ترقی: غرب از حضور ایران پای میز مذاکره استفاده تبلیغاتی می‌کند

کد خبر: 1112102

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره مذاکرات هسته‌ای هشتم آذر، گفت: اگر در مواضع خود قاطع باشیم و شروط خود را تثبیت کنیم، مجبورند از خواسته‌های جدید دست بکشند و طبیعتا ایران با حفظ فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز، می‌تواند زمینه رفع تحریم‌ها را فراهم کند چون الان ابتکار عمل دست ایران است.

ترقی: غرب از حضور ایران پای میز مذاکره استفاده تبلیغاتی می‌کند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره مذاکرات هسته‌ای هشتم آذر، گفت: اگر در مواضع خود قاطع باشیم و شروط خود را تثبیت کنیم، مجبورند از خواسته‌های جدید دست بکشند و طبیعتا ایران با حفظ فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز، می‌تواند زمینه رفع تحریم‌ها را فراهم کند چون الان ابتکار عمل دست ایران است.

حمیدرضا ترقی روز جمعه درباره مذاکرات هسته‌ای پیش رو، گفت: اگر قرار باشد منافع کشورمان تامین شود، باید شروطی که ایران برای ادامه مذاکره تعیین کرده محقق شود.  ظاهراً جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا در اجلاس گروه ۲۰ تعهد کرده از برجام خارج نشود و رفتار ترامپ را تکرار نکند اما اینکه روسای جمهوری بعدی آمریکا هم به آن عمل کنند جای سوال دارد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: وضعیت جسمی بایدن مساعد نیست طبیعتا ایران حق دارد نگران تصمیم رییس جمهوری بعدی آمریکا در قبال توافق هسته ای با ایران باشد چون ممکن است نفر بعدی زیر تعهد بزند.

ترقی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه مذاکرات باید فقط حول چگونگی رفع همه تحریم‌ها باشد و هیچ موضوع دیگری هم وارد دستور کار نشود و امکان راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها هم برای ایران وجود داشته باشد. اگر این شروط تامین شود، طبیعتاً مذاکرات می تواند نفعی برای ایران داشته باشد، در غیر اینصورت مذاکرات بی‌خاصیت خواهد بود و نفعی برای ملت ایران نخواهد داشت.

وی درباره برخی از شروط آمریکا درباره سیاست منطقه‌ای ایران، گفت: اگر هم چنین شروطی باشد برای ملت ایران قابل قبول نیست و دولت فعلی به هیچ وجه آن مسیر را ادامه نخواهد داد. دولت جدیدی ایران روی کار آمده که سیاست‌هایش برای مذاکره متفاوت است و به سیاست‌های مضر به حال ملت ادامه نمی‌دهد.

این فعال اصولگرا، گفت: امکان شکست مذاکرات مقداری ضعیف است چون آنها خیلی اصرار دارند که به مذاکرات ادامه دهند. فکر می‌کنم که آنها مجبور شوند شروط ایران را بپذیرند. چیزی که آنها مدعی‌اش هستند منتفی و حل شده است چون دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مغایر با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است.

غرب از حضور ایران پای میز مذاکره استفاده تبلیغاتی می‌کند

ترقی، توان تسلیحاتی متعارف و روابط منطقه‌ای را مولفه‌های اقتدار ایران برشمرد و اضافه کرد: اگر بخواهند علاوه بر توافق هسته‌ای قبلی، مولفه‌های دیگر قدرت ما را محدود کنند، قابل پذیرش نیست و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه زیر بار آن نخواهند رفت. اما واقعیت این است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌خواهند فقط ایران را پای میز مذاکره بکشانند و بعد به شکل گسترده و وسیع تبلیغات کنند که بالاخره ایران با فشار آمریکا و اروپا بر سر میز مذاکره حاضر شد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: ماهیت مذاکره چیزی نیست که ما بگوییم صددرصد به نفع جمهوری اسلامی تمام خواهد شد، منتها اگر ما در مواضع خود قاطع باشیم و شروط خود را کاملاً تثبیت کنیم آنها مجبورند از خواسته‌های جدید خود دست بکشند. طبیعتا ایران از دستیابی به فناوری هسته‌ای صلح آمیز محروم نخواهد شد و همچنان به برنامه‌های خود ادامه خواهد داد و می‌تواند زمینه رفع تحریم‌ها را هم با همین روند فراهم کند چون الان ابتکار عمل در دست ایران است.

ترقی در پاسخ به سوال دیگری درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم و جایگاه سیاست همسایگی و برگزاری اجلاس سران اکو و عضویت ایران در پیمان همکاری شانگهای و تاثیرات امنیتی و اقتصادی آن، گفت: سازمان همکاری اقتصادی و پیمان شانگهای یکی از فرصت‌های بسیار مهم و سرنوشت ساز برای کشور ما در ابعاد امنیتی، فرهنگی، گردشگری و اقتصادی است و با توجه به عقب‌ماندگی‌ها و کوتاهی‌هایی که در گذشته نسبت به این مقوله صورت گرفت، دولت جدید باید از این فرصت نهایت استفاده را بکند.

این فعال اصولگرا خاطرنشان کرد: سالها دفتر اکو (سازمان همکاری اقتصادی) در ایران باز بود اما  دولت‌ها به روابط با کشورهای عضو کمکی نکردند. از سوی دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با توجه نیازی که به مراودات اقتصادی دارند از حضور ایران در این پیمان استقبال کردند.  به نظر می‌رسد بهترین فرصت برای دولت است که از این شرایط و موقعیت برای رشد صادرات و توسعه مناسبات اقتصادی و هم توسعه مناسبات فرهنگی و علمی استفاده لازم را داشته باشد. این سازمان می‌تواند یک جمعیت بالغ بر یک و نیم میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به سخنرانی معاون اول رییس جمهوری در نشست نخست‌وزیران عضو پیمان شانگهای خاطرنشان کرد: سخنرانی معاون اول رییس جمهوری به عنوان فرمانده تیم اقتصادی دولت از اهمیت این حکایت دارد است و اینکه در بالاترین سطح حضور داریم تحکیم بخش و تضمین کننده مناسبات ایران با این کشورهاست.

ترقی در پاسخ به سوال دیگری درباره حقوق‌های نجومی، گفت: رییس جمهوری در این باره بسیار حساس و جدی است. دولت سیزدهم هنوز به طور کامل فرصت نکرده بدنه خود را سر و سامان دهد و اگر در گوشه کنار مسائلی رخ می‌دهد، ادامه سوء استفاده‌های فرصت‌طلبانی است که از قبل در این دولت جایی ندارند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: کار وزارتخانه‌ها به تازگی شروع شده و هنوز دولت فعلی به مشکلات بدنه مدیران دستگاه‌های اجرایی ورود نکرده است.  نوع برخورد آیت‌الله رییسی با این مسائل روشن است و اعلام کرده چنین رویه‌ها و تخلفاتی را تحمل نخواهد کرد. چون این مسائل هیچکدام با سیاست‌های دولت جدید همخوانی ندارند و بلافاصله بعد از مطلع شدن با آنها برخورد جدی می‌شود. این  کار برای جلب اعتماد مردم و افزایش سرمایه اجتماعی دولت بسیار مفید و موثر است و امید را در مردم ایجاد می‌کند که دولت به سمت تحقق عدالت همه‌جانبه در همه عرصه‌ها حرکت می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها