ابراهیم رزاقی در گفت‌وگو با «فردا»:

نفوذ سرمایه‌داری در کشور از دوره هاشمی شروع شد

کد خبر: 1144421

ابراهیم رزاقی گفت: آقای رئیسی دنبال ایجاد تغییراتی بوده است اما او هم درگیر شیوه‌های اقتصادی رؤسای جمهور پیش از خود است.

نفوذ سرمایه‌داری در کشور از دوره هاشمی شروع شد

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت اقتصادی خوب نیست و این گزاره را هر فرد مطلعی در عالم اقتصاد تأیید می‌کند اما ایراد کار کجاست که دولت سید ابراهیم رئیسی تا اینجای کار در رفع مشکلات اقتصادی توفیق چندانی نداشته است؟

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان، درباره وضعیت کنونی اقتصادی در کشور به «فردا» گفت: «فشار اقتصادی بر مردم کشور را با خطری امنیتی مواجه می‌کند و ممکن است اعتراضات فراگیری به وجود آید که در آن صورت مشخص نیست چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. من این را می‌گویم که اتفاقا به شدت دلبسته انقلابم و نمی‌خواهم گزندی به این انقلاب که به راحتی به دست نیامده، وارد آید. قانون اساسی به صراحت می‌گوید جمهوری اسلامی را موظف می‌کند که نیازهای اساسی شهروندان از جمله خوراک، پوشاک، مسکن و آموزش رایگان را فراهم کند. از سوی دیگر قانون اساسی مقرر می‌کند که یکی از اهداف انقلاب به تعالی‌رساندن انسان است. خب پر واضح است که اگر انسان دائم درگیر فقر باشد، نمی‌توانند به تعالی برسد. این چه وضعیتی است که خط فقر به 12میلیون تومان در ماه رسیده و حقوق کارگران پنج‌ونیم میلیون است».

او ادامه داد: «از زمانی که آقای هاشمی رفسنجانی روی کار آمد، سیاست تعدیل اقتصادی را پیش گرفت که یک سیاست اقتصادی کاملا سرمایه‌داری بود؛ به بیان دیگر از زمان آقای هاشمی بود که نفوذ سرمایه‌داری در کشور آغاز شد. سرمایه‌داری هم ضد دین است زیرا فضائل در نظام سرمایه‌داری حداکثر لذت، حداکثر صروت و حداکثر مصرف‌گرایی است که همه اینها با آموزه‌های دینی در تضاد است. واقعیت این است که از زمان آقای هاشمی تا امروز سرمایه‌داری در کشور رواج داشته است که نتیجه چنین رویه‌ای تورم 40درصدی کنونی است که البته اوج تورم را در دوره آقای روحانی تجربه کردیم».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین مطرح کرد: «آقای رئیسی دنبال ایجاد تغییراتی بوده است اما او هم درگیر شیوه‌های اقتصادی سرمایه‌داری است. می‌گویند کارت غذا به مردم نمی‌دهیم زیرا تورم ایجاد می‌کند و من می‌گویم خب الان که 40درصد تورم داریم؛ به فرض یکی دو درصد دیگر هم تورم افزایش یابد، بهتر از آن است که مردم از گرسنگی به ستوه آیند و تحملشان تمام شود».

او درباره وضعیت اقتصاد در دولت‌های مختلف بعد از جنگ اظهار کرد: «آقای هاشمی که یک شیوه سرمایه‌داری ضدانسان را در پیش گرفت. دوره آقای خاتمی هم بدترین دوره اقتصادی بود زیرا به‌جای آنکه مالیات بگیرد، پول چاپ می‌کرد و تورم ایجاد می‌شد. زیرا او هوای سرمایه‌داران را داشت و نمی‌خواست با اخذ مالیات ثروتمندان را تحت فشار قرار دهد و در دوره او فقرا لِه شدند. در دوره آقای احمدی‌نژاد هم سرمایه‌داری حاکم بود اما به هر حال او کارهایی مانند مسکن مهر را انجام داد. آقای روحانی هم به یک سرمایه‌داری افراطی را در دستور کار قرار داد و نتیجه‌اش هم رسیدن تورم به نقطه‌ای بی‌سابقه بود. دولت آقای رئیسی هم همان شیوه گذشتگان را ادامه می‌دهد و گرچه می‌خواهد کارهایی بکند اما تا اینجای کار همان شیوه‌های سرمایه‌داری را در دستور کار دارد و نتوانسته از آن رها شود».

رزاقی در پایان گفت: «در مقطع کنونی هر سه قوه باید تلاش کنند تا فقر در جامعه به حداقل برسد یا ریشه‌کن شود و دیگر شاهد آن نباشیم که در کشور همه‌چیز برای سرمایه‌داران باشد».

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها