«فردا» گزارش می‌دهد

پیچیدگی‌ها در آستانه مذاکرات

کد خبر: 1111813

سفر گروسی به تهران در آستانه مذاکرات هشت آذر وضعیت را نه‌تنها بهتر نکرد، بلکه بر پیچیدگی‌ها هم افزود.

پیچیدگی‌ها در آستانه مذاکرات

گروه سیاست سایت فردا - سفر گروسی به تهران و گزارش او اوضاع را پیچیده کرده است. آن هم در آستانه مذاکرات برجامی وین. طرف ایرانی همچنان خوشبین است و این خوشبینی را در اظهارات امیرعبداللهیان با همتای چینی می‌توان دید. او گفته بود: ایران با اراده کامل وارد مذاکرات وین برای حصول توافق خوب می‌شود.

این طور که به نظر می‌رسد اما طرف مقابل چنین اراده‌ای ندارد. گذشته از گزارش منفی و ابراز نگرانی‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز نشست حکام که به گفته تحلیلگران در روند مذاکرات پیش رو اثر دارد، عدم اراده برای توافق را در اظهارات طرف‌های برجامی هم می‌توان دید.

مثلا تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای مشترک با ابراز نگرانی نسبت به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران مدعی شدند که توانایی آژانس برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران کاهش یافته است. حتی اولیانوف نماینده روسیه نیز در باب اهمیت نظارت آژانس سخن گفته و درباره سفر اخیر گروسی به تهران و مواضع او که با مواضع طرف ایرانی متفاوت بود هم با کنایه حرف زده است. 

وضعیت و رویکرد آمریکایی‌ها هم که مشخص است. از یک سو تهدید که اگر ایران بمب اتم داشته باشد چنین می‌کنیم و چنان و از سوی دیگر بابت انسداد همکاری ایران و آژانس ابراز تاسف کرده و این را نشانه بدی در آستانه مذاکرات دانسته‌اند.

خلاصه اینکه وضعیت پیچیده است و تحلیل شرایط یا پیش‌بینی اینکه شورای حکام چه تصمیمی‌ می‌گیرد، همچنین اینکه حصول توافق در مذارکرات هشت آذر چقدر نزدیک و محتمل است، بسیار دشوار شده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها