. اینجاست که نقطه گره ای موضوع مشخص می شود؛ از یک طرف آمریکا خواهان آن است که نظام بین الملل در فشار به ایران با واشنگتن همکاری کند در حالی که جامعه بین الملل نگران یک جنگ گسترده با محوریت ایران در منطقه و گسترش آن به جهان است. در منطقه کشورهای همسو با آمریکا در پرتو ایران هراسی، ایران را خطری بسیار تهدیدآمیز علیه نظام های حاکم در منطقه می دانند. اسراییل در نقطه مرکزی این ایران هراسی قرار دارد.

مطهرنیا خاطرنشان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی در وسط ایران هراسی و اسلام هراسی و جهت‌گیری‌های انقلابی تهران و از سویی تلاش جهان برای شکل دادن به نظم نوین جهانی قرار دارد. از طرفی کشورهای اروپایی، پیروزی آمریکا بر ایران را شکست خود در رقابت جهانی می دانند و خواهان حفظ برجام و جلوگیری از جهت گیری‌های نظامی آمریکا هستند. آمریکایی ها هم نمی‌خواهند خود را درگیر جنگ دیگری آن هم با ایران کنند، از این رو سازمان‌های بین المللی لایه میانی این کنش ها قرار می گیرند. بنا بر این ادامه مذاکرت با تهران توسط این سازمان‌ها به حفظ وضع موجود کمک می کند و از تنش‌زا شدن رو در رویی‌ها می کاهد. اینکه گزارش های این سازمان ها و نحوه برخوردشان چه تاثیری دارد متوجه گزارش های این سازمان ها در ارتباط با ایران است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از طرفی ایران هم تلاش دارد تا با بازکردن گارد خود در برابر شرق و نیم نگاهی به اروپا از وضعیت موجود استفاده و این فرایند را به عقب بیندازد.

وی درباره تلاش کشورهای اروپایی برای تشکیل نشستی در نیویورک با حضور وزیران خارجه ایران و 1+4 گفت: این تلاش برای کنترل تنش و سپس به دست آوردن امتیاز است.

مطهرنیا با بیان این که ایران در یک وضعیت ویژه قرار دارد ابراز عقیده کرد: نفس قبول مذاکره از سوی دولت انقلابی آقای رییسی موجب ریزش حمایت‌های عقیدتی و لرزش حامیان در مقابل رقبای این دولت می شود؛ چراکه اگر این دولت مسایل خود را بدون یک تحول عظیم در صحنه عملیات و گرفتن یک امتیاز بزرگ و قابل استناد و ملموس از آمریکا حل کند و پای میز مذاکره برود و به برجام برگردد، بار دیگر این پرسش پیش می آید که موضوع، مسایل حزبی و جناحی در ایران است یا به واقع تحریم ها اثرگذار هستند؟/ ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها