نگاهی به مزایای طرح BRT

کد خبر: 42345

سیستم اتوبوسرانی پر سرعت، نوعی سیستم حمل و نقل خیابانی مجهز به فن آوری های نوین است که دقت و سرعت سیستم حمل و نقل ریلی و انعطاف پذیری حمل و نقل با اتوبوس را همزمان دارا می باشد و یکی از راهکارهای ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی است.

نگاهی به مزایای طرح BRT
اتوبوس های BRT پدیده ای نو ظهور در سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران است که جهت تسریع عبور و مرور کاهش زمان سفر طراحی و اجرا گردید مسیر این پروژه از میدان آزادی تا دپوی شرقی در نظر گرفته شده است.
سیستم اتوبوسرانی پر سرعت، نوعی سیستم حمل و نقل خیابانی مجهز به فن آوری های نوین است که دقت و سرعت سیستم حمل و نقل ریلی و انعطاف پذیری حمل و نقل با اتوبوس را همزمان دارا می باشد و یکی از راهکارهای ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی است. مزایای استفاده از این سیستم روز به روز در دنیا گسترده تر شده و در حال حاضر کشور انگلیس بیشترین تعداد اتوبوس Guided را در دنیا دارد کشور آلمان و ژاپن هم تجربه استفاده از این اتوبوس ها را دارند.
از عمده ترین مزایای سیستم اتوبوسرانی سریع BRT می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- کم شدن زمان انتظار در ایستگاه ها
2- اطلاع رسانی دقیق به مسافران در ایستگاه و اتوبوس به همراه زمان بندی مناسب
3- دریافت بلیط قبل از ورود به اتوبوس و حذف رابطه مستقیم راننده و مسافر
4- تخصیص هوشمندانه به اتوبوس ها
5- سهولت استفاده معلولین جسمی - حرکتی
6- وجود یک مرکز کنترل واحد که باعث افزایش بهره وری مستقیم می شود.
7- کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک.
برای استفاده از کاهش تردد خودروهای شخصی اقداماتی در خصوص اجرای طرح اتوبوسرانی سریع (BRT) در تهران تا کنون صورت گرفته است که شامل: 1- طراحی و راه اندازی سیستم اطلاع رسانی مسافر در داخل اتوبوس 2- طراحی و پیاده سازی سیستم جامع مدیریت ناوگان 3- سیستم تخصیص اولویت حرکت به ناوگان حمل و نقل عمومی در تقاطعات هوشمند، می باشند.
بنا بر این گزارش تجهیز ایستگاه به سیستم اطلاع رسانی درون ایستگاهی با قابلیت اعلام زمان ورود اتوبوس به ایستگاه پیاده سازی راهکار بهینه پرداخت کرایه و سازماندهی ایستگاه ها برای کاهش زمان تلف شده و دستیابی به زمان بندی ایده آل حرکت ناوگان و اجرای مطالعات پیمایش و نظر سنجی از مسافرین به منظور بهسازی سیستم از جمله فعالیت های در دست اقدام و برنامه های آتی است.
در طراحی و ساخت این اتوبوس ها از مدلی در مقیاس کوچک و برای محاسبه آلودگی منتشره از یک خیابان خاص و وضعیت پراکنش آلاینده ها در آن محدود می باشد استفاده شده است. پارامترهای موثر در تعیین وضعیت پراکنش آلاینده ها در این مدل شامل موارد ذیل هستند:
سرعت بالا وجهت باد -عرض خیابان -ارتفاع ساختمان های اطراف- وضعیت پایداری جوی- جهت خیابان میزان آلودگی منتشره از خیابان که این مدل قابلیت نمایش آلاینده ها در بالا است.
برای بررسی دقیق تر در این زمینه با توجه به آمارها می توان برآورد کرد که شرایط قبل از اجرای طرح BRT تعداد اتوبوس های شاغل در محور آزادی - دپوی شرق: 338 دستگاه ایکاروس دو کابین، بنز 457 و... تعداد مسافر جا به جا شده: 208958 در یک روز ودر وضع موجود با توجه به استفاده از تعداد اتوبوس های شاغل در BRT شامل 25 دستگاه ایکاروس دو کابین و 15 دستگاه اتوبوس برقی و 45 دستگاه اسکانیای نو و 74 دستگاه بنز 457 دیزلی نو و 91 دستگاه شهاب گاز سوز نو تعداد مسافر جا به جا شده: 288752 در یک روز است که نشان دهنده مفید واقع شدن این اتوبوسها در شهر تهران است.
همچنین آلودگی تولید شده در کل مسیر یعنی 18 کیلومتر محاسبه گردیده است و در محاسبات قبل از اجرای طرح BRT میزان آلودگی تولید شده توسط 20000 خودروی بنزینی که وظیفه انتقال حدود 80000 نفر مسافر را دارند به آلودگی کل اضافه شده است در حالی که بعد از اجرای طرح این مقدار به دلیل حمل مسافر توسط ناوگان BRT حذف شده است همچنین همان طور که در فرضیات نیز ذکر شده آلودگی اتوبوس برقی صفر در نظر گرفته شده است. و این نشان دهنده وضعیت مطلوب درصد آلودگی هوا بعد از اجرای طرح این اتوبوس ها می باشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها