خبر به روایت «فردا»

کشمکش دوباره با آژانس/ حواشی دستور ارزی رئیسی / خوش رزق یا خوش اقبال؟

کد خبر: 1099066

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

کشمکش دوباره با آژانس/ حواشی دستور ارزی رئیسی / خوش رزق یا خوش اقبال؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» محمدرضا باهنر را عکس یک کرده به این بهانه که گفته بود رئیسی خوش رزق است. این روزنامه اصلاح‌طلب نیز با این پرسش که رئیس خوش رزق است یا خوش اقبال می‌نویسد: «شانس خوش رئیسی از آنچه به ارث برده تمام نشده و در رابطه با مذاکرات وین نیز فقط یک امضا مانده است و تیم مذاکره‌کننده دولت دوازدهم تا قبل از انتخابات توانست متن نهایی توافق را تهیه کند و رئیسی با امضای آن می‌تواند قهرمان رفع تحریم‌ها نیز شود و از حاصل مذاکرات وین در دولت روحانی نهایت بهره‌ را ببرد. بعد از این مرحله هم پیوستن به گروه اقدام ویژه مالی با همراهی اصولگرایان مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌سادگی انجام خواهد شد. البته اگر اراده‌ای برای رفع تحریم‌ها و از‌سر‌گیری مذاکرات وجود داشته باشد که اگر این اراده باشد، شرایط مهیاست. در این بین این نکته را نباید فراموش کرد که این شانس خوش رئیسی تا زمانی که منافع گروه‌های مختلف اصولگرایی تأمین شود، وجود خواهد داشت و بسیار بعید است اصولگرایان تندرو بتوانند برای همیشه بر موضع حمایت بی‌چون‌وچرای خود از دولت سیزدهم باقی بمانند. اگرچه عضویت ایران در شانگهای یک اتفاق تاریخی به شمار می‌رود، اما باید دید ایران در آینده می‌تواند از مزایای اقتصادی این سازمان بهره ببرد یا خیر. بحث تنش‌زدایی با غرب و به‌‌نتیجه‌رساندن مذاکرات برجامی برای رسیدن به توافق می‌تواند گام مهمی برای تحقق امر به شمار رود. تاکنون هر آنچه در رابطه با اقدامات رئیسی مورد تشویق قرار گرفته است، درحقیقت از تلاش دولت‌های قبل به او ارث رسیده بود و باید دید در درازمدت چگونه از این شانس خوش برای رفع موانع بزرگ در لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی استفاده خواهد کرد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که عکس دو کرده هم کنایه‌ای به قالیباف زده و در ادامه رویه مبتنی بر هجمه خود، انتصاب قربان‌زاده به عنوان رئیس سازمان خصوصی زاده را بهانه کرده و نوشته است: «به نظر می‌رسد سهمیه تیم شهردار سابق تهران چه در مجلس و چه در دولت در‌ حال کامل شده است.»

شرق 6 مهر

«وطن امروز» تصویر بزرگی از علامه حسن‌زاده آملی در صفحه یک امروز خود دارد و او را علامه حٌسن می‌نامد. 

این روزنامه اصولگرا گزارش اخیر رافائل گروسی را هم با تیتر «آژانس دبه کرد» پوشش داده و نوشته است: «ادعای مدیرکل آژانس در حالی است که طبق گفته مقامات کشورمان، موضوع تجهیزات در مجتمع کرج جزو دستور کار و توافق ایران و آژانس در سفر اخیر رافائل گروسی به ایران قرار نداشته و مطابق معمول مدیرکل آژانس درخواستی فراتر از چارچوب و تفاهمات صورت‌گرفته‌ طلب کرده است. تیرماه سال جاری اقدامی خرابکارانه در مجتمع تسای کرج انجام شد که البته هیچگونه خسارت مالی و جانی به دنبال نداشت. با این شرایط تهران دلیلی برای در اختیار گذاشتن این مجتمع در اختیار بازرسان آژانس که بارها در نقش چشم دستگاه‌های امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی عمل کرده‌اند، نمی‌بیند.»

وطن امروز 6 مهر

«اعتماد» عکس یک خود را به سخنان رهبری در مراسم اربعین اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب غیر از توجه به گزارش اخیر گروسی که آن را «گزنده» توصیف می‌کند. تو گزارش قابل توجه اقتصادی در صفحه یک امروز خود دارد. یکی درباره تورم و چشم‌انداز آن ، دیگری هم درباره قیمت دلار. 

گروه اقتصادی این روزنامه با طرح این سوال که آیا دستور رئیسی به بانک مرکزی قیمت ارز را تغییر می‌دهد؟ دو سناریو برای قیمت ارز نوشته و به نقل از وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان آورده است: «یک سناریو این است که پشت پرده موافقت‌هایی برای آزاد‌سازی منابع ایران صورت گرفته و این دستور به بانک مرکزی ابلاغ شده تا این مساله از سوی این بانک پیگیری شود و سناریوی دوم این است که این دستور به منظور مدیریت و کاهش التهاب بازار ارز و کاهش انتظارات تورمی داده شده است.»

در گزارش دیگری هم ندا جعفری با اشاره به آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تورم نوشته است: «با نگاهی به تورم فعلی که در 6 ماه ابتدایی سال رخ داده، پیش‌بینی تورم پایان سال و به عبارت دیگر دورنمای تورمی افراد جامعه از پایان سال افزایش پیدا کرده و بعد از تجربه رشد قیمت‌ها در شهریور افراد انتظار رشد بیشتری در قیمت‌ها را در اسفندماه پیدا کرده‌اند. کارشناسان اقتصادی معتقدند این میزان از تورم در 8 سال گذشته بیشترین حد تورم بوده است و مهم‌ترین عامل تورم در کشور، کسری بودجه دولت و مهم‌تر از آن نحوه  تامین کسری  بودجه  است.»

اعتماد 6 مهر

«جوان» امروز صفحه یک شلوغی ندارد. بخشی از صفحه یک خود را به سخنان رهبری و فوت علامه ذوفنون اختصاص داده و در تیتر یک نیز گزارشی دارد که با عنوان «جیغ «بنت» از انزوای صهیونیست‌ها» منتشر شده است. در این گزارش آمده است: «ل‌آویو هیچ وقت مانند حالا خود را در محاصره تهدید‌ها احساس نکرده؛ این را بنیامین نتانیاهو چند ماه قبل از پایان نخست‌وزیری گفت و حالا، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم به صراحت از تریبون سازمان ملل می‌گوید: «اسرائیل به معنای واقعی کلمه به‌دست حزب‌الله، شبه‌نظامیان شیعه، جهاد اسلامی و حماس در مرزهایش محاصره شده است.»‌در حالی که امریکا از افغانستان خارج شد و چشم‌انداز خروجش از عراق نمایان است و از عربستان تا اردن، دنبال تعدیل حضور نظامی در خاورمیانه است، حالا بنت نخست‌وزیری رژیمی را به عهده گرفته که بیش از هرموقع دیگری خود را در معرض تهدید می‌بیند. اسرائیلی‌ها به دنبال متحد هستند؛ نتانیاهو غائله پیمان ابراهیم را به همین دلیل درست کرد، اما حالا که بی‌نتیجه بودن این پیمان با شروع نزدیکی عربستان و ایران و بقیه تحولات مشخص شده، نفتالی بنت سلف او، به فریاد زدن در سازمان ملل روی آورده است: «این گروه‌های تروریستی به دنبال تسلط بر خاورمیانه و گسترش اسلام رادیکال در سراسر جهان هستند. ویژگی مشترک همه آن‌ها چیست؟ همه آن‌ها می‌خواهند کشور من را نابود کنند و همه را هم ایران حمایت می‌کند. آن‌ها آموزش‌های خود را از ایران می‌گیرند و سلاح‌های خود را از ایران دریافت می‌کنند.» بنت در کل سخنرانی خود، ۲۲ بار از کلمه ایران استفاده کرد، تقریباً هم رده با دفعاتی که رؤسای جمهور امریکا در سخنرانی‌های‌شان از کلمه چین استفاده می‌کنند؛ موضوعی که نشان می‌دهد وحشت از انزوا در خاورمیانه‌ای که امریکا می‌خواهد آن را ترک کند، چقدر عمیق است؛ خیلی عمیق‌تر تضمین‌های امنیتی بزرگ‌ترین متحد اسرائیل. او ضمن اشاره به قدرت پهپادی ایران، مدعی شد ایران یک جهش بزرگ هسته‌ای در پیش گرفته و از خطوطی که برای فعالیت هسته‌ای وجود دارد فراتر رفته و با غنی‌سازی اورانیوم در پی ساخت سلاح اتمی است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سپس با انتقاد از «انفعال» بین‌المللی در خصوص نقض خطوط قرمز برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد: «اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح اتمی دست یابد.» بنت پیش‌تر گفته بود که تل‌آویو با برجام مخالف است، ولی مانند نتانیاهو، روش لفاظی علیه ایران در پیش نخواهد گرفت، ولی لفاظی دیروز او علیه ایران نشان داد، او تفاوتی با نتانیاهو ندارد. تنها تفاوت شیوه سخنرانی عصر دیروز بنت با نتانیاهو در سازمان ملل، استفاده نکردن از نقاشی‌هایی بود که نتانیاهو برای نشان دادن سطح تهدید ایران، به سازمان ملل می‌آورد و زمینه‌ساز مضحکه بین‌المللی می‌شد.»

جوان 6 مهر

«ایران» سراسر خبر است. پوشش سخنان دیروز رهبری در عکس یک، بازتاب راهپیمایی‌های اربعین در عکس دو ، اشاره به دستور اخیر رئیسی به بانک مرکزی برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده در تیتر یک و دیگر هیچ. تیترهای کنار نیز و خبر و گزارش خبری است. از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی گرفته تا تا شکست حزب مرکل در آلمان. خلاصه که این روزنامه دولت هیچ گزارش و مطلب قابل توجه که حاصل زحمت یا نشانگر نگاه و رویکرد تحریریه خودش باشد، ندارد. این رویه البته خیلی هم غیر طبیعی به نظر نمی‌رسد. هرچه باشد این تحریریه از دولت رئیسی به جا مانده و قاعدتا اختلاف دیدگاه قابل توجهی با دولت جدید دارد. همین است که کار خود را ساده کرده به انتشار و بازتاب اخبار کفایت کرده و وارد فضای موضع‌گیری نمی‌شود.

ایران 6 مهر

«کیهان» راهپیمایی‌های اربعین را تیتر و عکس یک کرده، پاسخ تهران به گزارش گروسی را تیتر دو کرده و تصویری از مراسم تشییع علامه آملی را هم در تیتر دو دیده است. در گزارش دیگری نیز به «طرح جدید مجلس برای مدارس و مراکز غیردولتی» پرداخته و نوشته است: «به تازگی نمایندگان مجلس طرحی برای تهیه و تدوین الگوی توسعه متوازن به منظور جلوگیری از صدور بی‌رویه و بیش از حد مجوزهای تاسیس و راه‌اندازی مدارس و مراکز غیردولتی در استان‌ها و شهرستان‌ها تهیه کرده‌اند به گزارش فارس، در مقدمه متن طرح اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که به تازگی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، آمده است: اگرچه مدت زیادی از تصویب قانون تاسیس و اداره مدارس آموزشی و پرورشی غیردولتی نمی‌گذرد ولی این قانون مورد ایراد و اشکال قرار گرفته است. دارندگان مجوز این مدارس و مراکز غیر دولتی انتظار دارند که نوع حمایت‌ها مشخص و نظام‌مند باشد تا بتوانند بر اساس آن برنامه کاری خود را تنظیم کنند. این مقدمه افزوده: تعیین تکلیف تخلفات احتمالی کارکنان و موسسان در طول سال تحصیلی و ضرورت ادامه فعالیت مدارس و مراکز غیر دولتی در طول سال تحصیلی یکی دیگر از دغدغه‌هایی است که در قانون تعیین تکلیف نشده لذا طرح ذیل جهت طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد.» 

کیهان 6 مهر

«آفتاب یزد» دستور اخیر رئسی به بانک مرکزی را «دستور اشتباهی» می‌داند و در گزارشی که تیتر یک شده، نوشته است: «رئیس جمهور طی دستوری به بانک مرکزی خواستار بازگشت منابع ارزی کشور شد. این درحالیست که در حال حاضر مسئول اصلی بازگشت منابع ارزی به کشور، دستگاه دیپلماسی است و آقای رئیسی باید به جای دستور به رئیس کل بانک مرکزی، به وزیر امور خارجه دستور می‌دادند.» این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه به نقل از محمود جامساز اقتصادی آورده است: « فکر نمی کنم دستوری که آقای رئیس جمهور به رئیس بانک مرکزی داده است در حیطه اختیارات بانک مرکزی باشد که بخواهد منابع ارزی را بازگرداند، در وهله اول مسئله برجام مطرح است که آن هم دست دولت و سیاست های خارجی دولت است و بانک مرکزی در خصوص آن کاره ای نیست در وهله دوم هم خود دولت و بانک مرکزی باید کمک کنند تا از طریق قوه قضائیه کسانی که ارزها را برده اند به کشور بازگردانند در غیر این صورت بازگشت منابع ارزی به کشور امکانپذیر نیست.»

آفتاب یزد 6 مهر

«آرمان ملی» هم امروز توجه ویژه‌ای به اقتصاد دارد. این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی با بهمن آرمان، اقتصاددان دارد که تیتر یک شده است. او می‌گوید: «واقعیت این است که اگر قرار است کاری انجام نشود آن را به چند نفر واگذار می‌کنند و اگر قصد داشته باشند کار انجام شود آن را به یک نفر واگذار می‌کنند تا با تمرکز آن را به نتیجه برساند.یکی از انتقاداتی که به دولت رئیسی وارد است این است که افرادی را در تیم اقتصادی خود به‌عنوان معاون، مشاور و... قرار داده است که دارای سلایق متفاوت اقتصادی هستند.در چنین شرایطی امکان هیچ‌گونه اصلاحی وجود نخواهد داشت. اگر آقای رئیسی قصد دارد در اقتصاد کشور اصلاحات انجام بدهد باید اختیارات ویژه به یک فرد بدهد و نه به گروهی که از ابتدا در یک تضاد فکری قرار دارند».

این روزنامه اصلاح‌طلب قرارداد نفتی با ونزوئلا را در گزارش دیگری مورد توجه قرار داده و نوشته است: «پیدا کردن دوستی اینچنین پرریسک به نام ونزوئلا موضوع جدیدی برای ایرانیان نیست. ایرانی‌ها در اوج تحریم‌ها خاطرات زیادی با ونزوئلا و البته رهبر مرحومش هوگو چاوز دارند. دولت‌های نهم و دهم و رویکرد ایران به ونزوئلا به‌ویژه در حوزه اقتصادی و تبادلاتی از این دست را کسی از یاد نبرده. آن وقت‌ها اما زبان انتقاد بیشتر می‌چرخید و آن رویکرد دولت ایران از سوی گروه‌های زیادی مورد شماتت قرار می‌گرفت. اکنون شنیدن این قرارداد بزرگ نفتی ضمن اینکه تداعی‌کننده همان سیاست‌های دولت نهم و دهم در آن روزگار است و بار دیگر دولت سیزدهم را شبیه یا ادامه‌دهنده آن راه معرفی می کند، اما این سوال را مطرح می‌سازد که آیا در چنین شرایطی از سر‌گیری نزدیکی بیش از حد با ونزوئلا ، مسیر منطق است؟ به‌خصوص که به نظر می‌آید این مسیر از سوی خودی‌های جریان راست نیز با اما و اگر روبه‌رو است. به عنوان مثال باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین می‌گوید: «به آقای رئیسی گفتم هر وزیری که مسئول می‌کنید بگویید پول نداریم، اگر می‌توانی خلق ثروت کنید، بسم‌ا... وگرنه کاری پیش نمی‌رود.» حال باید از دولت آقای‌رئیسی پرسید که آیا با چنین ونزوئلایی که اقتصادش به مراتب وخیم‌تر از ایران و در واقع در فروپاشی کامل است می‌توان خلق ثروت کرد؟ یا اساسا با این اوضاع چگونه می‌خواهید به فکر ثروت‌سازی برای ایران باشید‌؟»

آرمان ملی 6 مهر

«سازندگی» درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی در سن 93 سالگی را موضوع مناسبی برای عکس روی جلد دیده و با تیتر «علامه دهر» نوشته است: «او را طبیب، منجم، ریاضی‌دان، شاعر و متخصص علوم غریبه می‌دانستند.» حامد زارع در ادامه نوشته است: «درست به همین خاطر طرفدارانش او را علامه ذوالفنون و علامه دهر می‌نامند. عنوانی پرطمطراق که پیش از این به استادش سیدمحمد حسین طباطبایی اطلاق می‌کردند.»

سازندگی 6 مهر

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها