سجادی: بررسی مجدد جزئیات «برجام» ضروری است

کد خبر: 1102996

سفیر اسبق ایران در ویتنام بررسی مجدد جزئیات برجام را ضروری دانست و گفت: این بررسی مجدد باید صورت بگیرد و نتیجه آن به اطلاع عموم رسانده شود.

سجادی: بررسی مجدد جزئیات «برجام» ضروری است

کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری اعتراف اخیر محمدجوادظریف وزیر سابق امور خارجه مبنی بر اینکه واژه «تعلیق» چهار بار در متن توافق برجام آمده است را یک واقعیت و اشتباه بزرگ برشمرد و گفت: مگر مذاکره‌کننده چه کسانی بودند غیر از شخص ظریف و یاران او. اصلا مذاکره‌کننده اصلی خود ظریف بود که درباره او به مطالبی از این دست که بر زبان انگلیسی خیلی مسلط است تاکید می‌شد.

وی افزود: برجام، یک متن قطور هزار صفحه‌ای که نبود و می‌شد به راحتی آن را با دقت مطالعه کرد و مشکلات لغو آن یا واژگانی که بار معنایی تعلیق داشت را تشخیص داد. مسئولیت اصلی این اشتباه بر دوش رئیس هیئت مذاکره‌کننده، یعنی محمدجواد ظریف است.

سفیر اسبق ایران در ویتنام  تصریح کرد: وزیر سابق امور خارجه در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطالبی را عنوان کرد که عجیب بود و مطالبی که در کلاب‌هاوس گفته شد نیاز به توضیحات بیشتری دارد.

سجادی اظهار کرد: متن برجام، روند مذاکرات هیئت ایرانی و اشتباهاتی که تا نهایی شدن برجام صورت گرفته که البته کم هم نبوده‌اند، باید به دقت بررسی شود و به این دو سوال باید پاسخ داده شود که چه اشتباهاتی شده و چرا هئیت ایرانی آنها را پذیرفته است؟

وی ادامه داد: این اشتباهات در حالی رخ داده است که مقام معظم رهبری همواره و گام به گام در خصوص برجام رهنمودها و روش‌هایی پیشنهادی خود را ارائه دادند و خطوط قرمز و حد و مرزها را به روشنی مشخص کردند. مجلس شورای اسلامی یا هر هیئتی که مسئولیت مربوطه را داشته باید بررسی کند که آیا هیئت مذاکره‌کننده و شخص وزیر سابق امور خارجه به این رهنمودها و حفظ منافع ملی پایبند بوده‌اند.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری بررسی مجدد جزئیات برجام را ضروری دانست و تاکید کرد: این بررسی مجدد باید صورت بگیرد و نتیجه آن به اطلاع عموم رسانده شود. همچنین اگر اشتباهاتی رخ داده، در وهله اول مذاکره‌کنندگان باید از رهبر انقلاب و ملت ایران که به آنها اعتماد کرده بودند عذرخواهی کنند.

سجادی به تبیین اهمیت بررسی آنچه در توافق برجام صورت گرفته، پرداخت و گفت: این نکته مهم را باید درنظر بگیریم که مذاکرات ادامه دارد و ما باید مسیر را به نفع کشور و منافع ملت پیش ببریم. بنابراین علاوه بر اینکه اشتباهات و مقصران باید آشکار شوند، برای اینکه این اشتباهات در ادامه راه تکرار نشود باید آنچه اتفاق افتاده را به دقت بررسی کرد.

وی با بیان اینکه اظهارات ظریف، مُهر تاییدی بر صحت انتقادت نسبت به برجام بود، تصریح کرد: وزیر سابق امور خارجه نشان داد که دلواپسان، نگران همین اشتباهاتی بودند که صورت گرفت؛ یعنی بی‌راه نگفته بودند و به درستی انتقاد می‌کردند.

سفیر اسبق ایران در ویتنام به نقد نحوه برخورد مسئولان و مذاکره‌کنندگان در پاسخ به انتقادات علیه برجام پرداخت و گفت: اما چه برخوردی با منتقدان و انتقادات صورت گرفت! به جای اینکه مطالب را بررسی کنند یا روش‌ها را بهبود ببخشند، به آنها توهین کردند یا تهمت زدند یا تحت عنوان «دلواپسان»، منتقدان را مسخره کردند.

سجادی ادامه داد: منتقدان بسیاری که از روی دلسوزی اشکالات را مطرح کردند مثل مرحوم زارعی، نماینده مجلسی که با چشم گریان می‌گفت که برجام اشکالات زیادی دارد، اما متاسفانه دولت به آنها انگ‌ها و برچسب‌هایی زدند که سزاوار نبود.

وی با اشاره به اینکه اعتماد بی‌جایی به طرف مقابل در مذاکره شده بود، عنوان کرد: خیلی خوش‌بینانه به آمریکا و کشورهای اروپایی اطمینان شد و با تبسمی بر لب، دروغ‌ها و حقه‌های آنها مورد پذیرش قرار گرفت.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در پایان گفت: اخیرا مثل اینکه «وندی شرمن» در کتاب خود، به بخش‌هایی از اشتباهاتی که هیئت ایرانی مرتکب شده بود، اشاره کرده است. همچنین سایر تحلیلگران بی‌طرف و واقع‌بین هم این موضوع را بررسی کرده‌اند. این کارشناسی‌ها باید جمع‌آوری شود تا در ادامه مسیر بتوانیم از این اشتباهات در امان باشیم./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها