عموئی: همکاری‌های اقتصادی را حول اقتصاد ملت‌های مقاومت تقویت کنیم

کد خبر: 1122697

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: یکی از مهم‌ترین نکات این است که جانبازان عزیز که حلقه ارتباطی ما با دوران دفاع مقدس هستند، همیشه حضور جدی در تحولات اجتماعی و سیاسی کشور داشته باشند.

عموئی: همکاری‌های اقتصادی را حول اقتصاد ملت‌های مقاومت تقویت کنیم

 ابوالفضل عموئی در سومین کنگره جبهه جانبازان انقلاب اسلامی گفت: جانبازان حلقه وصل نسل سوم و چهارم ارزش‌های برآمده از انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس هستند. جانبازان یادگاران دوران دفاع مقدس هستند و کسانی‌اند که اگر امروز هم نسل جدید بخواهد رجوع کند و ارزش‌های آن دوره را مرور کند باید به این افراد مراجعه کند که برای ما یک روایت دست اول و صادقانه است تحولات آن دوره و ارزش‌های آن زمان هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین نکات برای من این است که جانبازان عزیز ما در واقع این کسانی که حلقه ارتباطی ما با دوران دفاع مقدس هستند، همیشه حضور جدی در تحولات اجتماعی و سیاسی کشور داشته باشند و این افراد به مثابه چراغ راهی برای نسل جدید و هر فعال سیاسی و اجتماعی در کشور هستند که مسیر حرکت در جهت ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی را حفظ کنند.

وی افزود: ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی،‌ ارزش‌هایی نیست که اجر و قرب آنها مربوط به یک دوره کوتاه باشد، بلکه در همه بازه‌ها به جهت نسبت مثبت آنها با فطرت انسانی همیشه مورد توجه است و اگر در دوره‌هایی از زمان این ارزش‌ها مدنظر و در اولویت نیست، اما با اولین تکانه گردوغبار از این ارزش‌ها عبور می‌کند و زدوده می‌شود و نهایتا درخشانی این اعتبارها و ارزش‌ها به واسطه نسبتی که با روح و فطرت بشر برقرار می‌کند دیده می‌شود.

عموئی خاطرنشان کرد: شرایط امروز جامعه ما هم شرایطی است که فکر می‌کنم ضرورت این موضوع بیش از گذشته است. ما هم به جهت تحولات داخلی و هم به جهت تحولات بین‌المللی در مقطعی از زمان قرار داریم، هم افق‌های پیش رو در برابر جامعه ایران نقاط روشن و تاریک را همزمان می‌بیند و انتخاب درست در این مقطع نیاز به فعالیت دقیق و شفاف و روشن‌ساز جریان‌های اصیل انقلاب اسلامی دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در مقطعی هستیم که این ظرفیت برای کشور ما وجود دارد که در شرایط گذار بین‌المللی به یکی از قطب‌های بزرگ قدرت جهانی تبدیل شویم و اگر فرصت‌ها را خوب نشناسیم و شرایط را خوب مورد استقبال قرار ندهیم، ممکن است بخشی از توانمندی‌هایی که در سال‌های گذشته به واسطه مجاهدت‌های مردم عزیزمان رخ داده، این فرصت‌ها از دست برود و این ظرفیت‌ها آسیب ببیند.

وی افزود: از این جهت است که حضور جدی فعالان سیاسی از جنس انقلاب اسلامی حضور مهمی است و تبیین شرایط و دقیق دیدن تحولات لازمه این دوران است.

عموئی خاطرنشان کرد: ما در نظام بین‌الملل شاهد هستیم که علیرغم آنکه همچنان که ایالات متحده قدرت اول بین‌الملل است، اما رقبای آمریکا فاصله خود را با این کشور کم کرده‌اند. شاید در بین 5 تا 10 سال آینده با آهنگ رشد فعلی اقتصاد جهانی، چین از منظر جی دی پی و تولید ناخالص داخلی از ایالات متحده عبور می‌کند و همین طور سایر رقبا مثل هندوستان، روسیه و سایر کشورها در عرصه‌های مختلف قدرت ملی، ایالات متحده را که ادعای نشستن بر جایگاه اول جهانی را دارد، به چالش بکشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این تغییر و تحول در شرایطی که ما آن را به عنوان گذار بین‌المللی می‌شناسیم، این دوران گذار از شرایط تک‌قطبی به وضعیت چند قطبی و یا هر مدل دیگری که اندیشمندان حوزه روابط بین‌الملل در مورد آن صحبت می‌کنند، اقتضای این را دارد که هر بازیگر بین‌الملل از جمله جمهوری اسلامی ایران، شرایط بین‌المللی را خوب بشناسد و بازیگری درستی را انتخاب کند.

وی افزود: در منطقه غرب آسیا، ایران یک قدرت مؤثر و بلاتردید است، اما این به معنای آن نیست که ما بدون تلاش و مجاهدت بتوانیم این جایگاه را حفظ کنیم یا جایگاه فعلی دستاوردهای کاملی برای ما داشته باشد.

عموئی خاطرنشان کرد: ما به مدد مجاهدت شهدای مدافع حرم، شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار عزیز وطن، این فرصت را داشته‌ایم که یک حلقه ارتباطی بین جبهه مقاومت از افغانستان تا ساحل مدیترانه را ایجاد کنیم، اما کار بزرگ‌تر و ثمربخش‌تر این خواهد بود که این فعالیت در جبهه مقاومت را که درواقع یک حلقه امنیتی و ضدتروریستی بود، به یک فرصت اقتصادی برای ملت‌های منطقه تبدیل کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همکاری‌های اقتصادی را حول اقتصاد ملت‌های مقاومت تقویت کنیم و با تامین نیازهای یکدیگر به سمتی حرکت کنیم که به یک رشد اقتصادی متوازن برای همه کشورها برسیم.

وی افزود: کار بزرگ حاج قاسم پیش از شهادتش در یکی از نمونه‌های شاخص تلاش برای افتتاح مرز بوکمار قائم بود، مرزی که امکان تردد روزانه 400 کامیون اقتصادی و تجاری را بین عراق و سوریه فراهم می‌کند.

وی گفت: اما فقط عراق و سوریه نیست، امروز تبادلات تجاری بین ایران و عراق ظرفیت بالای 10 میلیارد دلار را تجربه کرده و همین طور ارتباطات ما عمدتا از مسیر دریا با سوریه، ارتباطاتی است که پایه‌های اولیه آن ریخته شده اما تبدیل این ارتباط به مسیر زمینی یک فرصت بزرگ است و نیاز به یک تلاش بیشتر دارد و شکل دادن به یک کریدور اقتصادی حول محور مقاومت وظیفه‌ای است که برای تکمیل فعالیت‌های بزرگان مدافعان حرم باید صورت گیرد.

عموئی خاطرنشان کرد: تکمیل این جبهه مقاوم سیاسی و ضد تروریسم با حلقه‌های اقتصادی حتما هم زیربنای آن را تقویت می‌کند و اقبال ملت‌های منطقه را به جریان مقاومت بیشتر می‌کند و این نمونه‌ای از تحولاتی است که می‌تواند جایگاه جمهوری اسلامی ایران و مقاومت را در آینده منطقه هم تثبیت کرده و هم ارتقا ببخشد و به تبع آن در مناسبات بین‌المللی این موضوع را ما ببینیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فراتر از بحث حوزه مقاومت، همکاری‌هایی است که بین کشورمان با اقتصادهای رو به رشد و نوظهور در آسیا و اوراسیا دیده می‌شود که ضرورت کار آینده کشورمان است.

عمویی گفت: اینها نیازمند این است که ما با مردم خودمان گفت‌وگو کنیم و هم ملاحظات را در نظر بگیریم و آنها را کمک کنیم به اینکه ما به یک جریان اقتصادی پایدار با کشور چین که آینده اقتصاد دنیا را شکل خواهد داد برسیم و هم طور همکاری‌هایمان را با کشور روسیه تقویت کنیم و با سایر قطب‌های اقتصادی در آسیا که ملاحظات کمتری را نسبت به کشورهای غربی با ما دارند و مشکلات فکری و عقیدتی بین ما و آنها کمتر است، مثل کشورهای حوزه آ.ث.آن و حتی کشورهایی مثل هند و ژاپن فرصت‌های بی‌نظیر ماست که ما باید به این موضوع به عنوان یک رویکرد بلندمدت توجه کنیم.

وی افزود: همه این نگاه‌ها در حوزه سیاست‌ خارجی نیازمند این است که برای جامعه ما تبیین شود، جامعه با ابهام‌هایی درباره همکاری ما با کشور چین و روسیه و حتی حوزه مقاومت مواجه است و همیشه سؤال می‌کند نتیجه این رفت و آمدهای سیاسی و گفت‌وگو‌های دیپلماتیک چیست؟ چه آورده‌ای برای شرایط اقتصادی آنها دارد؟

عموئی خاطرنشان کرد: این ملاحظه اصلی ماست که هم بتوانیم با جامعه گفت‌وگو کنیم و هم منافع ملی را در این مسیر تامین کنیم و بتوانیم تبیین کنیم که موضوعی مثل موضوع امنیت و آسایش ملی، موضوعی نیست که بشود با دلار و ارز قیمت آنها را سنجید. امنیت ارزش بی‌بدیلی است که فراتر از قیمت‌هاست و از این جهت لازم است که ما این شرایط و این موضوعات را برای جامعه تبیین کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تبیین این مسائل حتما وظیفه منِ نوعی به عنوان یکی از خادمین ملت در مجلس شورای اسلامی هستم و همین طور شما بزرگوارانی که امروز به عنوان یک جریان سیاسی و اجتماعی حلقه واسط حاکمیت و مردم هستید./فارس

انتهای پیام/  

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها