باقرزاده : حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ به صلاح کشور نیست

کد خبر: 1124714

علی‌اصغر باقرزاده با اشاره به جلسه مشورتی کمیسیون تلفیق با رئیس مجلس که با دستور کار بررسی پیامدهای حذف ارز ۴۲۰۰ برگزار شد، گفت: با توجه به جمیع شرایط به این نتیجه رسیدیم که به دلیل تبعات احتمالی حذف ارز ترجیحی، این اقدام در سال آینده به صلاح نیست.

باقرزاده : حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ به صلاح کشور نیست

علی اصغر باقرزاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه 1401 با اشاره به نشستی مشورتی هیئت رئیسه این کمیسیون با رئیس مجلس گفت:‌ این نشست با دستور کار بررسی پیامدهای حذف ارز ترجیحی در سال 1401 برگزار شد. 

وی با بیان اینکه در مجموع با توجه به جمیع شرایط به این نتیجه رسیدیم که به دلیل تبعاتی که ممکن است حذف ارز ترجیحی دربر داشته باشد، این اقدام برای سال 1401 به صلاح نیست، عنوان کرد: نظر ما بر این است که پرداخت ارز ترجیحی با اصلاحاتی در مقایسه با آنچه که تاکنون در حال اجرا بوده، از پرداخت در مبدا یا تولیدکنندگان به مصرف کننده نهایی آنهم نه به صورت پولی بلکه به شکل کالا اجرایی شود. همچنین یارانه‌ای که برای دارو و گندم بود نیز باید به شکل 100 درصدی پرداخت شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه خاطرنشان کرد:با این اقدام هم نحوه هزینه‌کرد ارز ترجیحی مدیریت می‌شود و هم اینکه جلوی قاچاق معکوس کالا و استفاده بی‌رویه از کالاهای اساسی از جمله گندم گرفته می‌شود. 

باقرزاده درباره اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر عدم ارز مورد نیاز برای اختصاص همزمان به تامین کالاهای اساسی و مدیریت هزینه‌های جاری کشور گفت: نظر مجلس بر این است که اظهارات آقای میرکاظمی خیلی دقیق نیست و با توجه به افزایش قابل توجهی که هم در صادرات نفت و هم در قیمت جهانی به نسبت آنچه که در بودجه 1401 از سوی دولت در نظر گرفته شده، وجود داشته بنابراین درآمدهای ارزی کشور بالاتر از آنچیزی است که پیش از این از سوی رئیس سازمان برنامه اعلام شده است. 

البته اینکه نمایندگان مجلس مخالفان حذف ارز ترجیحی در این برهه زمانی هستیم به این معنا نیست که مجلس اساساً با حذف این ارز مخالف است. ترس ما از این است که با توجه با اینکه دولت سیزدهم در ماه‌های ابتدایی فعالیت خود قرار دارد و طبعا بخش قابل توجهی از بدنه مدیریتی دولت ممکن است هنوز همسو با دولت جدید نباشند، دولت در اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی با مشکلات جدی روبرو شود. /تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها