تاریخ‌پژوهی اصلاح‌طلب فراری صدای همفکرانش را هم درآورد!

کد خبر: 1114963

روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در مطلبی به نقل از یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «فعلاً کاری به مواضع کدیور ندارم و درباره درستی و نادرستی رویه و مواضع و مطالب مطروحه از سوی ایشان اعلام نظر نمی‌کنم اما معتقدم در این ماجرا یعنی زیر سؤال بردن اصالت نامه پوزش‌خواهی آذری قمی از رهبری بر مسیر درستی حرکت نکرده است.

تاریخ‌پژوهی اصلاح‌طلب فراری صدای همفکرانش را هم درآورد!

روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در مطلبی به نقل از یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «فعلاً کاری به مواضع کدیور ندارم و درباره درستی و نادرستی رویه و مواضع و مطالب مطروحه از سوی ایشان اعلام نظر نمی‌کنم اما معتقدم در این ماجرا یعنی زیر سؤال بردن اصالت نامه پوزش‌خواهی آذری قمی از رهبری بر مسیر درستی حرکت نکرده است. متن این نامه در همان زمان انتشار به‌صورت غیررسمی در اختیار برخی از افراد قرار داشت و برخی آن را دیده بودند و دلیلی وجود ندارد که آن نامه با دستخط خود ایشان را جعلی فرض کنیم. البته خانواده مرحوم آذری قمی هم با توجه به مواضع سیاسی ایشان در مخالفت با رهبری، مدعی جعلی بودن آن نامه شدند و وجود یک نامه با دو تاریخ نگارش را موید این جعل می‌دانند اما واقعیت این است که نگارش آن نامه‌ها درست است و تأیید و انتشار مجدد آن دو نامه از سوی روابط عمومی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب را باید یک قرینه مهم دانست و صحت آن را باور کرد. در واقع این امر به شخصیت مرحوم آذری قمی برمی‌گردد که مواضع پرنوسانی داشت و رفت و برگشت سیاسی ایشان را در موارد زیادی شاهد بودیم و دلیلی وجود ندارد که نوشتن نامه با دستخط خود ایشان به رهبری را که مضمون پوزش‌خواهانه دارد، انکار کنیم.»

در ادامه این مطلب آمده است: «این توضیح را در همین‌جا بیفزایم که اعتراض اولیه مرحوم آذری قمی به بحث «مرجعیت» رهبری انقلاب بود و در مسائل دیگر خیلی مخالفتی با رهبری نداشتند. همگان به یاد دارند که آن مرحوم در مجلس خبرگان بعد از مطرح کردن نام آیت‌الله گلپایگانی و رأی نیاوردن ایشان، به سراغ رهبری آیت‌الله خامنه‌ای رفت و از رهبری ایشان دفاع کرد و رهبری هم از ایشان در همان جلسه پرسید که خود شما که این پیشنهاد را دارید از حکم من تبعیت خواهید کرد؟ آن مرحوم هم تأیید کرد که در احکام حکومتی حتماً تبعیت خواهد کرد.»

گفتنی است در پی انتشار نامه پوزش‌خواهی مرحوم آیت‌الله آذری قمی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه‌ها و طرح برخی ادعاها و تردیدها در صحت و تاریخ آن، برخی از پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی و تعدادی از مراکز و مؤسسات فعال در حوزه مطالعات تاریخی، طی نامه‌ای با اشاره به اهمیت موضوع و مباحث پیش‌آمده، از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی درخواست روشنگری و رفع ابهام کردند.

این دفتر در پاسخ به این درخواست اعلام می‌کند مرحوم آیت‌الله آذری قمی مکاتبات متعددی با رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی داشته است که ازجمله‌ آنها دو نامه مشتمل بر عذرخواهی از معظم‌له است.

نامه اول در 12/3/75 برابر با 14 محرم 1417 نگارش شده که در صفحه 166 کتاب «روشن‌بینی امام خمینی رحمهًْ‌الله‌علیه» تألیف آیت‌الله ری‌شهری دامت‌برکاته درج شده و اخیراً توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی قدس‌سره‌الشریف منتشر شده است.

 مرحوم آیت‌الله آذری قمی در نامه‌ی دیگری در تاریخ 1/2/76 با اشاره به نامه‌ اول، به همین مضمون تصریح کرده و در بخشی از آن نوشته است: «در نامه‌ای که توسط آقای مسعودی تقدیم شد جهت را سؤال کرده بودید ایشان نمی‌دانستند. در اوائل مسئله مرجعیت من فکر می‌کردم که شما هم به‌دنبال مقام هستید. با توسل به حضرت عباس سلام الله علیه مشکلم فوراً حل شد و شنیدم که فرزندان خود را به آقای بهجت ارجاع داده‌اید، در هر صورت من سخت احساس مظلومیت و محرومیت از خدمت به نظام می‌نمایم و از شما توقع دارم که آن را رفع‌نمایید و اگر با آن سوءظن به شما جسارت شده مرا ببخشید.»

لازم به ذکر است که محسن کدیور (فعال سیاسی اپوزیسیون) که برخی از گروه‌های رادیکال اصلاحات او را صاحب‌اندیشه و تاریخ پژوه می‌دانند به دلیل عناد و کینه‌توزی که نسبت به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه دارد تاریخ‌پژوهی و به ویژه تاریخ‌نگاری شفاهی را به آن حد از ابتذال رسانده که اصالت نامه مزبور را- حتی پس از انتشار دستخط مرحوم آذری قمی از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی- را بازهم تکذیب کرده! و تعجب و تأسف حتی هواداران اصلاح‌طلب خود را به دنبال داشته است./ کیهان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها