عضو کمیسیون امنیت: ایران پای میز مذاکره هیچ گونه عقب نشینی نکرده است

کد خبر: 1121125

رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به جماران گفت: آنچه را که ایران در مذاکرات دنبال می‌کند خواست مردم است آنچه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و سیاست خارجی دنبال می‌شود و آنچه نظر واحد حاکمیت است پیگیری خواسته مردم است اما اینکه غربی ها انصاف ندارند و ظالم هستند کاری از دست ما بر نمی‌آید.

عضو کمیسیون امنیت: ایران پای میز مذاکره هیچ گونه عقب نشینی نکرده است

رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آنچه را که ایران در مذاکرات دنبال می‌کند خواست مردم است آنچه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و سیاست خارجی دنبال می‌شود و آنچه نظر واحد حاکمیت است پیگیری خواسته مردم است اما اینکه غربی ها انصاف ندارند و ظالم هستند کاری از دست ما بر نمی‌آید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: روند مذاکرات، روند معقولی و منطقی است و ما انتظار همین سطح پیچیدگی و چالش را داشتیم. در واقع هر چه زمان بگذرد ما ضرر نمی‌کنیم چون هر آنچه بلا و مصیبت قرار بوده، آمریکایی‌ها بر سر ما آورده‌اند؛ بنابراین نه فشار بیشتر در توانشان است و نه بیشتر از این فایده‌ای به حال غربی‌ها دارد و نه زمانی را که از دست داده‌اند را می‌توانند جبران کنند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات وین را چگونه می‌بینید؟ به خبرنگار جماران گفت: روند مذاکرات به صورت شفاف توسط وزارت امور خارجه اطلاع رسانی می‌شود. واقعیت امر این است که بحث مطالبات غربی‌ها که نامعقول و غیرمنطقی است از یک سو؛ و مشکل تحریم‌ها از سوی دیگر. همچنین شیطنت‌هایی که بعضی از کشورها مانند فرانسه و رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند روند مذاکرات را کُند کرده است.

جزییاتی هنوز در رسانه‌ها اجازه انتشار ندارد

او افزود: از نگاه بنده می‌توان امیدوار بود که در ادامه این روند به توافقی پیرامون کاهش تحریم‌ها و موضوعات مورد اختلاف بین ایران و غربی‌ها برسیم اما جزییاتی دارد که هنوز در رسانه‌ها اجازه انتشار ندارد.

این نماینده مجلس در خصوص تیم مذاکره‌کننده ایران به ریاست علی باقری کنی و برنامه آنها برای مذاکرات عنوان کرد: سیاست‌هایی که در عرصه سیاست خارجی ما طراحی و دنبال می‌شود، توسط مقام معظم رهبری، شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی رصد و پایش می‌شود. آنچه را که تحت عنوان توافق از سوی ایران در برجام اعلام شده است چارچوبی برای مذاکره است.

خواسته‌های ایران کاملا مشخص است

او با تاکید بر اینکه خواسته‌های ایران کاملا مشخص است، تصریح کرد: برداشتن تحریم‌ها، عدم دسته‌بندی تحریم‌ها به انواع و اقسام، تضمین لغو تحریم‌ها که توسط غربی‌ها باید برای آن تضمینی ارائه شود؛ از جمله خواسته‌های ایران در مذاکرات است. در مقابل، غربی‌ها خواسته‌هایی از جمله بازگشت ایران به شرایط برجام  در خصوص غنی‌سازی، نوع سانتریفیوژ‌ها و نظارت‌های پادمانی و... دارند.

نه فشار بیشتر در توانشان است و نه بیشتر از این فایده‌ای به حال غربی‌ها دارد

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: به نظر می‌رسد روند مذاکرات، روند معقولی و منطقی است و ما انتظار همین سطح پیچیدگی و چالش را داشتیم. در واقع هر چه زمان بگذرد ما ضرر نمی‌کنیم چون هر آنچه بلا و مصیبت قرار بوده، آمریکایی‌ها بر سر ما آورده‌اند. بنابراین نه فشار بیشتر در توانشان است و نه بیشتر از این فایده‌ای به حال غربی‌ها دارد و نه زمانی را که از دست داده‌اند را می‌توانند جبران کنند.

او بیان کرد: اگر غربی ها از زمان خروج ترامپ از برجام، محاسبه کنند، تعداد سانتریفیوژها و نسل‌های جدید آن، میزان و درصد غنی‌سازی اورانیوم ما بهتر شده که بدتر نشده است. بنابراین، هر چه زمان بگذرد به ضرر غربی‌ها است و آنها باید عجله کنند و به خواسته‌های منطقی ایران تن بدهند و وارد یک گفت و گوی واقعی شوند، اما اینکه تصور کنند با گذر زمان و تهدید و اینکه بگویند زمان توافق با ایران در حال از دست رفتن است، در مقابل ایران دچار دستپاچگی می‌شود و تن به خواسته نامعقول آنها می‌دهد اشتباه بزرگی است که ترامپ هم انجام داد و نتیجه آن را هم دید.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که انتظار مردم در این شرایط اقتصادی از بحث مذاکرات چیست؟ عنوان کرد: ما به عنوان کسانی که نظر مردم را در دستگاه‌های مختلف حاکمیتی دنبال می‌کنیم از وضعیت مردم اطلاع داریم قدر مسلم این است که این مردم هم با تحمل این همه سختی، به ما می‌گویند که ما از منافع و حقوق مردم عقب نشینی نمی‌کنیم و آن چیزی را که ما در مذاکرات دنبال می‌کنیم خواسته همین مردم است.

 مردم ما مردمانی منصف و عاقل هستند

آنچه را که ایران در مذاکرات دنبال می‌کند خواست مردم است

او اضافه کرد: در واقع یک زمانی، این بحث مطرح می‌شد که چرا با آمریکایی‌ها مذاکره نمی‌کنید؟ چرا توافق امضا نمی‌کنید؟ چرا شفافیت وجود ندارد؟ چرا اجازه بازرسی نمی‌دهید؟ اما مردم شاهد بودند که همه این اتفاقات رخ داد در نهایت تحریم شدیم حتی تحریم دارو، آن هم در بدترین شرایط بیماری فراگیر جهانی. بنابراین، مردم ما مردمانی منصف و عاقل هستند و شاهدند آن بخشی که مشکل ایجاد می‌کند ما نیستیم. ما هم قراردادها را امضا کردیم اما بازدیدها را پذیرفتیم هم غنی سازی را کاهش دادیم هم رآکتور را تعطیل کردیم. در نتیجه هر کاری که غربی‌ها خواستند انجام دادیم اما شاهد بودیم که تحریم‌ها افزایش پیدا کرد و کمتر نشد.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: آنچه را که ایران در مذاکرات دنبال می‌کند خواست مردم است آنچه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و سیاست خارجی دنبال می‌شود و آنچه نظر واحد حاکمیت است پیگیری خواسته مردم است اما اینکه غربی ها انصاف ندارند و ظالم هستند کاری از دست ما بر نمی‌آید.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چرا غربی‌ها همواره ایران را به تلاش برای زمان خریدن، متهم می‌کنند؟ عنوان کرد: ایران خواسته‌های مشخصی دارد. اروپایی‌ها تصور نادرستی داشتند تصور نادرست اروپایی‌ها بر این بود که پس از این همه فشار آمریکایی‌ها، الان دولت جدید در ایران روی کار آمده برای حل مشکلات اقتصادی، هر نوع خواسته آمریکایی‌ها را می‌پذیرد، اما اکنون می بینند ایران چنین ضعفی ندارد؛ چرا که وقتی آنها تهدید کنند ایران مانور نظامی برگزار می‌کند و آزمایش موشکی انجام می‌دهد؛ و اگر اسراییل تهدید می‌کند و به تعبیری زنجیر پاره می‌کند ایران پاسخ قاطعی به آن می‌دهد.

ایران پای میز مذاکره هیچ گونه عقب نشینی نکرده است

او در پایان جمع بندی کرد: اینکه ایران پای میز مذاکره هیچ گونه عقب نشینی نکرده، غربی‌ها دچار خلأ تحلیلی و بحران فهم حادث هستند. اینکه غربی‌ها می‌گویند ایران به دنبال وقت خریدن است می‌دانند که ایران، میز مذاکره را ترک نکرده است بلکه ایران چند سال اخیر توافق کرده است. کسی که زمان را خرید و توافق را ترک کرد و ایران را تحریم کرد آمریکایی‌ها بودند. در نتیجه اظهارات غربی‌ها غیرمنطقی و بی اساس است و صرفا شو تبلیغاتی است./جماران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها