اشتباهاتی که نتانیاهو در دوره باراک اوباما مرتکب شد

کد خبر: 1032229

یک رسانه غربی با اشاره به تنش هایی که میان «نتانیاهو» و «بایدن» وجود داشته، می نویسد: اگر پیروزی دموکرات ها در انتخابات قطعی شود، صهیونیست ها مجبور به همکاری با دولت جدید آمریکا هستند.

اشتباهاتی که نتانیاهو در دوره باراک اوباما مرتکب شد

خبرگزاری مهر: المانیتور در تحلیلی که به قلم بن کاسپیت نوشته شده آورده است: اسرائیل، حساب زیادی روی دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران در موضوعات غیرهسته ای، همچون مسائل حقوق بشری باز کرده است. این طرح که توسط واشنگتن و تل آویو فراهم شده، کار را بر دولت بایدن برای برداشتن تحریم‌ها بدون ارائه دلیلی قانع کننده، دشوار می‌سازد.

با اعلام پیروزی جو بایدن بعنوان رئیس جمهور آمریکا، بنیامین نتانیاهو با دردسر دشواری روبرو شده است. در حالی که رهبران جهان، پشت سر هم به بایدن تبریک می‌گفتند، نتانیاهو مانده بود که چگونه با «این سیب زمینی داغی که روی میزش آمده» برخورد کند.

او مکرراً با نماینده خودش در کاخ سفید یعنی «رون درمر»، مشورت می‌کرد. می‌دانست که نمی‌تواند از تبریک به بایدن رویگردانی کند و می‌دانست که تبریک به او هم خشم و چه بسا انتقام دونالد ترامپ را در پی دارد؛ کسی که در طول دوران ریاست جمهوری اش، بی وقفه هدایای بی مانندی به اسرائیل و نتانیاهو داد. ویژه‌تر اینکه در همین روزهای اخیر نماینده ترامپ در امور ایران یعنی «الیوت آبرامز» از بیت المقدس دیدار کرد تا درباره یک سلسله تحریم‌ها علیه ایران با همتایان اسرائیلی اش مشورت کند.

نتانیاهو یک بایدن خشمگین را به یک ترامپ آتشی مزاج ترجیح می‌دهد چرا که می‌داند کنار آمدن با بایدن، آسان‌تر از ترامپ است. هیچکس نمی‌خواهد با ترامپ در آخرین هفته‌های ریاست جمهوری اش، سرشاخ شود

بالاخره هم نتانیاهو و هم «بنی گانتز» وزیر جنگ اسرئیل، وقتی به جمع بندی رسیدند که جزو آخرین رهبران جهان در صف تبریک به جو بایدن قرار گرفته اند و دستشان خالی ماند، ضمن آنکه از عنوان رئیس جمهوری برگزیده هم در پیامشان استفاده نکردند!

در ادامه این مطلب آمده است: اسرائیل امیدوار است از اشتباهاتی که نتانیاهو در دوره باراک اوباما مرتکب شد، پرهیز کند. در آن زمان، نتانیاهو تا جایی رئیس جمهوری آمریکا را خشمگین کرد که او تل آویو را از گفتگوهای هسته‌ای با ایران به طور کامل کنار گذاشت. اکنون هدف نتانیاهو و گانتز این است که در این فرایند نقش داشته باشند تا به بایدن کمک کنند که به حسن نیت اوباما درباره ایران باز نگردد.

نتانیاهو، به رغم رابطه گرمی که با ترامپ دارد، این را خوب می‌داند که این متحدش چندان قابل پیش بینی نیست و بنابراین مراقب است که در تیررس تفنگ او قرار نگیرد. اگر به خود نتانیاهو باشد، وی یک بایدن خشمگین را به یک ترامپ آتشی مزاج ترجیح می‌دهد چرا که می‌داند کنار آمدن با بایدن، آسان‌تر از ترامپ است. هیچکس نمی‌خواهد با ترامپ در آخرین هفته‌های ریاست جمهوری اش، سرشاخ شود.

یک منبع دیپلماتیک ارشد رژیم صهیونیستی به المانیتور گفت: ما امید داریم که رئیس جمهوری منتخب، دستاوردهای فشار حداکثری ترامپ را خنثی نکند. در تحلیل نهایی، هر دو دولت - ترامپ و بایدن- می‌فهمند که باید به توافق تازه ای با ایران برسیم.

مقامات رسمی در بیت المقدس می‌دانستند که ترامپ بزودی مارک اسپر وزیر دفاع را برکنار خواهد کرد چرا که در هفته‌های اخیر دچار اختلاف شده بودند. به نظر آنها ترامپ از اسپر به خاطر بی میلی اش در بکارگیری نیروهای نظامی آمریکا برای خاموش کردن تظاهرات علیه خشونت پلیس، انتقام گرفت.

سرتیب مایکل هرتزوگ، رئیس پیشین ستاد ارتش، به المانیتور می‌گوید: بایدن، اوباما نیست و ۲۰۲۱ هم ۲۰۰۹ نیست. همدلی بایدن و کامالا هریس با اسرائیل، ریشه‌های عاطفی دارد نه اینکه ناشی از یک رویکرد تحلیلی همچون رویکرد باراک اوباما باشد. من مشاوران سیاست خارجی اش را می‌شناسم- آنها آدم‌های مسؤولیت شناسی هستند که منطقه را به خوبی می‌شناسند و هیچ توهمی ندارند. پس فضای زیادی برای کار وجود دارد.

یک منبع ارشد دیپلماتیک رژیم صهیونیستی می‌گوید: در این مرحله، باید در گرماگرم تماس با تیم بایدن باشیم. متأسفانه اینگونه نیست و این واقعیت که نتانیاهو در تبریکش تأخیر داشت، کمکی به اهداف ما نمی‌کند.

بسیاری از مشاوران بایدن و کسانی که بعنوان اعضای کابینه اش مطرح هستند، روابطی خوب با نتانیاهو دارند و برای نخست وزیر اسرائیل شناخته شده هستند. تحلیل غالب در بیت المقدس این است که بایدن گفتگوها با ایران را زنده می‌کند و تقلا خواهد کرد به توافق تازه ای برسد که برخی از خلل‌های توافق اولیه را چاره کند. او چارچوب زمانی توافق را گسترش می‌دهد.

المانیتور: سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل نگرانی عمیقی درباره چشم انداز گفتگوهای احتمالی ترامپ با ایران- در صورت انتخاب دوباره وی- داشتند

به نوشته المانیتور، پیروزی بایدن، موجب نگرانی سازمان‌های امنیتی اسرائیل نشد حال آنکه نگرانی عمیقی درباره چشم انداز گفتگوهای احتمالی ترامپ با ایران- در صورت انتخاب دوباره- داشتند. یک منبع امنیتی اسرائیلی چند ماه پیش به المانیتور گفته بود که یک ترامپ دور دوم، با تصوری که از خود بعنوان یک «معامله گر» با رؤیای جایزه صلح نوبل داشت، می تونست به توافقی تن دهد که بهتر از توافق اوباما نبود.

در حال حاضر، مشکل اصلی اسرائیل، تأخیری است که در برخورد با بایدن صورت گرفت. هیچ تماس جاری ای با افراد بایدن برقرار نیست، هیچ تلاشی برای شکل دادن به یک برنامه مشترک و پی ریزی همکاری با دولت تازه در موضوعاتی که برای امنیت اسرائیل حیاتی هستند، انجام نمی‌شود.

بایدن در طول کارزار انتخاباتی اش از تماس با مقام‌های خارجی پرهیز کرد تا تصور نشود که دخالتی در انتخابات آمریکا صورت می‌گیرد.

نتانیاهو با کار آسانی روبرو نیست. وی باید از حافظه بایدن خاطره اعلامیه خجالت آور اسرائیل در زمینه ساخت و ساز در بیت المقدس شرقی را بزداید که درست در همان روزی از سال ۲۰۱۰ صادر شد که جو باید در مقام معاون رئیس جمهوری آمریکا از این بخش شهر دیدن می‌کرد.

سخنرانی تحقیرکننده نتانیاهو در اجلاس مشترک کنگره پشت سر اوباما و بایدن، و اکنون هم تاخیرش در ارسال پیام تبریک و آرزوی موفقیت برای انتخاب او هم، در پرونده همین خاطرات قرار می‌گیرند.

در گذشته هم، نتانیاهو با مشکلاتی دشوارتر از این روبرو بوده است. وی و بایدن همدیگر را از ۴۰ سال پیش می‌شناسند و اگر نخست وزیر اسرائیل، چند ژست حسن نیت برای دولت بایدن در همان روزهای نخست آن بگیرد، چه بسا بتواند رابطه متفاوتی با کاخ سفید بایدن در قیاس با کاخ سفید اوباما برقرار کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها