خبر به روایت «فردا»

فرق آبان 98 و آبان 1400 / گزینه‌های زیر میز/ ضد و نقیض‌های کرونا

کد خبر: 1105677

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

فرق آبان 98 و آبان 1400 / گزینه‌های زیر میز/ ضد و نقیض‌های کرونا

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«کیهان» امروز دوباره از اخلال در جایگاه‌های سوخت گزارش می‌دهد منتها این بار تحلیلی. آنچه در متن گزارش می‌خوانید اما خیلی به تحلیل شبیه نیست و همان روایت و شرح ماجرایی است که دیروز دیگر روزنامه‌ها منتشر کرده بودند. این روزنامه اصولگرا تیتر زده «تدبیر دولت و اعتماد مردم نقشه دشمن را نقش بر آب کرد» و نوشته : «طراحان اخلال سایبری در سامانه سوخت اگرچه برای ملت و دولت زحمت درست کردند اما از درایت، همدلی و اهتمام همین مردم و دولت تودهنی خوردند. دشمن، خباثتش را نشان داد؛ اما آرزویش بر عکس از آب در آمد.»

دیگر گزارش قابل توجه این روزنامه اما بر مبنای یک نظرسنجی «فارن پالیسی» نوشته شده است. کیهان با تیتر «86 درصد نظامیان آمریکا آماده جنگ نیستند/گزینه نظامی علیه ایران زیر میز رفت» نوشته است: «نتایج نظرسنجی که «فارن پالیسی» آن را منتشر کرده نشان می‌دهد، فقط یک نفر از هر هفت نظامی این کشور آماده استقرار و جنگیدن فوری هستند و 86 درصد چنین آمادگی ندارند. آمریکا در مواجهه با کشورها همواره روی «توان نظامی» تاکید کرده و آن را به عنوان گزینه‌ای روی میز یاد می‌کند!»

کیهان 6 مهر

«سازندگی» برخلاف معمول که به موضوعات دو، سه روز قبل می‌پردازد. امروز علی باقری کنی را عکس روی جلد کرده است. دلیلش حضور دیروز او در بروکسل و ادامه مذاکرات با اروپایی‌ها است. مذاکراتی که همین دیروز امیرعبداللهیان با اشاره به آن گفت که مذاکرات در تهران شروع شده و در بروکسل ادامه دارد و بعد هم تاکید کرد که ایران قصد ورود به مذاکرات از نقطه پایانی وین را ندارد. ساناز نفیسی در این گزارش آورده است: «گفته می‌شود نمایندگان ایران در جریان این سفر قرار است طرحی ارائه دهند که در صورت موافقت طرف غربی، فرصت برای تداوم گفت‌وگوهها هموار خواهد شد با این همه فعلا در باب این طرح و جزئیات آن خبری در دست نیست. ... شواهد نشان می‌دهد که بن‌بست حاکم بر ادامه رایزنی‌های وین ادامه دارد؛ علیرغم آن که هم تهران و هم واشنگتن خواهان از سرگیری گفت‌وگوها هستند. با این همه باید اذعان کرد تا مادامی که دولت بایدن راهی برای به دست آوردن اعتماد نسبی تهران پیدا نکند، نجات بجرام شاید غیرممکن به نظر برسد؛ هم ایران و هم غرب زمان بسیاری را برای پاسخ به دغدغه‌هایشان در باب مواضع یکدیگر از دست دادند؛ بدون آکه پاسخ سوال‌هایشان را به دست آورند».

سازندگی 6 آبان

«وطن امروز» حضور سرزده و بازدید رئیس جمهور از جایگاه‌هایی سوخت را بهانه گزارشی که با تیتر «صداقت، اعتماد، امید» عکس یک شده، کرده و به «مقایسه مدیریت دولت رئیسی در ماجرای حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت با رفتار دولت روحانی در غائله گرانی بنزین» پرداخته است. در این گزارش آمده است: «در حالی که مردم در شوک این اتفاق بودند و شایعات مختلفی نقل محافل شده بود، مسؤولان ترجیح دادند با مردم صادق باشند و خیلی زود جزئیات این اتفاق به مردم بیان شد ... از همان ساعات اولیه این اتفاق، بازار شایعات و برخی شیطنت‌ها در راستای تحریک مردم داغ شد، لایه دوم این تحرکات القای این موضوع بود که این اتفاقات مقدمه‌ای برای حذف کارت سوخت و ایضا افزایش قیمت بنزین است. بستر فضاسازی‌های اینچنینی به قدری آماده بود که ظرف چند ساعت تمام رسانه‌های غیررسمی را فرا گرفت. در این شرایط با اطلاع‌رسانی گسترده، وزارت نفت اعلام کرد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. ... شاید بزرگ‌ترین اشتباه دولت سابق در ماجرای بنزین سال ۹۸ در کلمه دروغگویی خلاصه شود. از چند ماه قبل از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و متناسب با برنامه‌های مختلف دولت برای اجرایی شدن آن، خبر افزایش قیمت بنزین چندباری در فضای رسانه‌ای مطرح شد ولی هر بار دولت آن را شدیدا تکذیب می‌کرد و حتی یک بار رسانه‌های منتشر‌کننده این خبر را دروغگو خواند و تلاش کرد برای آنها پرونده امنیتی درست کند. حتی آخرین باری که موضوع افزایش قیمت بنزین توسط مسؤولان وزارت نفت تکذیب شد، یک روز قبل از اجرای آن در۲۴ آبان‌ همان سال بود.»

وطن امروز 6 آبان

«شرق» اظهارات اخیر مجتبی توانگر، نماینده مجلس که گفته است «اینترنت را رها کنید و به امنیت کشور برسید» را تیتر یک کرده و در گزارشی با عنوان «طرح صیانت ‌یا امنیت سایبری؟» مثل همیشه هر فرصت و ماجرایی را بهانه نقد و هجمه به مجلس کرده است! گزارش‌نویس «شرق» نوشته است: «هک سامانه سوخت، طرح جنجالی صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است؛ طرحی که برخی از نمایندگان مجلس اصولگرایان اصرار عجیبی بر تصویب آن با وجود همه مخالفت‌های بیرونی دارند. حالا تشکیک در امنیت سایبری باعث شده برخی از نمایندگان به این فکر بیفتند که مسائلی مهم‌تر از طرح صیانت وجود دارد. مجتبی توانگر نماینده اصولگرای مجلس یازدهم در توییتی به مسائلی اشاره کرده که حاکی از این است که مشکلات زیرساخت‌های امنیت سایبری گسترده و عمیق‌تر از چیزی است که تصور می‌شود. ... مجتبی توانگر که یکی از نمایندگان مخالف این طرح است، قبلا هم گفته بود که به‌عنوان نماینده متقاضیان درخواست لغو بررسی این طرح را داشته است. او گفته بود: مجلسی که شعار شفافیت و بهبود وضعیت معیشتی و کرامت به مردم داد، چرا می‌خواهد بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی را به تاریکی ببرد و چرا به دنبال ایجاد دغدغه برای مردم است؟»

شرق 6 آبان

«جوان» امروز صفحه یک شلوغی دارد. انگار نتوانسته از هیچ یک از اخبار روز دل بکند و اهم‌فی‌الاهم کند. همه را در صفحه نخست خود آورده بدون اینکه درباره هیچ کدام و حرف و تحلیل تازه‌ای داشته باشد. از حضور سرزده رئیس جمهور در پمپ بنزین گرفته تا روز شلوغ دیپلماسی. به هرحال دیروز برای وزارت خارجه‌ای ها خیلی پرکار بود. از یک طرف علی باقری‌کنی در بروکسل مذاکره می‌کرد و از طرف دیگر امیرعبداللهیان در تهران میزبان همسایگان افغانستان و روسیه – مجازی یا غیر مجازی- بود. برای همین هم این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را به وزیر خارجه رئیسی اختصاص داده و هم خروجی نشست حول محور افغانستان را تیتر کرده و هم اظهارات امیرعبداللهیان در نشست خبری پایانی حول محور مذاکرات. 

جوان 6 مهر

«اعتماد» با وجود پرخبری عرصه سیاست، تیتر یک امروز خود را به یک از مهم‌ترین دغدغه‌های اجتماعی یعنی کرونا و وضعیت شیوع آن در کشور داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در شماره امروز خود با عنوان «هشدار پیک ششم» به «افزایش 59 درصدی فوت و رشد50 درصدی ابتلا به کرونا ظرف 5 روز» اشاره کرده و نوشته است: «ویروس کرونا بعد از یک هفته استراحت، مغرورانه در حال تاخت به چهار گوشه کشور است. طبق گزارش‌هایی که وزارت بهداشت در روزهای گذشته منتشر کرد، حملات جدید ویروس از شرق کشور قابل مشاهده است و اگرچه هنوز از استان سیستان و بلوچستان خبرهای نگران‌کننده‌ای درباره افزایش بحرانی تعداد مبتلایان و فوتی‌های کووید‌19 به گوش نمی‌رسد اما اغلب استان‌ها روند افزایش بیماری را ثبت کرده‌اند. ... همزمانی این تاخت دوباره با آغاز موج اول آنفلوآنزا و همچنین تداوم خودداری 15 الی 20 درصد جمعیت مشمول از تزریق واکسن کرونا، یک نگرانی جدی را برای مقابله قدرتمند با ویروس در فصل سرما دامن می‌زند آن هم در حالی که بنا به هشدار متخصصان عفونی، در فصل سرما خطر گردش ویروس بیشتر خواهد شد چرا که تجمعات در فضاهای بسته (به دلیل بسته بودن پنجره‌ها در هوای سرد) می‌تواند خطر ابتلا در جمعیت عمومی و حتی واکسینه شده را تشدید کند.»

اعتماد 6 مهر

«ایران» همانطور که از یک روزنامه دولتی انتظار می‌رود سر زدن رئیسی به پمپ بنزین‌ را عکس یک کرده و با تیتر «پیگیری میدانی رئیس‌جمهوری از وضعیت جایگاه‌های سوخت» به موضوع پرداخته است. جالب آنکه حتی برای این موضوع نیز چیزی بیش از خبر و انتشار حرف‌های رئیسی که از دیروز بارها در سایت‌ها و فضای مجازی خواندیم، ندارد!

دیگر موضوع قابل توجه این است که روزنامه ایران امروز برخلاف «اعتماد» که نگران پیک ششم کرونا است و هشدار می‌دهد، از قول معاون اول رئیس جمهور اطمینان خاطر می‌دهد که «وضعیت ابتلا، بستری و فوت شدگان کرونا روند کاهشی دارد»! حالا معلوم نیست مردم باید کدام را باور کنند!

ایران 6 آبان

«آفتاب یزد» اما از جمله معدود روزنامه‌های اصلاح‌طلبی است که به بازدید سرزنده رئیسی از وزارت نفت و پمپ بنزین‌ها و پیگیری جدی ماجرای حمله سایبری پرداخته است! البته این موضوع خیلی تعجب‌آور نیست چون این روزنامه از ابتدای دولت جدید بارها و در موارد مختلف ثابت کرده که اگرچه عنوان اصلاح‌طلبی دارد اما از جمله حامیان دولت رئیسی است. 

دیگر نکته قابل توجه درباره گزارش امروز «آفتاب یزد» که با تیتر «عذرخواهی وزیر-دلگرمی رئیس» منتشر شده اما آن است که اولا صرفا مجموعه‌ای از اخبار مربوطه است و هیچ ردی از تحلیل و یا موضع‌گیری در آن دیده نمی‌شود. دوما اینکه در راستای همان رویکرد مجیزگویی رئیس دولت سیزدهم، در متن خبر رئیسی را «ایشان» خطاب می‌کند. آن هم در حالی که اساسا این رویکرد در خبرنویسی غلط بوده و جایی ندارد. تنها مورد استفاده این گونه خطاب کردن‌ها نیز در بازنشر اخبار مربوط به رهبی است اما این طور که به نظر می‌رسد آقای رئیسی برای «آفتاب یزد» جایگاه ویژه‌ای دارد. 

آفتاب یزد 6 آبان


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها