در گفت‌وگو با «ناصر ایمانی» بررسی شد

مساله اصلی اصولگرایان چیست؟

کد خبر: 1098455

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که وحدت یا رقابت مساله فعلی اصولگرایان نیست و همه تمرکز آنها صرف اداره امور کشور خواهد شد.

مساله اصلی اصولگرایان چیست؟

گروه سیاست سایت فردا – دولت کار خود را شروع کرده و این یعنی حداقل تا دو سال دیگر که انتخابات مجلس برسد، جریان اصلاح‌طلب در ضعیف‌ترین حالت خود و دورترین نقطه از قدرت قرار دارند. تاثیر این وضعیت بر جریان اصولگرایی که اکنون مسئولیت اداره کشور را نیز به عهده دارد اما مساله قابل توجهی است. باید دید که در این دوره بی‌رقیبی همچنان تلاش برای حفظ یک کل منسجم ادامه می‌یابد یا مسئولیت داشتن و تصدی امور اجرایی کشور بستر بروز ظهور رقابت‌های درون جریانی و حتی شکل گیری شکل تازه‌ای از تقسیم‌بندی‌های سیاسی خواهد شد؟

ناصر ایمانی، تحلیل‌گر اصولگرا گزینه دوم را محتمل‌تر می‌داند اما معتقد است که این وضعیت تا چند ماه آینده پیش نخواهد آمد. او در گفت‌وگویی با «فردا» گفت: «مساله اصولگرایان در شرایط موجود وحدت یا رقابت نیست. مساله اصولگرایان این است که قدرت، مجلس و دیگر نهادهای قدرت را در اختیار دارد و باید بتواند کشور را اداره کرده و از این وضعیت فعلی خارج کند. الان بحث ، بحث رقابت‌های درون جریانی یا حتی پرداختن به رقیب نیست. اصولگرایان باید بتوانند کشور را به خوبی اداره کنند یا حداقل از وضعیت موجود اندکی به سوی بهبود بروند. اگر بتوانند این کار را انجام دهند هم رقابت‌‌های درون جریان کمتر بروز و ظهور پیدا می‌کند و هم رقابت ‌آنها با جریان مقابل کمتر می‌شود و حرفی برای گفتن دارند».

وی در پاسخ به اینکه آیا این جریان سیاسی که اکنون سکان اداره امور را به دست دارد برای موفقیت نیازمند وحدت درونی است یا خیر؟ گفت: «اصولگرایان برای موفقیت خیلی احتیاجی به وحدت درونی به لحاظ سیاسی ندارند. اساسا توجهی هم به این موضوع ندارند. مساله فعلی اصولگرایان این است که بتوانند کشور را خوب اداره کنند. حتی رقابت با جناح مقابل هم به همین خاطر کنار گذاشته شده است».

ایمانی درباره اینکه آیا رقابت‌های درون جریانی مانعی برای حصول موفقیت و رسیدن به هدف اصلی که همان بهبود شرایط کشور است، نمی‌شود؟ نیز گفت: «فعلا آنقدر مشکل روی هم انباشته شده که به چیزی به نام رقابت درون جریانی و این حرف ها نگاه نمی‌کنند.»

وی افزود: «وقتی مسائلی مثل رقابت درون جریانی هویدا می شود که یک جریان سیاسی در قدرت نباشد. وقتی در قدرت است خیلی به این مسائل توجه نکرده و تلاش میکند که بتواند به نحوی جواب مردم را بدهد و از این طریق رقابت‌های درونی هم کمتر خواهد شد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه «ما الان در یک دوران انتقال هستیم» گفت: « تا  6 ماه، 7 ماه دیگر – یک زمانی تقریبی برای مثال می‌گویم – نه از طیف‌های درونی اصولگرایان خیلی داد و فریاد خواهید شنید و نه از اصلاح‌طلبان. تا ببینند که چه کار خواهند کرد. به محض اینکه اولین ناکارآمدی‌ها شروع شود، شاهد خواهیم بود که هم اصلاح‌طلبان و هم جریان‌های داخلی اصولگرای از درون شروع به انتقاد می‌کنند. یعنی فعلا در دوران انتقالی به سر می‌بریم».

وی در پاسخ به اینکه بعد از این دوره انتقال و در صورت باقی ماندن ضعف‌ها و مشاهد ناکارآمدی‌ها ، اصولگرایان خود را یک کل دیده و انتقاد نمی‌کنند یا بر عکس شاهد افزایش رقابت‌های درون جریانی و تبدیل شدن این جریان به منتقدان دولت خواهیم بود؟ گفت: «قاعدتا گزینه دوم اتفاق می‌افتد. یعنی بخشی از طیف‌های مختلف اصولگرا شروع به نقادی بقیه طیف‌ها خواهند کرد و اختلافات درونی سربرخواهد آورد. همچنان که از بیرون هم انتقادها شروع می‌شود. بستگی به میزان موفقیت دارد. الان دولت به تعبیری اصولگرا در ابتدای کار است و در این یک ماه و اندی به نحوی عمل نکرده که  طیف های مختلف تحریک شده و شروع به انتقاد کنند. ضمن اینکه الان در اوج انتصابات هستیم. بنابر این کسی خیلی رو به روی طیف‌های دیگر نمی‌ایستند چون هنوز هم ممکن است سهمی داشته باشد».

ایمانی خاطر نشان کرد: «اگر این دوران بگذرد و طیفی ببیند که سهم کمی دارد و از طرف دیگر اشتباهات و ناکارآمدی‌های طیفی که سر کار است بیشتر شود، انتقادها شروع خواهد اما فعلا موقع آن نیست.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها