یارانه جدید | زمان واریز یارانه | یارانه نقدی | کارت اعتباری معیشتی

فوری؛ واریزی جدید رئیسی در حساب خانوارها | جیب این خانوارها پر شد

کد خبر: 1112394

اخبار جدید از پرداخت یارانه جدید دولت رئیسی به اقشار مختلف جامعه به گوش می رسد

فوری؛ واریزی جدید رئیسی در حساب خانوارها | جیب این خانوارها پر شد
ابراهیم رئیسی در برنامه‌های اقتصادی خود اعلام کرد که به پنج دهک اول یارانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کند، طبق وعده دولت قرار بود این یارانه از آذر ماه پرداخت شود.
 
یعنی یک خانواده ۵ نفره یک میلیون تومان یارانه دریافت می کنند. اگرچه دولت پس از روی کار آمدن جزئیات دیگری از این یارانه منتشر نکرد اما معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد که در آذر ماه برای مردم خبرهای خوبی دارد.

به نظر می‌رسد منظور دولت از خبر خوب، پرداخت یارانه جدید است؛ چرا که از سوی دیگر دولت به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. با حذف کالاها از لیست دلار ترجیحی دولت باید گزینه جایگزین پیشنهاد دهد.

در یک ماه گذشته بارها دولت و مجلس از پرداخت یارانه جدید به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی گفته است و به نظر می‌رسد خبرهای یارانه‌ای در آذر ماه منتشر شود.

یارانه معیشتی بنزین که از آذر سال ۹۸ پرداخت می‌شود بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است. طبق روال ماه‌های گذشته این یارانه در روز چهارشنبه دهم آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

براساس قانون پرداخت یارانه، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه ‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌ نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

از بین یارانه‌بگیران، هفت میلیون سرپرست خانوار مرحله دوم وام یک میلیون تومانی خانوار را دریافت کردند که باید اقساط آن را از یارانه هر ماه پرداخت کنند. در واقع یارانه معیشتی این خانوارها پس از کسر قسط وام واریز می‌شود، مبلغ این وام ۳۵ هزار تومان است.

جزئیات پرداخت یارانه 100هزارتومانی

حامد شمس با اشاره به پرداخت وام یک میلیون تومانی کرونایی اظهار کرد: افراد شناسایی شده در این بخش توسط وزارت رفاه مشخص شدند و لیست آنها در دو مرحله به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد که در نهایت رقم وام یک میلیون تومانی توسط بانک مرکزی به حساب افراد سرپرست خانوار واریز شد.

وی گفت: در این بخش در مرحله اول، 4 میلیون و 600 هزار نفر و در مرحله دوم یک میلیون و 600 هزار نفر توسط وزارت رفاه مشخص و لیست آنها برای سازمان برنامه و بودجه ارسال شد و در نهایت وام یک میلیون تومانی خود را دریافت کردند و پرونده وام یک میلیونی به افراد مشمول بسته شده است.

شمس با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر پرداخت سرانه 100 هزار تومانی به هر یک اعضای خانوار در تا پایان سال خاطرنشان کرد: در این زمینه قرار است 11 میلیون سرپرست خانوار شامل 29 میلیون و 700 هزار نفر تسهیلات 100 هزار تومانی را در ماه‌های آذر، دی ، بهمن و اسفند دریافت کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت رفاه درباه فرایند شناسایی خانواده‌های مشمول دریافت سرانه 100 هزار تومانی کمک معیشتی تصریح کرد: لیست این افراد در مرحله نهایی شدن قرار دارد و در هفته جاری برای سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد شد.

وی افزود: افراد مشمول دریافت تسهیلات 100 هزار تومانی نیز بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا شناسایی شده‌اند.

شمس درباه زمان واریز سرانه 100 هزار تومانی به حساب خانواده‌های مشمول گفت: بر اساس برنامه‌ریزی تا پایان آذر رقم اشاره شده به حساب 29 میلیون و 700 هزار نفر از افراد مشخص شده توسط وزارت رفاه واریز خواهد شد.

با یارانه جدید چقدر غذا می‌شود خرید؟

اما یارانه جدید چقدر مواد غذایی نصیب خانواده‌های ایرانی می‌کند؟ قیمت مواد غذایی در بازار ایران جهش قابل توجهی را تجربه کرده است. این روزها قیمت یک کیسه 10 کیلوگرمی برنج هندی در بازار ایران به 200 تا 208 هزار تومان رسیده و قیمت یک کیلوگرم برنج نیم‌دانه در فروشگاه‌های اینترنتی از 22 تا 30 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

قیمت یک کیلوگرم گوشت گوساله در بازار تهران حداقل بین 70 تا 80 هزار تومان، قیمت هرکیلوگرم مرغ بین 16 تا 18 هزار تومان و قیمت یک شانه تخم مرغ بین 38 تا 40 هزار تومان است.

به این تریتب اگر یک خانواده 4 نفره 240 هزار تومان یارانه مواد غذایی دریافت کند، با این یارانه فقط می‌تواند سه کیلوگرم گوشت گوساله در ماه یا یک کیسه برنج هندی یا شش شانه تخم مرغ خریداری کند.

طرح تأمین کالاهای اساسی قطعا بر روی تثبیت قیمت‌ها اثر دارد

وی افزود: طرح تأمین کالاهای اساسی با توجه به گرانی و کمبود کالا یک حرکت ارزشمند است و قطعا بر روی تثبیت قیمت‌ها اثر دارد، اما قطعا برای کاهش قیمت‌ها باید شیوه‌های دیگری را دنبال کرد.

شهبازی تصریح کرد: افرادی که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند به هر نفر ۱۲۰ هزار تومان و یک خانوار ۵ نفره ۶۰۰ هزار تومان یارانه کالایی دریافت می‌کنند و می‌توانند حداقل کالاهای زندگی را تأمین کنند.

نماینده مردم نهاوند در پاسخ به این پرسش که آیا خانواری که بیش از ۵ نفر جمعیت دارند یارانه کالای بیشتری دریافت می‌کنند یا خیر، گفت: ما متوسط را در نظر گرفته‌ایم. خانوار ۶ الی ۷ نفر استثناء است. مجلس قانونی را تصویب کرده و دولت باید اجرا کند.

وی با بیان این که یارانه کالایی به ۲۰ میلیون نفری که تحت سازمان‌های حمایتی هستند کامل و به ۴۰ میلیون نفر باقیمانده با ۵۰ درصد تخفیف اختصاص داده می‌شود.

زمان واریز یارانه نقدی آذر ماه ۱۴۰۰

پس از پرداخت این یارانه، نوبت به واریز یارانه نقدی است. یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی در روز ۲۰ آذر ماه واریز می‌شود. اما دولت وعده واریز دیگری در آذر ماه داده است.

منبع: ایران جیب
۶

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها