خراب کردن دیوار به دست رئیس مشاوران املاک!/ علت کسادی کسب‌وکار املاکی‌ها؛ رکود مسکن یا نرم‌افزار «دیوار»؟!

کد خبر: 598608

چند روز پیش بود که رییس اتحادیه مشاوران املاک در اظهارات عجیبی اعلام کرد: «من به واسطه دفاع از صنف خودم، اپلیکیشن دیوار را خراب می کنم.»

خراب کردن دیوار به دست رئیس مشاوران املاک!/ علت کسادی کسب‌وکار املاکی‌ها؛ رکود مسکن یا نرم‌افزار «دیوار»؟!
سایت دیوار
سرویس اقتصادی فردا، مهسا گربندی: چند روز پیش بود که رییس اتحادیه مشاوران املاک در اظهارات عجیبی اعلام کرد: «من به واسطه دفاع از صنف خودم، اپلیکیشن دیوار را خراب می کنم ؛ چون مشاوران املاک را حذف کرده است. ۱۲ هزار دفتر مشاور املاک در شهر تهران وجود دارد که با آگهی های سایت دیوار، ضرر می کنند. در معاملات مسکن نباید واسطه را حذف کنیم در حالی که دیوار واسطه را حذف کرده است اما نرم افزارهایی مثل آلونک با مشاوران املاک در ارتباط هستند و این راه اصولی و صحیح است.»

حسام عقبایی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: «ما از ابزارهای نوین و طرحهای جدید که بتواند به روند رشد معاملات کشور و بالا بردن صنایع مرتبط با ساختمان در حوزه دیجیتال و فضای مجازی کمک کند استقبال می کنیم.»

دیوار»؟!
برنامه «دیوار» چه کاربردی دارد؟
« دیوار » نام برنامه اندروید ایرانی و فارسی است که به طور رسمی در کافه بازار عرضه شده است. کارکرد اصلی این برنامه به این صورت است که کاربران علاوه بر انتشار رایگان تمام آگهی های خود در آن به صورت رایگان و به اشتراک گذاشتن آن، می توانند به دنبال نیازمندی‌های خود نیز باشند و شاید کالا و یا جنسی را که مدت‌ها به دنبال آن بوده اند را با قیمتی پائین‌تر تهیه کنند.
سایت دیوار از سال ۱۳۹۲ با هدف خرید و فروش بدون واسطه‌ی آنلاین آغاز به کار کرده و در این مدت مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است.

نحوه کار در این برنامه به این صورت است که نیازمندی‌ها بر اساس موضوع و محله دسته‌بندی می شود و خریدار و فروشنده به آسانی می توانند کالای مورد نظر خود را خرید و فروش کنند.

یکی از بخش های تعیین شده در دیوار، املاک است که مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده است. در این بخش مشتری به راحتی با دیدن عکس ملک و اطلاعات آن، می تواند خانه مورد نظر خود را پیدا کرده و با هماهنگی صاحبخانه از آن بازدید کند.
علت کسادی کسب‌وکار املاکی‌ها؛ رکود مسکن یا نرم‌افزار «دیوار»؟!
حق کمیسیون اجاره مسکن چقدر است؟
به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، حق کمیسیون اجاره‌ مسکن در شهر تهران، یک‌چهارم اجاره ماهانه از هر طرف است، یعنی هر فردی که خانه‌ای را در شهر تهران با هر قیمتی اجاره می‌کند، کمیسیون مشاوران املاک یک‌چهارم این اجاره ماهانه از هر طرف است، یعنی خانه‌ای که اجاره آن ماهانه یک میلیون تومان است، کمیسیون مشاوران املاک یک‌چهارم این مقدار از دو طرف قرارداد است، یعنی 250هزار تومان از مالک و 250 هزار تومان از مستاجر.
این در حالی است که خانه‌هایی که رهن می شوند، با توجه به اینکه هر یک میلیون تومان ودیعه معادل 30 هزار تومان اجاره ماهانه است، بر همین اساس رهن را به اجاره تبدیل کرده و به میزان یک‌چهارم آن به عنوان کمیسیون به مشاوران املاک تعلق می‌گیرد، برای مثال کسی که خانه‌ای را 50 میلیون تومان رهن کامل کرده، با توجه به اینکه 50 میلیون تومان معادل یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره ماهانه است، به میزان یک‌چهارم این مبلغ مشاور املاک به عنوان کمیسیون از دو طرف قرارداد دریافت می‌کند.
یعنی برای رهن یک خانه متوسط در تهران با 30 میلیون تومان رهن و 900 هزار تومان اجاره، 450 هزار تومان از مالک و 450 هزار تومان از مستاجر، کمیسیون دریافت می شود! از سوی دیگر اما مستاجرانی که خانه شان را از طریق دیوار پیدا کنند و برای بستن قرارداد به املاک مراجعه کنند، 60 الی 70 درصد این مبلغ را باید پرداخت کنند.

شاید دریافت همین کمیسیون های املاک باعث شده تا مستاجران به نرم افزار «دیوار» روی آورند و حالا املاک های مسکن شروع به تخریب «دیوار» کرده اند و رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران قصد شکستن آن را دارد! علت کسادی بازار کار املاکی‌ها؛ رکود مسکن یا نرم‌افزار «دیوار»؟

امیدی به خروج از رکود مسکن در نیمه دوم سال جاری وجود ندارد؛ این صحبتی است که مشاوران املاک شهر تهران با مقداری شدت و ضعف تقریبا در اغلب نقاط پایتخت بیان می‌کنند. با تجربه‌ها می‌گویند چنین رکودی از نظر عمق و زمان در بازار مسکن سابقه نداشته و حتی اگر سال آینده وارد فاز پیش‌رونق شویم، بخش مسکن رکودی حداقل پنج ساله تجربه خواهد کرد.

مدت هاست که مسکن در رکود است و به نظر می رسد کساد بودن کسب و کار املاکی ها ناشی از همین مسئله است. در واقع با وجود رکود مسکن، خراب کردن دیوار باعث رونق گرفتن معاملات مسکن در املاک نمی شود. زیرا که حتی بسیاری از املاکی ها به واسطه همین نرم افزار، خانه های موجود در لیست فروش و اجاره خود را در «دیوار» ثبت می کنند و از این راه مشتریان زیادی را به املاک خود می کشانند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها