ناسا جهنم را پیدا کرد؟

کد خبر: 1151565

دانشمندان در آینده‌ نزدیک با کمک "جیمز وب"، تلسکوپ جدید ناسا، درباره یک سیاره فراخورشیدی بسیار داغ اطلاعات بیشتری کسب خواهند کرد.

ناسا جهنم را پیدا کرد؟

با کمک تلسکوپ فضایی "جیمز وب" ناسا، دانشمندان در مورد سیاره فراخورشیدی "۵۵ خرچنگ ای" (۵۵ Cancri e) که حدود ۴۱ سال نوری از زمین فاصله دارد و بسیار سوزان است، اطلاعات بیشتری کسب می‌کنند.

ناسا می‌گوید، داده‌ها نشان می‌دهد، سیاره فراخورشیدی ۵۵ خرچنگ ای، کمتر از ۱.۵ میلیون مایل از ستاره خود فاصله دارد. این اَبر زمین به دور ستاره‌ای به نام کوپرنیک که ۱/۲۵ برابر فاصله سیاره داغ عطارد از خورشید ما است، می‌چرخد.

محققان گفتند ما در مورد سطحی صحبت می‌کنیم که پوشیده از اقیانوس‌های گدازه است. سمتی از این سیاره که رو به خورشید است، دمایی در حدود ۳۱۰۰ درجه فارنهایت دارد و به اندازه‌ای گرم است که آهن را ذوب کند. به گفته محققان، شرایط در سمت گرم سیاره فراخورشیدی به حدی شدید است که ممکن است باعث تبخیر کامل جو شده باشد.

سیاره فراخورشیدی ۵۵ خرچنگ ای (۵۵ Cancri e) در سال ۲۰۱۱ کشف شد و از آن زمان تاکنون به طور گسترده توسط محققان ناسا و دیگران مورد مطالعه قرار گرفته است. این سیاره به قدری نزدیک به ستاره خورشیدمانند خود می‌چرخد ​​که شرایط سطحی آن می‌تواند به معنای واقعی کلمه مانند جهنم توصیف شده در کتاب مقدس باشد.

ناسا می‌گوید، چیزی شبیه به این سیاره فراخورشیدی در منظومه شمسی ما وجود ندارد. یک نظریه این است که این سیاره دارای جوی پویا است که گرما را به اطراف منتقل می‌کند. به گفته ناسا انتظار می‌رود تلسکوپ فضایی جیمز وب در این زمینه به آنها کمک کند و اولین رصد آن از این ابر زمین تا تابستان انجام شود.

تلسکوپ فضایی "وب" که به نظر می‌رسد ساخت آن برای ناسا نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار هزینه به همراه داشته، یکی از گران‌ترین پلتفرم‌های علمی است که تا به حال ساخته شده و می‌توان آن را با برخورد دهنده بزرگ هادرونی در سرن و تلسکوپ هابل، مقایسه کرد.

این تلسکوپ فضایی که در  روز ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، مصادف با چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و در ماه ژانویه به مدار مورد نظر خود در نقطه‌ لاگرانژ ۲ رسید، اکنون در فاصله‌ی ۱.۵ میلیون کیلومتری از سیاره ما قرار دارد.

"جیمز وب" که با عنوان "ماشین زمان" نیز توصیف می‌شود قرار است انسان را به نخستین سال‌های تشکیل جهان ببرد. مأموریت این تلسکوپ فروسرخ شامل مطالعه سیارات دوردست، معروف به سیارات فراخورشیدی، برای تعیین منشاء، تکامل و سکونت‌پذیری آنها است./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها