بحرینی: مجلس شفاف، قانون‌هایش باکیفیت‌ترند

کد خبر: 1098808

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نمایندۀ مجلس:«شفافیت تضمین‌کنندۀ سلامت هر دستگاهی است. اگر تصمیمات و فعالیت دستگاه‌ها برای مردم و ذی‌نفعان به‌طور شفاف اطلاع‌رسانی شود، جلوی بسیاری از انحرافات گرفته می‌شود».

بحرینی: مجلس شفاف، قانون‌هایش باکیفیت‌ترند

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نمایندۀ مجلس:«شفافیت تضمین‌کنندۀ سلامت هر دستگاهی است. اگر تصمیمات و فعالیت دستگاه‌ها برای مردم و ذی‌نفعان به‌طور شفاف اطلاع‌رسانی شود، جلوی بسیاری از انحرافات گرفته می‌شود».

مجلس شفافیت را از خود شروع کرده است. طرح شفافیت در ادوار گذشته بارها در صحن علنی مطرح شده، اما نتوانسته تأیید صحن را بگیرد، امیدواریم نمایندگان مجلس یازدهم همت کنند تا این کار خیلی مهم در نظام قانون‌گذاری کشور را به نتیجه برسانیم».

«گام بعدی مجلس در مسیر شفاف‌سازی فرآیندهای حکمرانی در کشور شفاف‌سازی سایر دستگاه‌هاست. اگر بتوانیم فرآیندهای تصمیم‌گیری و اجرا را، در دستگاه‌های حاکمیتی که در آن‌ها زمینه تخلف وجود دارد، برای مردم و ذی‌نفعان علنی کنیم، گام بزرگی در مسیر اصلاح حکمرانی کشور برداشته‌ایم».

«رأی‌دادن مهم‌ترین وظیفۀ نماینده است. قانون با رأی نمایندگان، قانون می‌شود. اقدامات نظارتی مجلس مثل سؤال و استیضاح و مانند آن نیز با رأی نمایندگان به ثمر می‌رسد. وقتی نماینده بداند که مردم رأی او را می‌بینند و باید در مقابل رأیی که داده به مردم و مخاطبین توضیح دهد، رأی او، آگاهانه‌تر، دقیق‌تر، و به‌اصطلاح، «کیفی‌تر» خواهد شد».

«در حال حاضر هم، بسیاری از نمایندگان با دقت و مطالعه و مشورت رأی می‌دهند، اما گاهی ممکن است در هیاهوی مجلس نماینده‌ای متوجه نباشد و دقت کافی در رأی‌دهی نداشته باشد. شفافیت مهم‌ترین امتیازی که برای مجلس ایجاد می‌کند این است که نمایندگان با دقت بیشتری رأی خواهند داد. در یک مجلس شفاف، هم موافق و هم مخالف، استدلال خود را می‌دانند و با صراحت برای مردم بیان می‌کنند».

«با تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان، کیفیت تقنین و نظارت در مجلس شورای اسلامی به‌صورت چشمگیری ارتقاء پیدا می‌کند. مجلس محل اجتماع منتخبان ملت است و ما به نمایندگی از کل مردم ایران تصمیم می‌گیریم، و طبیعتاً حق نداریم بدون مطالعه و دقت کافی رأی بدهیم. طرح شفافیت آرا باعث می‌شود که هر نماینده، قبل از رأی‌گیری، همۀ جوانب را بسنجد و با استدلال رأی بدهد».

«در کمیسیون آیین‌نامۀ داخلی، به دنبال آن هستیم تا در گام بعدی برای هر نماینده فضایی ایجاد کنیم تا اگر تمایل داشت، استدلال خود را برای موافقت یا مخالفت با هریک از موضوعات مطروحه در مجلس، با سایر نمایندگان و عموم مردم به اشتراک بگذارد. این کار باعث اتقان بیشتر فرآیند قانون‌گذاری و نظارت خواهد شد».

«اگر بنا باشد این طرح به‌صورت عادی در صحن مطرح شود، خیلی زمان خواهد برد. برای اینکه ما بتوانیم این طرح را به‌سرعت در دستور کار صحن قرار دهیم تصمیم داریم از سازوکار تبصرۀ یک مادۀ ۱۰۰ آیین‌نامه داخلی استفاده کنیم. طبق این تبصره، اگر ۵۰ نماینده تقاضا کنند تا نوبت طرحی در دستور صحن جابه‌جا شود و نوبت زودتری به آن داده شود، هیئت‌رئیسه موظف است این تقاضا را در جلسۀ علنی به رأی نمایندگان بگذارد و، در صورت تصویب، رسیدگی به طرح را در همان جلسه یا جلسۀ بعدی مجلس آغاز کند. بنابراین، اگر نمایندگان با اعمال تبصرۀ مادۀ ۱۰۰ موافقت کنند، طرح شفافیت با اولویت در دستور صحن قرار خواهد گرفت».

«بسیاری از رفتارهایی که در دستگاه‌ها، ازجمله در بانک‌ها اتفاق می‌افتد و به فساد منتهی می‌شود به‌دلیل عدم شفافیت است. به‌عنوان‌مثال، وقتی اعطای تسهیلات کلان به اشخاص مرتبط با بانک‌ها شفاف باشد، هیچ بانکی جرئت نخواهد کرد، با دورزدن قانون، به اشخاص مرتبط با خود تسهیلات نجومی بدهد و زمینۀ اختلاس را فراهم کند».

«حتماً از دستگاه‌های دیگر هم شفافیت را مطالبه می‌کنیم، اما باید اول شفاف‌سازی را از خودمان شروع کنیم تا حرف و قانونمان نافذ باشد. تا زمانی که آرای نمایندگان در حوزۀ تقنین و نظارت شفاف نیست، مردم از درون کمیسیون‌ها بی‌اطلاع‌اند، تصمیمات مالی مجلس به‌صورت کامل اطلاع‌رسانی نمی‌شود، و خلاصه، تا وقتی مجلس خودش شفاف نیست، نمی‌تواند از دیگران مطالبه شفافیت داشته باشد».

«إن‌شاءالله مجلس یازدهم این همت را خواهد داشت برای اینکه تابوی عدم شفافیت در اقتصاد و سایر حوزه‌های حکمرانی کشور شکسته شود، طرح شفافیت آرای نمایندگان را با رأی بالا تصویب کند. مجلسی که خودش شفاف باشد، خواهد توانست سایر دستگاه‌های اجرایی و نهادها را هم شفاف کند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها