برجامِ برد-برد برای آمریکا و نقش سازنده گروه بحران!

کد خبر: 1122912

روزنامه شرق در شماره پیشین خود بخش دوم مصاحبه با «علی واعظ» عضو گروه بین‌المللی بحران در امور ایران منتشر کرد که در بخش از آن آمده است «نقش سازنده گروه بین‌المللی بحران در به‌نتیجه‌‌‌رسیدن مذاکرات هسته‌ای بر کسی پوشیده نیست و علی واعظ، مدیر پروژه ایران در این گروه است.»

 برجامِ برد-برد برای آمریکا و نقش سازنده گروه بحران!

در این باره باید گفت که گویا طیف موسوم به اصلاح‌طلب حافظه تاریخی ندارد. این گروه نقش سازنده اگر داشته برای منافع آمریکا بوده چرا که برجامی که امضا شد نتیجه‌اش برای آمریکا تعطیل کردن بخش‌های مهمی از صنعت هسته‌ای کشورمان بود و نیز بلافاصله پس از برجام افزایش تحریم‌ها به 2برابر و همچنین عدم پایبندی آمریکا و اروپا به تعهداتشان بود. در این سو دستاورد کشورمان از برجام «تقریبا هیچ» بوده است. نقش سازنده گروه بین‌المللی بحران در امضای چنین برجامی بوده است.

واعظ در پاسخ به سؤالی گفته است: «ابتدا درباره راستی‌آزمایی باید بگویم راستی‌آزمایی امر ساده‌ای نیست؛ زیرا برخلاف تعهدات ایران که برایش مرجعی بین‌المللی، یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وجود دارد و آن مرجع می‌تواند کاملا راستی‌آزمایی کند، درباره رفع تحریم‌ها چنین مرجعی وجود ندارد... باید درباره راستی‌آزمایی توقعی واقع‌بینانه داشت. شاید باید از عبارت «اثبات مفهوم» استفاده کرد تا معیارهایی انعطاف‌ناپذیر و جاه‌طلبانه را به میان آورد. در زمینه تضمین‌ها هم واقعیت این است که در نظام سیاسی آمریکا هیچ راهکاری برای توافقی وجود ندارد که بر سنگ ثبت‌ شده باشد و تغییردادنی نباشد. این امر لزوما مختص ایران نیست و کلا نظام سیاسی آمریکا چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.»
چنانکه پیداست واعظ در این گفت‌و‌گو به کمک روزنامه شرق در پی آنست تا این مفهوم را القا کنند که راستی آزمایی یا تضمین پایبندی موانع احیای برجام است و ایران باید قید این موارد را بزند! گویا بار دیگر گروه بحران در امور ایران با همراهی جریان غربگرای داخلی به دنبال این است تا نقش سازنده‌ای برای احیای برجامی دو سر برد برای آمریکا و دو سر باخت برای کشورمان ایفا کنند./ کیهان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها