خبر به روایت «فردا»

بازتاب دیدار رهبری با معلمان در روزنامه‌های امروز/ یارانه‌های قابل برداشت/ فرصت احیای برجام؟

کد خبر: 1146424

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب دیدار رهبری با معلمان در روزنامه‌های امروز/ یارانه‌های قابل برداشت/ فرصت احیای برجام؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ چوب حراج بر میراث ملی

«اعتماد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «چوب حراج بر میراث ملی» به بررسی و البته نقد طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» پرداخته و نوشته: « بررسی‌های «اعتماد» از سابقه و ارتباط تخصص و دانش و حتی وابستگی سیاسی امضا‌کنندگان این طرح غیر علمی و غیرقانونی نشان داد که ... جز یکی از امضا‌کنندگان که خود را معلم رشته تاریخ اسلام معرفی کرده، تحصیلات دانشگاهی یا حوزوی بقیه امضا‌کنندگان هیچ ارتباطی با شناخت و اهمیت میراث فرهنگی ندارد ... 4 نفر از امضا‌کنندگان هم از مدافعان و دست‌اندرکاران طرح صیانت از فضای مجازی بوده‌اند.» در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه «این ناپختگی مسبوق به سابقه است» به سیاست‌های حمید بقایی در این زمینه اشاره شده و به نقل از او آمده است: «سازمان میراث فرهنگی به‌دنبال گرفتن اماکن تاریخی نیست، سیاست من انبارداری نیست. ...  تصمیم گرفتیم، یک بورس ایجاد کنیم تا مردمی که اشیای فرهنگی-تاریخی دارند با رعایت ضوابط، اشیای خود را بفروشند.»

اعتماد

کیهان/ ماموریت معلمان

«کیهان» تیتر و عکس یک امروز خود را به دیدار دیروز رهبری با معلمان اختصاص داده و آن بخشی از سخنان ایشان را برای تیتر انتخاب کرده که فرمودند: «مأموریت معلمان تربیت نسل مقاوم، آگاه و با هویت ملی است».

این روزنامه اصولگرا اظهارات علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی مبنی بر اینکه «ذخایر اسکناس ارزی بانک مرکزی به بیشترین رقم در تاریخ کشور رسیده است» را نیز در گزارش دیگری پوشش داده و تیتر دو کرده است.

کیهان که امروز بیشتر خبری است در گزارش دیگری هم به بررسی آمار و ارقام درباره فروش نفت پرداخته و نوشته: «طبق آمار رسمی شرکت ملی نفت ایران، در 8 ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم شاهد افزایش 40 درصدی صادرات نفت و افزایش 350 درصدی صادرات میعانات گازی بودیم. همچنین وصول درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی رشدی 300 درصدی داشته است.»

کیهان

شرق/ سایه وین در تهران

«شرق» انریکه مورا و امیر قطر که از امروز در تهران با مقامات کشورمان رایزنی خواهند کرد را عکس یک کرده و گفت‌وگویی دارد با آخرین سفیر جمهوری اسلامی در اتحاد جماهیر شوروی و اولین سفیر ایران در فدراسیون روسیه. نعمت‌الله ایزدی در این مصاحبه می‌گوید: «من معتقدم در شرایط کنونی اقتصادی و معیشتی قطعا سفر مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، امیر قطر و پیش‌تر از آن سفر وزیر امور خارجه لهستان که قرابت دیپلماتیکی با ایالات متحده دارد، فرصت مغتنمی است که می‌تواند سکون و بن‌بست کنونی مذاکرات وین را کنار بگذارد و موتور محرکه توافق باشد؛ اما ... نباید یک سناریو را نافی سناریوی دیگر دید، .. تهران لزوما نباید بین هدیه روسیه برای ماندن در جبهه شرق و فشار غرب برای گسل با مسکو، یکی را انتخاب کند. ... در این شرایط، هر‌چه زودتر به توافق برسیم و شاهد لغو تحریم‌ها باشیم، بستر و فضای لازم برای پیگیری چنین سیاست خارجی همه‌جانبه‌ای شکل خواهد گرفت.»

شرق

جوان/ چانه‌زنی و زیاده‌خواهی

«جوان» به سفر همزمان انریکه مورا و امیر قطر به تهران پرداخته و با عنوان «چانه‌زدن‌های زیاده‌خواهی امریکا با ایران» نوشته: «کارشکنی‌های امریکا در روند مذاکرات احیای برجام باعث شده حتی حوصله اروپایی‌ها که خودشان یک سر بازی مانع‌تراشی بوده‌اند هم سر برود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر خارجه ایران در تماس است و معاون وی هم به ایران آمده است تا شاید برای باز کردن گرهی که با بازی‌های غربی‌ها روی گرهی دیگر آمده است، چاره‌ای پیدا شود. این یک سر قضیه برجام است. سر دیگر آن را قطری‌ها به عنوان میانجی به دست گرفته‌اند که با ورود امروز امیر قطر به ایران باید منتظر نتایج آن نشست. از این دو سفر دو تحلیل گفته شده: اول، امریکا روی زیاده‌خواهی خود اصرار دارد و اروپا را هم در همراهی با خود متزلزل کرده و دوم، ایران به‌رغم ایستادگی روی خط‌قرمز‌های خودش به‌عنوان طرف منطقی مذاکرات مورد توجه و امید اروپا و میانجی‌های دیگر قرار گرفته است.»

جوان

آرمان ملی/ فرصت احیای برجام

«آرمان ملی» عکس یک خود به گفت‌وگویی که با مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی انجام داده، اختصاص داده و تیتر زده: ««بازار انرژی» فرصت احیای برجام برای ایران را فراهم کرده است». مکی در این مصاحبه می‌گوید: «ایران باید در این برهه زمانی از میانجی‌گری اروپا و سفر انریکه مورا به تهران حداکثر استفاده را کرد. ایران باید از تمامی ابزار استفاده کند تا این فرصت از بین نرود و با احیای برجام خود را از مشگلات اقتصادی تا حدودی فاصله دهد. بر هیچکس پنهان نیست که تداوم تحریم‌ها تا چه میزان می‌تواند آسیب زا باشد.» وی همچنین معتقد است: «خواه یا ناخواه در سال‌های اخیر نگاه روسیه به ایران یک نگاه ابزاری بوده و در همین راستا شاهد هستیم که پس از تحریم شدن از سوی غرب تلاش می‌کند تا روابط نزدیک‌تری با ایران داشته باشد.»

آرمان ملی

ایران/ یارانه‌های قابل برداشت

«ایران» دیدار دیروز رهبری با معلمان را عکس یک کرده اما در سایر مطالب و تیترهای امروز بیشتر به اقتصاد و مشخصا بحث یارانه توجه دارد. این روزنامه دولتی در تیتر یک امروز خود با عنوان «امکان برداشت یارانه کمک معیشتی از امروز» نوشته است: «در جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور مقرر شد براساس توافقات انجام شده رقم واریزی یارانه‌ها به مردم برای ماه اول آزاد و سقف قیمت‌های چهار کالای اساسی با زنجیره مرتبط، با پیشنهاد سازمان حمایت و تأیید ستاد تنظیم بازار، توسط اتحادیه‌ها و اصناف از پنجشنبه (امروز) اعلام شود. در این جلسه که با محوریت «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» برگزار شد، درخصوص تغییر قیمت‌های اقلام مرتبط با اصلاح قیمت‌های چهار قلم کالای اساسی که در طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها متناسب سازی می‌‌شوند، بحث و تصمیم گیری شد. ... همچنین مقرر شد نظارت کاملی بر چگونگی توزیع آرد در سطح نانوایی‌ها و نحوه مصرف آرد نانوایی‌های سراسر کشور به منظور جلوگیری از فروش آرد خارج از شبکه اعمال شود.»

ایران

دنیای اقتصاد/ جهت‌یابی قیمت‌ها تا ۲۰۲۴

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود چشم انداز بازارهای نفت، گاز، محصولات کشاورزی و فلزات گرانبها را بررسی کرد و نوشت: «با جنگ اوکراین، بازار کالاهای اساسی با اختلال مواجه شد و بهای اکثر کالاها افزایش یافت که در رأس آن حامل‌های انرژی قرار دارد. نهادهای بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که میانگین قیمت نفت‌خام برای سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰۷دلار در هر بشکه است؛ اما با اینکه طی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ روند نزولی خواهد داشت، ارقام همچنان در سطحی بالاتر از سال۲۰۲۱ قرار می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود بهای محصولات کشاورزی رشد قیمت را در سال جاری میلادی تجربه کند؛ اما در دو سال بعد قیمت‌ها تعدیل می‌شود. جنگ اوکراین بر بهای اکثر فلزات نیز اثر داشته و قیمت آنها را در بازار افزایش داده است. پیش‌بینی می‌شود با رفع نگرانی‌ها، بهای اکثر فلزات اساسی در سال۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کاهش یابد.»

دنیای اقتصاد

سازندگی/ هجمه به پرستویی

«سازندگی» نیم‌رخی از پرویز پرستویی را عکس یک کرده و نوشته: «تندروهای کنگره آمریکا و براندازان تلاش وسیعی علیه هنرمندان ایرانی به ویژه پرویز پرستویی برای حضورشان در آمریکا به راه انداخته‌اند. دلیل آنها حمایت پرستویی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است». این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «هجمه علیه پرستویی» نوشته: «هرچند بضاعت این افراد که در پی تحریم هنر و هنرمندان هستند، بیش از همین چهار پنج نفری که مقابل سالن شعار می‌دادند و فحاشی می‌کردتد، نیست اما در روزگار مجازی ما، آنها این مجاز را فضای خوبی برای جولان‌دهی می‌بینند و در آن دست به عقده‌گشایی می‌زنند ... حالا آنها دست به دامن یکی از اعضای کنگره آمریکای شده‌اند که در مواضع ضد ایرانی خود شهره و به اندازه کافی شناخته شده است؛ جیم بنکس نماینده جمهوری‌خواهد کنگره آمریکا که مواضع تند و سرسختانه‌ای در قبال ایران، برجام و هر آنچه منافع ایران باشد، دارد از دولت بایدن خواسته دلیل ارائه روادید به پرویز پرستویی را توضیح دهد.»

سازندگی

وطن امروز / آینده را بسازید

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به دیدار دیروز رهبری با معلمان اختصاص داده و با تیتر «آینده را بسازید» آن را پوشش داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم با تیتر «آغاز برداشت یارانه‌ جدید» نوشته: «تمام مردان اقتصادی دولت سیزدهم در حال تبیین نحوه عملیات اجرایی اصلاح ارز ترجیحی هستند. در روزهای اخیر ضمن توضیحات رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر تعاون، کار و رفاه ‌اجتماعی هم در اظهاراتی جداگانه به تشریح روند چگونگی اجرای دومین جراحی اقتصادی کشور پرداختند.» در این گزارش آمده است: « ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه واحدهای صنفی از امروز بتدریج مجاز به اعمال قیمت‌های جدید هستند، اعلام کرد: مبلغ کمک معیشتی واریز شده بابت ماه اول، از ساعات پایانی امشب (دیشب چهارشنبه) قابل برداشت خواهد بود.»

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها