مقدم السفرا کیست؟/پایان ۴ دهه ماموریت در تهران

کد خبر: 1121404

صلاح الزواوی، دومین سفیر فلسطین در تهران است که به دلیل حضور طولانی مدت در سمت سفیری در ایران، به وی لقب مقدم‌السفرا هیات های سیاسی را داده‌اند، اکنون پس از ۴ دهه ماموریت وی در تهران به پایان رسیده و به زودی نیز جانشین وی معرفی خواهد شد

مقدم السفرا کیست؟/پایان ۴ دهه ماموریت در تهران

صلاح زواوی متولد فلسطین و سفیر دولت فلسطین در ایران بود که پس از هانی الحسن عهده دار این مسئولیت شد.

هانی الحسن از اعضای شورای مرکزی جنبش فتح و از رهبران برجسته فلسطینی بود و در ایامی که ایران  در جنگ تحمیلی با عراق به سر می برد، عرفات، الحسن را از تهران فراخواند تا عهده دار مسئولیت در وزارت کشور  شود، بنابراین پس از او صلاح زواوی به عنوان دومین سفیر فلسطین در ایران پس از هانی الحسن شد.

مقدم السفرا هیات های سیاسی در تهران در سال ۱۹۸۰ پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان سفیر فلسطین در تهران منصوب شد. او خود از آغاز ماموریتش در ایران می گوید که در اوایل فوریه ۱۹۸۱ همراه شهید ابوعمار به ایران آمدم و مسئولیتم را آغاز کردم. برادر ابوعمار (یاسر عرفات) مرا به حضرت امام (ره)، رییس جمهور وقت و دیگر رهبران بزرگ انقلاب معرفی کرد.

صلاح الزواوی از اولین بنیانگذاران جنبش فتح می باشد. به گفته وی وقتی انقلاب فلسطین مبارزات مسلحانه خود را در سال ۱۹۶۵ آغاز کرد یکی از کسانی بوده که در این انقلاب حضور داشته است.

پیش از این که به عنوان سفیر در تهران مشغول به کار شود، در سال ۱۹۶۸ سفیر فلسطین در الجزایر، سال ۱۹۷۵ سفیر فلسطین در برزیل و در سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ به عنوان سفیر فلسطین در کنیا مسئولیت سفارت خانه را به عهده داشته است.

زواوی برخلاف عرف دیپلماتیک که دوران ماموریت و مسئولیتش به پایان رسیده بود اما به درخواست دولتش همچنان به عنوان سفیر در ایران فعالیت داشت که به گفته وی «ماندن در این سمت فراتر از سیاست است».

وی پس از درگذشت همسرش دلال الاعرج که فرزند مجاهد بزرگ  «شکری الاعرج» بود، او را در محل بهشت زهرای تهران دفن کرد.  

این دیپلمات فلسطینی همواره تاکید داشت که این پروژه و دولت صهیونیستی قابل شکست است این مساله اثبات هم شده، با وحدت خودمان، جهان عرب و اسلام می‌توانیم آن‌ها را شکست دهیم. ما به‌عنوان ملت فلسطین هرگز دست از مبارزه مسلحانه نخواهیم کشید و برای آزادی سرزمین خودمان از یک وجب از خاک فلسطین چشم پوشی نمی‌کنیم. دشمن  ما را در تنگنا قرار داده و راهی نمانده جز مبارزه و وحدت برای این‌که فلسطین آزاد شود.

وی تاکید داشت که ما صاحب حق هستیم و دیر یا زود به حق خودمان می‌رسیم به شرطی که وحدت ملی فلسطین ایجاد شود. وقتی قرار است موضع گیری انجام شود، بر دو رکن است، اولا شرایط موضوعی که با آن مواجه هستیم و حجم مشکلات باید در نظر گرفته شود، لذا اکنون شرایط امت ما و فلسطینیان این است که به سرنوشت سرخ‌پوست‌ها تهدید می‌شویم، یعنی هم‌پیمانی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به فلسطینیان به‌عنوان سرخ پوست نگاه می‌کنند، همان کاری که با سرخ پوست‌ها کردند، می‌خواهند با ما هم انجام دهد.

صلاح زواوی همچنین معتقد است که مبارزه برای آزادی هر وجب از خاک فلسطین ادامه دارد و هیچ شکی نیست که فلسطین آزاد خواهد شد.

خداحافظی صلاح الزواوی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حالی انجام شد که این دیپلمات برجسته و قدیمی فلسطینی حدود ۴ دهه به عنوان سفیر دولت فلسطین در تهران عهده دار این مسئولیت بود.

با توجه به اینکه هنوز سفیر جدید فلسطین در تهران به طور رسمی معرفی و اعلام نشده است اما حمیدرضا دهقانی سفیر ایران در دوحه در مطلبی که در صفحه اینستاگرام خود درباره صلاح زواوی منتشر کرده، نوشته است : امیدوارم آقای زواوی که همچنان میهمان ماست، عمرش بلند باشد و فرزندش راه پدر را ادامه دهد و نگذارد چراغ سفارت در این خاندان خاموش شود./ ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها