خبر به روایت «فردا»

بازنگری در طرح صیانت/ بورس سبز / تیم اقتصادی و فرماندهی غیر واحد

کد خبر: 1118165

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازنگری در طرح صیانت/ بورس سبز / تیم اقتصادی و فرماندهی غیر واحد

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» درخواست مرکز پژوهش‌های مجلس برای بازنگری در طرح صیانت از کاربران فضای مجازی را بیش از هر موضوعی مورد توجه قرار داده و عکس یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات درباره ماجرای انتشار نامه محرمانه شورای نگبهان. مبلغ در این گفت‌وگو که با تیتر «رونمایی از یک فاجعه در روند انتخاب ملت» منتشر شده، گفته: «نامه شورای نگهبان رونمایی از یک فاجعه در روند انتخاب ملت توسط خود شورای نگهبان است. فاجعه‌ای که از حدود سه دهه قبل با تفسیر آن شورا از نحوه نظارت خود آغاز شد و امروز به اوج خود رسیده است و دلسوزان کشور هم از همان زمان نسبت به بروز این فاجعه و پیامدهای آن هشدار می‌دادند. در واقع این  نامه سند حقانیت و صحت اظهارات و هشدارهای کسانی است که نحوه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات را یکی از عوامل اصلی بروز مشکلات و چالش‌های اساسی کشور در عرصه‌های مختلف برمی‌شمارند. ... تردید نکنید که در مورد سایر نامزدهای مطرح و شناخته شده، این مقدار هم در چنته آنان نبوده است زیرا اگر بود پاسخ آنها را می‌دادند، به ویژه آنکه برخی نامزدهایی که ردصلاحیت شدند از سوابق روشن و درخشانی برخوردار بودند. اما فاجعه از این هم بالاتر است یعنی آقایان در بسیاری از موارد اصولا نیازی به دلیل «رد صلاحیت» یا بنا به اظهار من‌درآوردی خودشان «عدم احراز صلاحیت» نمی‌بینند.»

روزنامه‌ها 2 دی

«کیهان» در تیتر یک امروز خود از «چراغ سبز 67 هزار واحدی بورس به بسته 10بندی دولت» گزارش داده و نوشته: «هنوز برای صحبت کردن از تغییر روند بازار خیلی زود است، با این حال برخی کارشناسان اعتقاد دارند با تغییرات صورت گرفته در اقتصاد کشور، احتمال دارد در زمستان 1400 حداقل بخشی از موج کاهشی اخیر بورس که از هفته دوم شهریورماه آغاز شده، جبران شود. یکی از دلایلی که در توضیح رشد اخیر بورس مطرح می‌شود، پیچیدن زمزمه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار است که پیش از این برای واردات چند قلم کالای اساسی به واردکنندگان تخصیص می‌یافت. به نظر می‌رسد با این تصمیم که دولت ناگزیر از اجرای آن است، نرخ فروش بسیاری از شرکت‌های بورسی افزایش خواهد یافت و سود اسمی آن در ترازنامه آنها خواهد نشست و به این ترتیب چشم‌انداز مثبتی پیش روی سهام این شرکت‌ها ترسیم خواهد کرد.»

کیهان در سایر تیترهای خود نیز بیش از ایران و اوضاع احوال مردم به دنیا و وضعیت مردم آن توجه دارد. مثلا از تبدیل شدن عربستان به پایتخت مواد مخدر منطقه یا از افزایش فقر در اسرائیل و رسیدن کار مردم آن به دزدی غذا و گذایی می‌نویسد.

روزنامه‌ها 2 دی

«شرق» نیز نظر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره طرح صیانت را عکس یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب از نامه و ویکرد مرکز پژوهش‌ها استقبال کرده اما در نهایت از نامه مرکز پژوهش‌ها نیز کاملا راضی نیست. برای همین هم نوشته: «در نامه مرکز پژوهش‌ها که در نهایت بخش مهمی از طرح را خلاف قانون اساسی دانسته به (تلاش برای ساماندهی حکمرانی فضای مجازی و کاهش وابستگی فضای مجازی در کشور به خدمات سرویس‌های خارجی) به‌عنوان نکات مثبت این طرح اشاره داشته است. این در حالی است که تلاش برای محدود‌سازی فعالیت شبکه‌های اجتماعی مجازی خارجی در ایران به‌عنوان اولین گام برای فیلترینگ و مسدود‌سازی این خدمات تلقی شده بود. اتفاقی که می‌تواند به بی‌کاری بسیاری از فعالان اقتصادی در فضای مجازی که برخی از روی علاقه و برخی بر اثر اجبار محدودیت‌های کرونا کسب‌وکار خود را در فضای مجازی شکل داده‌اند، خواهد انجامید.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود نیز از «اصرار دولت برای حل مشکلات اقتصادی با تهاتر» گفته و آن را «ماموریت غیرممکن» می‌خواند. 

روزنامه‌ها 2 دی

«جوان» در عکس یک امروز خود از «حساب‌کشی از کلاهبرداران فراری» استقبال کرده و از «یک تیر و چند نشان با بازگرداندن مجرمان چند هزار میلیاردی» گفته است. این روزنامه اصولگرا این رویکرد را «پیامی آشکار به همه مفسدان و اخلالگران بالقوه، اعلام عزم راسخ قوه قضائیه، دولت و پلیس برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، پاسداری از بیت‌المال و حقوق ملت، افزایش اعتماد و امید و هشداری جدی به همه که بدون حساب و کتاب و صرفاً بر اساس تبلیغات اغواکننده پولشان را دودستی تقدیم هر شخص و مؤسسه‌ای نکنند» دانسته و خبر داده که «در تازه‌ترین مورد، یک کلاهبردار ۲۰ هزار میلیارد تومانی فراری به کشور بازگردانده شد.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک کرده از دولت قدردان است چون « حقوق مدیران ۶ دستگاه غیرشفاف را قطع کرد». جوان در این باره نوشته: «از آنجایی که در پایان آبان‌ماه دستگاه‌هایی که اطلاعات حقوق و دستمزد نیروی انسانی خود را در سامانه پاکنا ثبت نکرده بودند، متعهد شدند که تا نیمه‌آذرماه این فعل را انجام دهند و اگر این فعل انجام نشود، طبیعتاً حقوق مدیران پرداخت نمی‌شود، گزارش‌ها نشان می‌دهد حقوق برخی از مدیران دولتی به دلیل درج‌نکردن اطلاعات در سامانه پاکنا تا‌کنون پرداخت نشده است، این در حالی است که افکار عمومی خواستار شفاف‌سازی حقوق و دستمزد کارمندان دولت و به ویژه مدیران است، از این رو از پرداخت‌نشدن حقوق مدیرانی که اطلاعات خود را در سامانه پاکنا شفاف نمی‌کنند حمایت می‌کند.»

روزنامه‌ها 2 دی

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با مجید ابهری، جامعه شناس درباره موضوع مهاجرت که عکس یک شده است. ابهری در این گفت‌وگو می‌گوید: «رشد آمار خودکشی، اعتیاد، فرار از خانه و آسیب‌های دیگر اجتماعی، حکایت از آن دارد که امید در مسیر کاهش قرار گرفته است. نگاهی به‌چهره‌های گرفته و بعضا عصبی افراد در جوامع شهری و روستایی، صداقت آمار رسمی را تصدیق نمی‌کند، بلکه برعکس نشان می‌دهد که بسیاری از افراد در حالت برزخی خشم و ناامیدی و اندکی امید به فردا قرار دارند و این موضوع به دلیل فشارهای اقتصادی، مشکلات محیط زیستی و شیوع بیماری همچون کرونا است. گرانی و افزایش تورم به‌طور روزانه و ساعتی باعث شده، که اکثریت جامعه در محاصره اخبار تلخ و اندوه ناک قرار بگیرند. افزایش قیمت دلار و سکه که هیچ ارتباطی به بسیاری از جمعیت‌ کشور ندارد، اما دلیل اصلی و تنش‌زا در ناامیدی به حساب می‌آید که دائم در حال پراکنش در سطح جوامع است.» وی همچنین با اشاره به اینکه «90 درصد افرادی که قصد مهاجرت دارند، جوانان زیر 40 سال هستند که یا بیکارند یا از وضعیت عدم شایسته‌سالاری و حتی شغلی در سطوح پایین‌تر ناامید شده و حالا قصد مهاجرت دارند» گفته: «ما همواره برای شاد بودن به‌دنبال بهانه هستیم، برای اینکه افسردگی در جامعه کمی  فراگیر شده و این موضوع را نه تنها بنده، جامعه شناسان و روسای نظام روانشناسی کشور تایید می‌کنند. انگیزه اقتصادی و رسیدن به شرایط بهتر زندگی، یکی از اصلی‌ترین دلایل در مهاجرت است. چه‌بسا در کشور میزبان شرایط اقتصادی بدتر از ایران باشد، اما به‌هر صورت این امید وجود دارد که مردم در آنجا شادتر زندگی می‌کنند و این از دید بنده بزرگترین دلیل مهاجرت است.»

روزنامه‌ها 2 دی

«ایران» تیتر زده «هم جام مردم هم نان مردم» و اشاره‌اش به حرف‌های دیروز رئیسی در جلسه ستاد تنظیم بازار است که به موقفیت دولت در امر واکسیناسیون و کنترل بازر تاکید می‌کرد. این روزنامه دولتی نوشته است: «درکنار موفقیت بزرگ دولت در انجام واکسیناسیون سراسری به نظر می رسد رئیس جمهور حال بر ثبات بازار و تثبیت قیمت ها تأکید دارد تا در کنار حفظ جان مردم، نان مردم هم تامین شود. برخلاف دوره پیش که شعار نان و جان صرفا در حد شعار باقی مانده بود دولت سیزدهم توانسته است  این دو هدف را عینیت بخشد؛ هم با واکسیناسیون جان ایرانیان را حفظ کند و هم با اقدامات گسترده داخلی و خارجی نان مردم را نیز تأمین کند؛ اقدامی که همزمان به منزله تامین و حفظ کرامت ایرانیان نیز هست. این هدف دلیل تأکید و تصریح رئیس جمهور در جلسه روز گذشته ستاد تنظیم بازار بود.»

این روزنامه دولتی همچنین گفت‌وگویی دارد با حسین علیزاده آهنگساز ونوازنده که عکس یک و تیتر «جشنواره موسیقی جوان نماد امید است» منتشر شده است.

روزنامه‌ها 2 دی

«آفتاب یزد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده سراغ بودجه صداوسیما رفت و اشاره‌اش به خبری است که دیروز درباره کاهش بودجه بیمه شخص ثالث و سهم آن در افزایش بودجه جاهای دیگر از جمله صداوسیما منتشر شد. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که عکس یک کرده نیز به ناهماهنگی‌های تیم اقتصادی دولت پرداخته و با عکس کردن محسن رضایی نشان می‌دهد که او را مسئول این وضعیت می‌داند. آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «دردسر خود رئیس جمهور پنداری» نوشته است: «حضور چندین دوره در انتخابات ریاست جمهوری، اگرچه برای محسن رضایی فایده‌ای نداشته اما این موضوع باعث شده تا مردم یاد بگیرند حرف‌ها و وعده‌های محسن رضایی را در همان قالب رقابت‌های انتخاباتی معنا کنند و خیلی جدی نگیرند، به تعبیری دقیق تر؛ محسن رضایی در قامت معاون اقتصادی دولت سیزدهم آنقدر خوش شانس بود که مردم به گفته‌های گاه و بیگاه و همچنین گاه شاذ او به دیده‌ی تلاش‌هایی برای دیده شدن و باقی ماندن در صحنه می‌نگرند وگرنه اگر قرار بود مردم او را باور کنند و جدی بگیرند قطعا دردسری عظیم برای سیدابراهیم رئیسی در این تنگناهای بدِ اقتصادی به وجود می‌آمد اما از بختِ بلندِ محسن رضایی؛ عده‌ای که اساساً نمی‌دانند محسن رضایی در دولت سیزدهم چه کاره است و آن عده‌ای هم که می‌دانند به طور کاملاً طبیعی، حضور او را صرفا یک حضور تشریفاتی پنداشته و به همین سبب وعده‌ی خوش آذرماهیِ حاج محسن در نهایت به یک شوخیِ بامزه در شبکه‌های اجتماعی بدل شد! حضور محسن رضایی در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر، همواره با چالش و حاشیه‌هایی همراه بوده که گاه می‌توانسته به یک بحران تلخ اجتماعی نیز بدل شود از موضوع «کربلای ۴» که دلِ بسیاری را آزرد تا موضوع «گروگان گرفتن سربازان آمریکایی» برای تامین بودجه، موضوعی که تایید می‌کند محسن رضایی نیز از یک «احمدی‌نژاد درونی» رنج می‌برد که اگر اینگونه نبود برای دیده شدن و باقی ماندن در عرصه‌ی سیاسی نه وعده می‌داد و نه چالش آفرینی می‌کرد!»

روزنامه‌ها 2 دی

«وطن امروز» رئیسی و مخبر را با هم عکس کرده و در گزارشی با عنوان «تیم اقتصادی با مخبر» ضمن اشاره به ناههماهنگی‌های تیم اقتصادی دولت و تذکر دیروز رئیس جمهور مبنی بر اینکه اطلاع‌رسانی‌ها از سوی سخنگوی دولت انجام شود، نوشته است: «تاکید رئیس‌جمهور بر حفظ وحدت کلمه و مرجعیت بخشیدن به فرماندهی اقتصادی محمد مخبر، درست چند روز پس از اظهار نظرهای ضد و نقیض درباره زمان افزایش یارانه‌هاست.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک هم شده است، پرسیده «بایدن فاتحه برجام را خواند؟» بهانه این گزارش اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در وین است که گفته بود «در آینده نه‌چندان دور، باید به این نتیجه برسیم که برجام دیگر وجود ندارد و باید درباره یک توافق کاملاً جدید مذاکره کنیم». 

گفتنی است، وطن امروز در یکی از تیترهای کناری خود با اشاره به گزارش‌های اخیر مرکز آمار از «سیگنال‌های مهار تورم» نوشته و تاکید کرده است: «بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه آذر 1400 برای خانوارهای کشور به 4/43 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل یک درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در آذر 1400 به عدد 2/35 درصد رسیده که نشان از کاهش 5/0 درصدی این نرخ نسبت به ماه گذشته است.»

روزنامه‌ها 2 دی

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها