یوسفی: روند دریافت مالیات در کشور باید تغییر کند

کد خبر: 1111650

از کارگر و کارمند به‌سرعت مالیات گرفته می‌شود، اما دلال و سوداگر هیچ مالیاتی نمی‌دهد. این بی‌عدالتی است

یوسفی: روند دریافت مالیات در کشور باید تغییر کند

 مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس شورای اسلامی: تمرکز بر کسب مالیات بر اساس درآمد ایرادی است که به‌نحوۀ محاسبه و دریافت مالیات در ایران وارد می‌شود، چراکه در حالی مالیات از کارگر و کارمند و حتی تولیدکننده در این شرایط سخت اقتصادی به‌سرعت کسر می‌شود که اکنون حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد.

 یکی از دلایل اصلی فرارهای مالیاتی این است که مقرراتی در این حوزه مصوب شده‌اند که زیرساخت آن وجود ندارد، همچنین به سمت ایجاد سامانه حرکت نکرده‌ایم و هنوز ممیزان مالیاتی تشخیص می‌دهند محاسبه معافیت مالیاتی یک فرد چگونه باشد، درواقع مالیات دریافتی از مؤدیان بیشتر قائم به افراد و سنتی است، نه سامانه.

 مالیات باید از مجموع درآمد افراد اخذ شود.  به‌طور مثال مالیات کارمندان، کارگران و تولیدکننده سریع اخذ می‌شود اما آن فردی که با دلالی و خریدوفروش ملک، ارز و سکه سرمایه‌دار شده است عملاً مالیاتی پرداخت نمی‌کند، درواقع تولیدکننده‌ای که ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده می‌کند را نقره‌داغ می‌کنیم اما با سوداگر کاری نداریم.

 «قانون مالیات بر خانه‌های خالی» به دنبال ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی است نه گرفتن مالیات از مؤدیانی که همیشه مالیات خود را پرداخت کرده‌اند. نام دیگر «قانون مالیات بر خانه‌های خالی» جریمۀ سوداگران حوزۀ مسکن است، البته باید سامانۀ اسکان و املاک در ابتدای سال جاری توسط وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی می‌شد تا نتیجه و فواید این قانون در جامعه نمایان می‌شد.

 از وزیر اقتصاد که خود در زمان نمایندگی در تدوین این قانون نقش داشته، انتظار داریم روند دریافت مالیات در کشور تغییر کند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها