ادعای روزنامه قطری درباره دیدار مقامات ایرانی و مصری

کد خبر: 1123892

یک روزنامه قطری چاپ لندن مدعی شد که مقامات ایرانی و مصری برای بررسی برخی مسائل از جمله امنیت تنگه «باب المندب» اخیرا با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

ادعای روزنامه قطری درباره دیدار مقامات ایرانی و مصری

روزنامه قطری «العربی الجدید»، امروز (چهارشنبه)، به نقل از منابع مصری ادعا کرد که چند روز مانده به شروع سال جدید میلادی دیداری در سطح اطلاعاتی میان مقامات ایرانی و مصری صورت گرفته است.

بنابر ادعای این روزنامه قطری، هدف از این دیدار «بازنگری و ارزیابی مجموعه‌ای از گام‌ها و خواسته‌های متقابل دو کشور بوده است».

منابع مذکور با اشاره به اینکه در نیمه سال گذشته میلادی بر سر برگزاری این دیدار توافق شده بود، در ادامه ادعای خود اضافه کردند: «صحبت از اعلام گام‌هایی جدید در روابط دو کشور در آینده نزدیک در حال حاضر مطرح نیست. مسئله‌ای که در حال حاضر دو طرف بر سر آن به توافق رسیده‌اند، آسیب نرساندن به منافع یکدیگر بوده است».

یکی از منابع یادشده که اشاره‌ای نیز به نام او نشده است، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا قاهره و تهران قصد دارند پرونده روابط خود را از سطح اطلاعاتی به سطح دیپلماتیک انتقال دهند، ادعا کرد: «روابط با ایران در سطح امنیتی محصور خواهد ماند چراکه این مسئله یکی از پرونده‌های اصلی تحت اشراف مستقیم سرلشکر "عباس کامل" رئیس دستگاه اطلاعات کل [مصر] است».

منبع یادشده در ادامه اشاره کرد که به تمام رسانه‌های مصری دستور داده شده است که به هیچ عنوان در گزارش رویدادها به ایران اهانت نکنند.

این منبع همچنین مدعی شد که یکی از مهم‌ترین مسائلی که دو طرف در آخرین دیدار آن را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند، تنگه باب المندب یمن بوده که مصر خواهان عدم کشیده شدن جنگ یمن به این تنگه شده است چراکه این تنگه بر کشتیرانی در کانال سوئز مستقیما تأثیر خواهد گذاشت.

منابع یادشده در گفت‌و‌گو با روزنامه العربی الجدید همچنین ادعا کردند که وضعیت نوار غزه و حمایت ایران از گروه‌های مقاومت فلسطین به‌ویژه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جنبش جهاد اسلامی جزء مسائلی بوده که قاهره و تهران درباره آن رایزنی کرده‌اند.

طبق ادعای این منابع، با توجه به اینکه قاهره میانجیگری میان تل‌آویو و گروه‌های فلسطینی را برعهده دارد،  مقامات مصری از تهران خواسته‌اند که در ارتباط با پرونده غزه با قاهره هماهنگی داشته باشند.

این منابع همچنین مدعی شدند که یکی از مسائل مورد بحث میان طرفین، حضور شرکت‌های مصری در عراق به منظور تلاش برای بازسازی مناطق ویران شده در این کشور در پی جنگ با داعش ، تسهیل کار این شرکت‌ها و برقراری امنیت آن‌ها بوده است.

منابع مصری در ادامه با ادعای اینکه مقامات ایرانی از عدم مشارکت مصر در تحرکات ضد ایرانی در سطح منطقه تشکر کرده‌اند، اضافه کردند که قاهره به تل‌آویو توصیه کرده است که اقدامی علیه ایران انجام ندهد چراکه این امر برای تمام منطقه هزینه‌بر خواهد بود.

این روزنامه قطری همچنین با اشاره به اینکه مصر بر عدم تنش نظامی تأکید داشته، اضافه کرد که قاهره از پیوستن به ائتلاف‌های نظامی ضد کشورهای منطقه استقبال نمی‌کند.

 روزنامه قطری «العربی الجدید» پیشتر نیز از جریان داشتن مذاکراتی میان قاهره و تهران با هدف بهبود روابط میان دو کشور و دست‌یابی به رویکردهای نزدیک درباره برخی از مسائل منطقه‌ای خبر داده بود.

پس از انتشار این گزارش، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این گفت‌و‌گوها را تأیید کرد و با اشاره به اینکه این مذاکرات با هدف احیای روابط دو کشور در جریان بوده است، افزود که این روابط به سطح تأمین منافع تهران و قاهره بستگی دارد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها