سردار کبیری: مدل برآورد خسارت جنگ تحمیلی را ایجاد خواهیم کرد

کد خبر: 1014565

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید حاج قاسم سلیمانی گفت:در همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس به دنبال ایجاد مدل برآورد خسارت در جنگ تحمیلی هستیم.

سردار کبیری: مدل برآورد خسارت جنگ تحمیلی را ایجاد خواهیم کرد

خبرگزاری مهر: سردار ابوالحسن کبیری رئیس پژوهشکده دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید حاج قاسم سلیمانی با تأکید بر ضرورت تبیین نقش سازمان‌ها و دولت‌های حامی صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران، گفت: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید حاج قاسم سلیمانی در نظر دارد همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس را در تاریخ چهارم و پنجم اسفندماه ۱۳۹۹ برگزار نماید و در این همایش قصد داریم عملکرد سازمان‌ها و دولت‌های منطقه‌ای و بین المللی حامی رژیم بعث صدام و خسارت‌های ناشی از عملکرد آنها را تبیین کنیم و برای پیگیری در اختیار مراجع ذیصلاح قرار دهیم.

وی با تأکید بر ضرورت پاسخگویی دولت‌ها و سازمان‌های حامی رژیم بعث صدام در جنگ با ایران، خاطرنشان ساخت: بسیاری از سازمان‌های بین المللی و دولت‌ها، حامی رژیم بعث صدام بودند و برخی از دولت‌ها صدام را تشویق و ترغیب به آغاز جنگ کردند، از جنایات جنگی او علیه ملت ایران حمایت کردند و آن‌ها شریک جرم صدام در ارتکاب به جنایت جنگی علیه ملت ایران محسوب می‌شوند و باید پاسخگو باشند.

سردار کبیری در تشریح اهداف برگزاری همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس گفت: یکی از اهداف اساسی ما از برگزاری این همایش بین‌المللی، جمع‌آوری و ثبت‌اسناد و مدارک دفاع مقدس برای نسل‌های بعد است. ما جلساتی با نمایندگان وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها داشتیم و از آن‌ها خواستیم خسارت‌های جنگ تحمیلی را در ابعاد مختلف برآورد کنند.

دبیر کمیته اجرایی همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس با تأکید بر ضرورت برآورد خسارت‌های دوران دفاع مقدس به صورت متقن و شفاف اظهار کرد: برخی از خسارت‌ها تاکنون کمتر موردتوجه قرارگرفته است، مثلاً خسارت سرمایه انسانی ما در دوران دفاع مقدس که سنگین بود. چند نسل زمان لازم است که افرادی مثل شهید بابایی، شهید لشکری، شهید زین‌الدین و شهید همت دوباره تربیت و تحویل جامعه شوند؟ ما در دوران دفاع مقدس چقدر جوان، چند نفر پزشک و مهندس و استاد دانشگاه از دست دادیم؟ در دوران دفاع مقدس، سرمایه‌های انسانی بزرگی را از دست دادیم که جایگزینی آن سال‌ها طول خواهد کشید.

سردار کبیری ادامه داد: یکی از ابعاد دیگری خسارت‌های زمان جنگ، بعد زیست‌محیطی است. چقدر از محیط‌زیست و منابع آبی و دریایی و زیست‌بوم‌ها و نخلستان‌های ما در جنگ آسیب دید؟ حملات شیمیایی ارتش بعث صدام اثرات جبران‌ناپذیری بر محیط‌زیست ایران برجای گذاشت.

دبیر کمیته اجرایی همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس در تشریح خسارت‌های اقتصادی جنگ خاطرنشان ساخت: خسارت‌های اقتصادی که در اثر جنگ به کشور ما تحمیل شد ما را دچار رکود و عقب‌ماندگی کرد. در هشت سال جنگ تحمیلی، صنایع نفتی، پالایشگاه‌ها، بندرها و اسکله‌های ما آسیب جدی دید و شاید یکی از دلایل مشکلات اقتصادی امروز کشور در برخی از بخش‌ها، پیامدهای جنگ تحمیلی باشد.

سردار کبیری افزود: هزینه‌های هنگفتی که برای بازسازی شهرها و زیرساخت‌های کشور انجام شد باید برآورد و پیگیری شود. بسیاری از شهرهای ایران، مراکز آموزشی، درمانی، حمل‌ونقل، صنعت و … در بمباران و موشک‌باران عراق دچار خسارت‌های جدی شدند ما باید خسارت‌های جنگ تحمیلی را از ابعاد مختلف مستند کنیم و این همایش قصد دارد این حس و باور را در میان مسئولان و دستگاه‌ها ایجاد نماید؛ بنابراین مرحله اول این همایش تأکید بر مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس است.

وی دستیبابی به مدل برآورد خسارت را از دیگر اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: دومین هدف ما از برگزاری این همایش دستیابی به مدل برآورد خسارت است که قصد داریم با همفکری کارشناسان تهیه کنیم. این مدل برآورد خسارت هم برای ارائه خسارت‌های دفاع مقدس در کشور ما قابل بهره‌برداری خواهد بود و هم برای کشورهایی که توسط دولت‌های استکباری و متجاوز به حقوق ملت‌ها موردتهاجم و بمباران و جنگ واقع می‌شوند کاربرد دارد.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی با تأکید بر اینکه این مدل برآورد خسارت قابلیت بهره برداری از سوی مظلومان سراسر جهان را خواهد داشت، افزود: مثلاً مردم مظلوم یمن می‌توانند از همین مدل برای برآورد خسارت‌های تجاوز نظامی عربستان سعودی استفاده کنند.

سردار کبیری پیگیری ثبت و ضبط پرونده‌های حقوقی در مجامع بین‌المللی را از دیگر اهداف این همایش عنوان و تصریح کرد: ما در این هشت سال واقعاً چند پرونده حقوقی و قضائی علیه حامیان صدام در مراجع حقوقی داخلی و بین‌المللی ثبت و ضبط کردیم؟ اگر حمایت حامیان صدام نبود ارتش بعث هرگز ابزار لازم را برای این حجم از بمباران شهرهای ایران پیدا نمی‌کرد؛ بنابراین گام بعدی ما ارائه راهکاری برای طرح دعاوی حقوقی در مجامع بین‌المللی است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: قدرت‌های استکباری باید بدانند اگر به‌واسطه جنگ یا بمباران، خسارتی را به کشوری تحمیل کنند باید عواقب و پیامدهای آن را هم بپذیرند.

وی با بیان اینکه هدف اساسی همایش طرح دعوای حقوقی و بین‌المللی علیه حامیان رژیم بعث صدام است که طی سالیان گذشته مغفول مانده است، افزود: ما این را کرده‌ایم و کتابچه‌ای در کشور نداریم که در آن خسارت‌های جنگ تحمیلی در هرسال براثر بمباران، در اثر مهاجرت‌های اجباری و سایر ابعاد، مستند و ارزیابی‌شده باشد. در دوران جنگ خیلی از خانواده‌ها شغل و خانه خودشان را از دست دادند و به‌صورت اجباری به شهرهای دیگر مهاجرت کردند، وقتی پس از جنگ به شهرهای خودشان بازگشتند با ویرانه‌ای مواجه بودند. این‌ها برآورد خسارت نشده است و این خانواده‌ها نمی‌توانند این موضوع را پیگیری حقوقی کنند و ما به دنبال این هستیم که رویه‌ای را به‌صورت کارشناسی شده پیدا و ارائه کنیم.

سردار کبیری با بیان اینکه هشت سال جنگ عراق علیه ایران تنها جنگی بود که در آن هر دو ابرقدرت جهان یعنی آمریکا و شوروی حامی یک‌طرف جنگ یعنی عراق بودند، تصریح کرد: واقعاً ما با یک جنگ جهانی مواجه بودیم و صدام از کشورهای زیادی کمک دریافت می‌کرد. وقتی نیروهای ایران در جنگ تحمیلی عملیات‌های شبانه را آغاز کردند فرانسه به صدام رادارهای رازیت داد که حرکت نیروهای ما را در تاریکی مطلق به عراق اطلاع بدهد. آمریکا ۹ فروند هواپیمای آواکس را برای کمک به عراق در عربستان مستقر کرد.

وی افزود: ماهواره‌های استکباری روزانه تحرکات نیروهای ما را به عراق گزارش می‌کردند. همین امارات علاوه بر میلیاردها دلار کمکی که به صدام کرد، از ژاپن تویوتا می‌خرید و به عراق می‌داد. برخی از کشورها مثل سودان و اردن و مصر برای کمک به عراق نیروی رزمی اعزام کردند، شاید فقط یکی دو کشور وجود داشت که یا بی‌طرف بودند و یا از ایران حمایت می‌کردند اما در مقابل ایران، یک اجماع جهانی، ارتش بعث صدام را موردحمایت قرارداد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اعمال نفوذ دولت‌های حامی صدام بر عملکرد سازمان‌های بین المللی یادآور شد: علاوه بر حمایت مستقیم بسیاری از کشورها، برخی از دولت‌ها در سازمان‌های بین‌المللی علیه ایران اعمال‌نفوذ می‌کردند و با دلارهای نفتی بر عملکرد سازمان‌هایی مانند جنبش غیرمتعهدها، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت سازمان ملل، شورای همکاری خلیج‌فارس و … تأثیر می‌گذاشتند.

وی در مقایسه رفتار دوگانه شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با جنگ عراق و ایران و جنگ عراق و کویت گفت: وقتی جنگ به ایران تحمیل شد یک هفته بعد از آغاز جنگ شورای امنیت سازمان ملل بیانیه‌ای صادر کرد و دو طرف را دعوت به خویشتن‌داری نمود و تا ۱۹ ماه بعد که ایران خرمشهر را آزاد کرد و قدرت خود را به رخ دنیا کشیده شد، دومین قطعنامه را در حمایت از عراق و نه آزادسازی مناطق اشغالی ایران صادر کرد.

سردار کبیری ادامه داد: ما شاهد بودیم در هشت سال جنگ تحمیلی، ۱۰ قطعنامه آن‌هم بی‌خاصیت و صرفاً توصیه‌ای در خصوص جنگ عراق و ایران صادر شد ولی همین سازمان‌ها در عملکردی دوگانه در ماجرای حمله ارتش بعث صدام به کویت، طی چهار ماه، ۱۲ قطعنامه الزام‌آور صادر کردند.

وی با بیان اینکه هیچ ردّپایی از این دولت‌ها و سازمان‌های حامی عراق در جنگ تحمیلی در مجامع بین المللی ثبت و ضبط نشده است گفت: هنوز هم وقتی از گشودن پرونده‌های حقوقی علیه حامیان صدام سخن می‌گوئیم در داخل کشور با مقاومت‌هایی مواجه می‌شویم که علیه این کشورها اقدامی نکنیم که بر روابط فعلی ایران با این کشورها تأثیر منفی بگذارد. درحالی‌که اگر ملاحظه‌کاری و تسامح کنیم و نسل زمان جنگ و اسناد آن دوران از بین برود و جنایت‌ها و خسارت‌های دولت‌های حامی صدام ثبت نشود، شاید بعدها علیه ایران مدرک سازی کنند و حقیقت را وارونه جلوه دهند.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه علاوه بر مسائل دوران دفاع مقدس، پیگیری حقوقی بین المللی ترور شهید سلیمانی توسط دولت آمریکا محور کلیدی همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس است افزود: در ماجرای شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی دولت آمریکا به دلایل مختلف یک اقدام خلاف قانون و کاملاً تروریستی انجام داد. اولاً سردار سلیمانی به دعوت رسمی دولت عراق به این کشور سفرکرده بود و مصونیت دیپلماتیک داشت. نکته دوم این است که ارتش تروریستی آمریکا در کشوری ثالث و بدون اجازه و اطلاع کشور میزبان دست به یک اقدام تروریستی زد.

سردار کبیری ادامه داد: نکته سوم این است که شخص رئیس‌جمهور آمریکا رسماً مسئولیت این اقدام تروریستی را پذیرفت که این عمل نیز صراحتاً با منشور حقوق بشر در تعارض است. این‌ها محور اصلی و کلیدی همایش است که به پیگیری حقوقی - بین‌المللی ترور شهید سلیمانی، شهید ابو مهدی المهندس و یاران و همراهانشان است، پرداخته خواهد شد.

سردار کبیری در پایان با دعوت از پژوهشگران، صاحب نظران، اساتید و محققان جنگ برای ارسال مقاله به همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس اظهار کرد: مهلت ارسال چکیده مقالات تا نیمه مهرماه و مهلت ارسال اصل مقالات تا نیمه دی ماه ۱۳۹۹ است و این همایش در تاریخ پنجم و ششم اسفندماه ۱۳۹۹ در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد و پایگاه اینترنتی همایش به آدرس www.paydari.ir آماده دریافت مقالات است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها