دادستان تهران: اصلی ترین ماموریت دادستانی امر تعقیب است

کد خبر: 1112726

دادستان تهران نقش قضات ارجاع را در نظم دهی به امور دادسرا مهم و اساسی ارزیابی کرد و گفت: مهمترین ماموریت و وظیفه قضات ارجاع نقش مدعی العمومی است.

دادستان تهران: اصلی ترین ماموریت دادستانی امر تعقیب است

به گزارش روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، علی القاصی در جلسه ارتقای عملکرد قضات ارجاع که با حضور معاون شورای حل اختلاف استان تهران و مدیر عامل کانون دفتر خدمات قضایی و قضات ارجاع پرونده در دادستانی تهران برگزار شد با اشاره به نقش مهم قضات ارجاع بیان کرد: با توجه به ماموریت و وظایف قضات ارجاع می توان گفت که هرکدام از این قضات در حوزه جغرافیایی خود نقش مهم مدعی العمومی را ایفا می کنند و اصلی ترین ماموریت و وظیفه دادستانی امر تعقیب است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قضات ارجاع نقش دادستانی در امر تعقیب را در مورد افراد تحت تعقیب، مجرمان و یا کسانی که در مظان اتهام هستند برعهده دارند که این امر نشان دهنده جایگاه مهم و ویژه قضات ارجاع است.

دادستان تهران به نقش و جایگاه مهم قضات ارجاع در نظم دهی به امور در دادسرا و اجتماع ادامه داد: به طور حتم عملکرد مثبت قاضی ارجاع علاوه بر نظم دهی به امورات دادسرا در اجتماع هم موثر است چرا که قضات ارجاع می توانند از ادارات، ارگان‌ها و … مطالبه گری کنند که نباید از این موضوع غافل باشند.

القاصی با اشاره به نقش کنترلی و تنظیم کننده قضات ارجاع در ورودی پرونده ها به دادسرا تاکید کرد: با توجه به جایگاه قضات ارجاع، بنده انتظارم این است که قضات برای ارجاع پرونده‌ها وقت بگذارند و حتی در صورت نیاز از افراد توضیح بخواهند و با نظارت و کنترل دقیق از ورودی پرونده های غیر مرتبط و بعضا حقوقی به دادسرا جلوگیری کنند. دقت در گزارش‌های ضابطین، آموزش دفاتر خدمات قضایی، ارجاع به موقع پرونده‌ها، دقت نظر در ارجاع هر پرونده به شعبه مربوطه و … از دیگر موضوعات مهم مطرح شده از سوی دادستان تهران بود.

معاون اول دادستان تهران نیز در این جلسه با اشاره به حساسیت مقوله ارجاع بیان کرد: اولین مراجعه مردم در مسایل کیفری عمدتا از طریق دفاتر خدمات قضایی یا به طور مستقیم است که در هر صورت به قضات ارجاع ارسال می شود و عملکرد این قضات می تواند در جلب رضایت مردم نسبت به دستگاه قضایی یا نارضایتی آنان موثر باشد.

وی با بیان اینکه توانمندی و مدیریت قاضی ارجاع با توجه به حجم زیاد پرونده ها در عملکرد مجموعه قضایی بسیار موثر است، ادامه داد: البته ما بر این واقفیم که تمامی قضات ارجاع توانمندی بسیار زیادی در حوزه فعالیت خود دارند.

معاون اول دادستان تهران با اشاره به اینکه اولین اقدام زیان دیده پس از وقوع جرم تنظیم شکواییه است، اظهار کرد: واضح و مسلم است زمانی که جرمی اتفاق می افتد اولین اقدام تنظیم شکواییه است و توقع مردم این است که سریع پرونده به قاضی ارجاع شود اما برخی مواقع برای ارجاع با مشکلاتی روبه رو هستیم که باید جهت رفع آن اقداماتی انجام شود.

رحمانیان با تاکید بر اینکه رسیدگی ها در دادسرا فوری است؛ گفت: زمانی که جرمی اتفاق می افتد نیازمند است که سریع به آن رسیدگی شود زیرا اتلاف وقت ممکن است باعث از بین رفتن ادله و آثار جرم و ... شود.

وی به ذکر برخی از موضوعات موثر در تاخیر ارجاع از سوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اشاره کرد و ادامه داد: استفاده از عناوین مختلف در شکواییه که بعضا همگی از یک خانواده هستند، عدم شناخت کافی نسبت به محل وقوع جرم و عدم شناخت حوزه جغرافیایی و صلاحیت نواحی از موضوعاتی است که در تاخیر ارجاع پرونده ها موثر است از این رو باید این مشکلات مرتفع شود. ایشان اظهار داشت در برنامه عملیاتی ابلاغی سال 1400 موضوع ارجاع سیستمی و هوشمند پیش بینی شده است و هدف از تدوین این برنامه افزایش دقت در ارجاع و ارتقاء رضایت مندی در دستگاه قضایی و کاهش ورودی است.

در این جلسه همچنین معاون شورای حل اختلاف، مدیر عامل کانون دفتر خدمات قضایی و قضات ارجاع مسایل و موضوعات خود را مطرح کردند و در این رابطه نیز تدابیری اتخاذ شد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها