نماینده مجلس: حذف ارز 4200منجر به افزایش نرخ ارز خواهد شد

کد خبر: 1123253

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: تغییر نرخ محاسباتی گمرک از ۴۲۰۰ به نرخ ets می‌تواند سبب افزایش تورم و فشار بر خانوارها شود.

نماینده مجلس: حذف ارز 4200منجر به افزایش نرخ ارز خواهد شد

میزگرد مشترک با رادیو گفتگو با موضوع بررسی آثار تورمی لایحه بودجه 1401 و رویکرد مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری تسنیم آغاز شد. این میزگرد به شکل صوتی و تصویری (ببینید) پخش مستقیم می شود.

در این میزگرد آقایان مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه و کمیسیون عمران مجلس  و موسی الرضا ثروتی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حضور دارند.

همچنین در ادامه نیز  آقایان محمد خدابخشی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و مهدی عسگری  دیگر عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه و همچنین عضو کمیسیون صنایع مجلس نکات خود را در خصوص ابعاد مختلف لایحه بودجه 1401 و نگاه مجلس شورای اسلامی را در این خصوص  تبیین خواهند کرد.

گفتنی است، طبق بررسیها لایحه بودجه 1401 از چند مجرا دامن زننده به تورم  و نه کاهنده آن است. بر این اساس اولا افزایش نرخ تسعیر ارز دلارهای نفتی دولت به 23 هزار تومان و تاثیر آن بر رشد پایه پولی (از مجرای NFA) از یک سو و از طرف دیگر  افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک از 4200 به ETS  به خودی خود تشدید کننده تورم خواهند بود. همچنین گران کردن نرخ ارز کالای اساسی از 4200 به نیمایی و تاثیر آن بر تورم مستقیم، غیرمستقیم و انتظاری- در کنار افزایش نرخ ارز تسعیر دارایی شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ بورسی از 15900 به معادل 90درصد نیمایی  آثار تورمی جدی در اقتصاد به همراه خواهد داشت.  در مجموع این چهار محور منشا شکل دهی تورم در اقتصاد ایران خواهند بود، حالا باید دید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص چه تدابیری را در کمیسیون تلفیق و مقطع تصویب لایحه در صحن علنی لحاظ خواهند کرد.

* عضو هیئت رئیسه مجلس: تغییر نرخ ارز محاسباتی در گمرک تورم‌زاست

مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص موارد تاثیرگذار در تورم در بودجه سال 1401 گفت: یکی از پدیده‌هایی که در بودجه کشور می‌دیدیم، اوراق اسلامی بود که سبب افزایش نقدینگی می‌شد. براساس برنامه‌ریزی دولت رقم فروش اوراق کاهش یافته است. همچنین تراز عملیاتی بهبود یافته است.

وی افزود: یکی از مواردی که به تورم مربوط می‌شود، حذف ارز ترجیحی است. تا آبان ماه سال جاری 13.5 میلیارد دلار برای ارز ترجیحی هزینه شده است. حذف ارز ترجیحی سبب بروز نگرانی‌هایی در کشور شده است. یکی از اقدامات مناسب دولت این است که افزایش حقوق را به صورت پلکانی دیده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: از جمله دیگر تغییرات بودجه، تغییر نرخ محاسباتی گمرک از 4200 به نرخ ets است که می‌تواند سبب افزایش تورم و فشار بر خانوارها شود.

* نماینده پیشین مجلس: مدل افزایش حقوق‌ها عادلانه نیست

موسی‌الرضا ثروتی در خصوص تغییرات نرخ تسعیر ارز گفت: وقتی دولت نرخ تسعیر را افزایش می‌دهد به این معنا است که افزایش حداقل دو برابری قیمت‌ها را پذیرفته است. در مورد افزایش نرخ حقوق ورودی نیز باید گفت که 85 درصد کالاهای اولیه مورد نیاز فضای تولید در کشور وارداتی است و چنین افزایشی نیز منجر به افزایش تورم خواهد شد.

وی افزود: براساس قانون وقتی رئیس جمهور می‌خواهد از کلیات بودجه دفاع کند باید شاخص‌های عملکرد بودجه را در مجلس اعلام کند که این اتفاق رخ نداد. بودجه سال آینده نکات مثبت و منفی دارد که نکات منفی آن به خصوص موارد تورم زای لایحه  باید اصلاح شود. دولت تنها صد هزار میلیارد تومان برای دادن یارانه به مردم پس از حذف ارز ترجیحی در نظر گرفته است و این از نکات منفی است.

ثروتی ادامه داد: افزایش حقوق‌ها 10 تا 20 درصد در بودجه دیده شده است که این مسئله متناسب با عدالت نیست.

* عضو کمیسیون تلفیق: حذف ارز 4200منجر به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد خواهد شد

در ادامه این نشست مهدی عسگری عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: حذف ارز 4200 به طور حتم تورم انتظاری را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

وی افزود حذف ارز 4200 منجر به افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و گوشت شده و علاوه بر این نرخ ارز دربازار آزاد نیز افزایش می یابد.

* دولت آمادگی حذف ارز 4200 تومانی را ندارد/ مجلس مخالف شوک درمانی است

عسگری در خصوص تغییرات لایحه بودجه گفت: وقتی نوسان مداوم در بازارهای کشور داریم طبیعتاً تورم‌ انتظاری بالا خواهیم داشت. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت کالاهایی مانند روغن و مرغ افزایش پیدا کند اما قیمت سایر کالاها تغییری نکند. موج‌های اصلی تورمی در کشور ما حاصل شوک‌هایی بوده که به بازارهایی مانند دلار وارد شده و نمی‌توان انتظار داشت که با این اقدام دولت شاهد رشد تورم نباشیم.

وی افزود: وقتی از دولت می‌پرسیم که چه برنامه‌ای برای حمایت از اقشار ضعیف دارد پاسخ روشنی دریافت نمی‌کنیم. پاسخ‌های نمایندگان دولت گاها متناقض است و بر این اساس دولت آمادگی کافی برای اجرای چنین جراحی بزرگی را ندارد.

عسگری گفت: پیشنهاد ما این است که ارز ترجیحی به صورت تک مرحله‌ای حذف نشود و به صورت مرحله‌ای و زمانی که مطمئن شدیم دولت زیرساخت‌های کافی را فراهم کرده سپس نسبت به حذف ارز ترجیحی اقدام کند./تسنیم

ادامه دارد...

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها