خبر به روایت «فردا»

پایان روند کاهشی تورم/ از کرملین به کرمان / بحران‌های تکراری/

کد خبر: 1124362

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پایان روند کاهشی تورم/ از کرملین به کرمان / بحران‌های تکراری/

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«آرمان ملی» در شماره امروز خود گفت‌وگویی دارد با آیت‌ا... سید حسین موسوی تبریزی اولین دادستان انقلاب که معتقد است جزئیایت قرارداد با چین و روسیه باید منتشر شود. او در این گفت‌وگو می‌گوید: 

*درخواست من از دولت این است که جزئیات این قراردادها و اهداف آن را منتشر کند تا مردم جامعه بدانند چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

* یکی از شعارهای مهم انقلاب اسلامی شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود. این شعار به معنای این نبود که ما با شرق و غرب ارتباط نداشته باشیم و بلکه به معنای این بود که ما بایــد منافع ملی خود را دنبال کنیم و به همین دلیل بــه شرق و غرب باج نخواهیم داد.

*من روسیــه را قابل‌اعتمـــاد نمی‌دانم. همه‌چیز بستگی به خودمان دارد. اگر ما باقدرت و آگاهی وارد معامله شدیم کلاه سرمان نخواهــد رفت و بلکه ممکن است منافعی نیز به دست بیاوریم. کدام کشور را سراغ دارید که حاضر باشد با ایران قرارداد 20 ساله ببندد و منافع خود را دنبال نکند؟ هیچ کشوری حاضر به چنین کاری نیست. ما باید ببینیم از ارتباط و معامله با روسیه چه منافعی به دست خواهیم آورد.

* در صورت عدم موفقیت چنین قراردادهایی بیش از همه مردم و نظام جمهوری اسلامی ضرر خواهند کرد. جزئیات این قراردادها تا همیشه پشت پرده نخواهد ماند و روزی جزئیات آن افشا خواهد شد. نباید تصمیم و اقدامی انجام بگیرد که درنهایت آبروی نظام و کشور به خطر بیفتد.

آرمان ملی 2 بهمن

«ایران» دستاوردهای سفر رئیسی به روسیه را تیتر یک کرده و با عنوان «دستاورد 10 میلیارد دلاری» نوشته: «برخی ناظران صرفاً دیدار و گفت‌و‌گوی 3 ساعته آیت‌الله رئیسی و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور ایران و روسیه را برجسته کردند که البته در جای خود نیز تأثیر تعیین کننده در گسترش مراودات دو کشور دارد، اما نشست‌ها، دیدارها و گفت‌و‌گوهای متنوع و متکثر آیت‌الله رئیسی در مسکو با گروه‌های مختلف نخبگان، اعم از سیاسی، اقتصادی و نخبگان فرهنگی در کنار تعاملات اقتصادی و راهبردی وزرای همراه، نویدبخش شکل‌گیری مناسباتی فراتر از دولت‌های ایران و روسیه است.»

این روزنامه دولتی همچنین سفر دیروز رئیس جمهور به کرمان را سوژه عکس یک خود کرده و تیتر زده «در دل بحران» .

ایران 2 بهمن

«اعتماد» از «قطع زنجیره کاهش تورم» خبر داده و با اشاره به اینکه «تورم ماهانه و تورم نقطه‌ای پس از سه ماه افزایشی شدند» نوشته: «به نظر می‌رسد شکسته شدن زنجیره کاهش تورم ماهانه و نقطه ای که از مهر آغاز و تا آذر ادامه یافته بود، به دلیل تغییرات در شاخص های پولی باشد که تیم اقتصادی دولت بارها از تحت کنترل بودن آن سخن گفته بود؛ بر اساس داده‌های بانک مرکزی از شاخص‌های اقتصادی در آذر، نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی در آخرین ماه از پاییز به ترتیب 41.4 و  37.6 درصد گزارش شده، این امر در میان مدت تمام سیاست‌های کنترل تورم را بی اثر می کند. اگرچه که افزایش همین متغیرهای پولی نشات گرفته از سیاست‌های تامین کسری بودجه است؛ نقدینگی در آذرماه به 4427.1  هزار میلیارد تومان رسیده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مرز 4600 هزار میلیارد تومان را رد کند.» بر اساس این گزارش «اجاره بها و پوشاک از مهم‌ترین کالاهای تاثیرگذار بر تورم بود‌ اند».

اعتماد 2 بهمن

«جوان» رئیسی و سفر استانی دیروزش را عکس کرده و در گزارشی با عنوان «از کرملین به کرمان» نوشته: ««مستقیم از کرملین به کرمان»، تنها یک سفر نیست و تنها یک تجانس حروفی نیست و حتی فقط یک مانور مردم‌داری نیست، یک مکتب است که به شما می‌گوید متعلق به همان مردمی هستی که در همه سختی‌ها و مصائب برآمده از بلا‌های طبیعی و تصمیم‌های مدیریتی، پای نظام ایستاده‌اند و تو حتی اگر سفری به کرملین داری برای توسعه میدان منافع ملی همین کرمانی‌هاست. این مکتب در تضاد با مکتب دیگری است که وقتی چهار قدم در کنار رود «رون» با مردی که «امضایش تصمین بود» راه می‌رفتی، مردم پایین‌دست و بالادست رود‌های ایرانی را فراموش می‌کردی و به خاطر نمی‌آوردی که «مردم بالادست، چه صفایی دارند، بی‌گمان پای چپر‌هاشان جاپای خداست. مردمش می‌دانند که شقایق چه گلی است.» آری! بی گمان مردمان سر رود، آب را می‌فهمند، گل نکردندش، ما نیز آب را گل نکنیم.»

جوان 2 بهمن

«شرق» اخراج محمد فاضلی از دانشگاه را یک تسویه حساب سیاسی دانسته و در گزارشی که عکس دو کرده، نوشته: «اخراج محمد فاضلی در شرایطی اتفاق می‌افتد که ابراهیم رئیسی و همسرش جمیله علم‌الهدی عضو کمیته جذب دانشگاه شهید بهشتی هستند و احتمالا بی‌خبر از اتفاقی که سه ماه است در دانشگاه شهید بهشتی افتاده، هستند. سکوت آنها در برابر این اخراج را چگونه باید تلقی کرد؟‌ آیا دوباره خانه‌نشینی و ستاره‌دار‌شدن دانشجویان به صورت گسترده در دانشگاه‌ها به یک روند عادی تبدیل خواهد شد یا رئیسی جلوی برخوردهای سلیقه‌ای را خواهد گرفت؟ باید منتظر ماند و تماشا کرد.»

 این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده هم سراغ اوضاع و احوال اقتصادی رفته و با عنوان «شرحی بر پول سرکش» نوشته: «انبساط نقدینگی و تورم افسارگسیخته مستقل از تصمیم سیاست‌گذار پولی است و مؤلفه‌هایی مانند ذخیره قانونی بانک‌ها و سایر موارد تأثیر چندانی در تغییر روند آن ندارند. ناتوانی بانک مرکزی در حدی است که حتی اگر در یک حالت تورمی ذهنی که ماشین خلق پول بی‌محابا کار کند، باز هم تغییرات نسبی قیمت‌ها ضرورتا متناسب با ترکیب ارزش کل اقتصاد پیش می‌رود و تصمیمات دولت و بانک مرکزی تأثیری در آن ندارد و مردم در نهایت ارز دیگری را جایگزین می‌کنند. در پاسخ مقامات پولی باید گفت تزریق بی‌وقفه پول به اقتصاد حاصل زیاده‌خواهی یک کارتل یکپارچه مالی و صنعتی سوار بر تمام سیکل‌های مالی (اعتباری) و تجاری است. بر ‌اساس ‌این، تدوین یک استراتژی کلان پولی که بتواند حلال تورم مزمن اقتصاد ایران و نرخ‌های بهره باشد، نه در چارچوب اختیارات و توانایی‌های دولت و بانک مرکزی، بلکه مستلزم تحول فرماسیون اقتصاد است. در ‌این ‌میان هر بهبود مقطعی در وضعیت متغیرهای پولی را باید برون‌زا بر رفتار سیاست‌گذار پولی تلقی کرد، نه حاصل عزم دولت در بهبود رابطه مالی خود با بانک مرکزی و احترام به استقلال آن.»

شرق 2 بهمن

«کیهان» بازتاب سفر رئیسی به روسیه را سوژه تیتر یک امروز خود کرده و به نقل از نیویورک‌تایمز نوشته: «دیدار رئیسی و پوتین نمایش اتحاد در برابر آمریکا بود». در این گزارش آمده است: «وحدت دو کشور در برابر آمریکا؛ تیتری که نیویورک‌تایمز برای خبر سفر رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه و دیدارش با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه انتخاب کرد. این روزنامه آمریکایی، دیدار رؤسای‌جمهور ایران و روسیه را نمایش قدرت ژئوپلتیکی در کرملین در برهه حساس برای واشنگتن عنوان کرد.

فرانس ۲۴ در گزارش خود به نقل از رئیس‌جمهور ایران گزارش داد: سفر به مسکو نقطه عطف در روابط دوجانبه ایران و روسیه است. نکته‌ای که مدنظر چند رسانه دیگر هم قرار گرفت. آسوشتیدپرس و واشنگتن‌پست هم به تمایل ایران و روسیه به گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، دفاعی، امنیتی و اکتشافات فضایی‌ اشاره کردند. واشنگتن‌پست گزارش داد: در سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه، پیش‌نویس سند همکاری ۲۰ ساله تهران- مسکو بررسی شد.»

این روزنامه اصولگرا رزمایش مرکب کمربند ایمنی دریایی2022 با حضور ایران، روسیه و چین را عکس یک کرده و در گزارش دیگری که عکس دو شده نیز سفر رئسی به کرمان را پوشش داده است.

کیهان 2 بهمن

«آفتاب یزد» افشای اطلاعات خرید نفت ایران از سوی چین را سوژه گزارشی کرده که تیتر یک شده و با عنوان «چین بازی را عوض کرد؟» نوشته: « در اقدامی کم سابقه، چین آمار رسمی را منتشر کرده که نشان می‌دهد این کشور با وجود تحریمهای آمریکا، از ایران نفت وارد می‌کند. از سوی دیگراوپک در گزارش جدید خود قیمت نفت ایران را ۵ دلار ارزان‌تر از نفت بقیه اعضا اعلام کرده است. این در حالی است که رئیس جمهور، خبر از افزایش۴۰ درصدی درآمدهای نفتی می‌دهد و حالا نگرانی از ارزان‌فروشی نفت در کشور به شدت افزایش یافته است. با این حال مسئولان معتقدند فروش نفت تحریم‌ها را بی‌اثر کرده است. سوال اینجاست که اگر ایران توانایی فروش نفت را دارد چرا مذاکرات وین در حال انجام است؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس دو امروز خود را نیز به تیم ملی فوتبال زنان و مسابقه آنها در مقابل هند اختصاص داده. آفتاب یزد با تیتر «شاهکارید» نوشته: «تیم ملی فوتبال زنان ایران در اولین دیدار خود از جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا مقابل هند به تساوی بدون گل دست پیدا کرد. به این ترتیب فوتبال زنان ایران اولین امتیاز تاریخی خود را به دست آوردند. اما در این دیدار زهره کودایی، دروازه‌بان ایران به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد چرا که کودایی چند موقعیت خطرناک هند را مهار کرد و مانع باز شدن دروازه خود شد. به دنبال درخشش زنان فوتبالیست AFC لقب جالبی را به این زنان فوتبالیست داده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در واکنش به این تساوی به دختران ایرانی لقب شجاع و جسور داد».

آفتاب یزد 2 بهمن

«وطن امروز» رزمایش امنیت دریایی 2022 با حضور نیروی دریایی ایران، روسیه و چین را «میدان‌داری در اقیانوس هند» خوانده و در گزارشی که تیتر یک شده، نوشته است: « پیام برگزاری این رزمایش، رسیدن ایران، روسیه و چین به سطح معنادار روابط نظامی است».

این روزنامه اصولگر سفر دیروز رئیسی به کرمان را هم عکس یک کرده و با تیتر «خسارت‌ها را جبران می‌کنیم» نوشته است: «سیاری از مناطق کشور در ۲ روز گذشته شاهد بارش سنگین و فراتر از نرمال برف بودند. از سوی دیگر حجم تخریب‌ها بر اثر وقوع سیلاب در مناطق جنوبی کشور بویژه استان کرمان موجب شد که رئیس‌جمهور بلافاصله پس از بازگشت از سفر روسیه، عازم این استان شود. همچنین وزیر کشور در گفت‌وگوی تلفنی با استانداران 4 استان شمال غربی و غرب کشور -اردبیل، کردستان، کرمانشاه و لرستان- بر ضرورت رسیدگی فوری و عاجل به وضعیت هموطنانی که در باران‌های سیل‌آسا و برف سنگین دچار گرفتاری شده‌اند تاکید کرد و از آنها خواست با استفاده از همه ظرفیت‌های استانی به حمایت از هموطنان عزیز همت گمارند. احمد وحیدی به استانداران دستور داد هرچه سریع‌تر امکانات استانی را برای بازگشایی کامل مسیرها و دسترسی به روستاهایی که در محاصره برف هستند، بسیج کنند.»

وطن امروز 2 بهمن

«سازندگی» محمود دولت‌آبادی را روی جلد امروز خود دارد و دلیلش گفت‌وگویی است که با او به مناسبت انتشار کتاب «عجوزک و عیاران» انجام داده است. این گفت‌وگو با تیتر «نگران ایران هستم» منتشر شده و خواندنی است.

این روزنامه اصلاح‌طلب اما در شماره امروز به نکات دیگری هم اشاره و تاکید کرده است، مثلا اینکه بخش‌نامه جدید قوه قضاییه که بعد از مرگ بکتاش آبتین ابلاغ شده باید به مجلس برده و به تصویب برسد.

سازندگی 2 بهمن

«صبح نو» رئیسی و سفرش به روسیه را سوژه اصلی خود در شماره امروز کرده و با تیتر «روابط راهبردی» به بررسی ابعاد این سفر و رایزنی‌هایش پرداخته است. 

این روزنامه اصولگرا اما سیاست داخلی و فعالیت‌های جناحی را هم رها نکرده است، لذا در گزارشی با عنوان «دیدارهای محفلی برای بازگشت به قدرت» به رایزنی‌های سران دو جریان اصلاحات و اعتدال در هفته گذشته پرداخته است.

صبح نو در گزارش دیگری با اشاره به مشکلاتی که برف و سرما در روزهای اخیر در کشور ایجاد کرده، از «چالش در مواجهه با بحران‌های تکراری» انتقاد کرده و به بررسی چرایی آن پرداخته است.

صبح نو 2 بهمن

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها