افشاگری درباره بزرگترین رسوایی فساد مالی قرن / سران عرب و چهره‌های مشهور سیاسی متهم به فساد مالی و پولشویی

کد خبر: 506943

نشریه آلمانی Süddeutsche Zeitung بزرگترین افشاگری در دنیای روزنامه نگاری را با انتشار بخشی از اسناد پولشویی و فرار مالیاتی ده‌ها سیاستمدار و سرمایه دار بزرگ جهان رقم زده است. این نشریه با انتشار 11.5 میلیون سند برخی از روش های مخفی و غیرقانونی قدرتمندان و ثروتمندان جهان برای حفظ درآمدهای نامشروع‌شان را برملا می سازد.

افشاگری درباره بزرگترین رسوایی فساد مالی قرن / سران عرب و چهره‌های  مشهور سیاسی متهم به فساد مالی و پولشویی
سرویس بین‌الملل فردا: نشریه آلمانی Süddeutsche Zeitung بزرگترین افشاگری در دنیای روزنامه نگاری را با انتشار بخشی از اسناد پولشویی و فرار مالیاتی دهها سیاستمدار و سرمایه دار بزرگ جهان رقم زده است. این نشریه 11.5 میلیون سند را که از طریق منبعی ناشناس دریافت کرده منتشر خواهد کرد.
افشاگری درباره بزرگترین رسوایی فساد مالی قرن / سران عرب و چهره‌های سیاسی در
به گزارش راشا تودی، این اسناد که به «اوراق پانامایی» شهرت یافته‌اند مربوط به یک شرکت حقوقی پانامایی به نام Mossack Fonseca هستند و درک برخی از روش های مخفی و غیرقانونی قدرتمندان و ثروتمندان جهان برای حفظ درآمدهای نامشروع‌شان را برملا می سازد.
البته در این فهرست هیچ نامی از هیچ چهره یا شخصیت ایرانی به چشم نمی خورد و تنها به اسامی 23 نفر غیرایرانی اشاره شده که به علت دور زدن تحریم های ظالمانه تحمیل شده به ایران خود با محرومیت ها و تحریم هایی مواجه شده‌اند و برای دور زدن مخفیانه این محدودیت‌ها به شرکت پانامایی فوق الذکر متوسل شده‌اند.
در مقابل فساد و پولشویی سران عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی در اسناد مذکور به خوبی افشا شده است.
به نوشته روزنامه آلمانی Süddeutsche Zeitung منبع ناشناس یک سال قبل اسناد مذکور را در اختیار این روزنامه گذارده و در ازای این کار نه مبلغی طلب کرده و نه هیچ درخواست دیگری داشته است. Süddeutsche Zeitung سپس با همکاری 400 روزنامه نگار در 100 موسسه رسانه ای در بیش از 80 کشور جهان اطلاعات و اسناد به دست آمده را تکمیل کرده است. علاوه بر این تحلیل اسناد مربوطه با همکاری کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی موسوم به ICIJ انجام شده است.
این اسناد را روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ به دست آورده و آنها را در اختیار "کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (ICIJ)" قرار داده است. برنامه پانورامای بی‌بی‌سی و روزنامه گاردین در میان ۱۰۷ رسانه‌ای در ۷۸ کشور جهان هستند که این اسناد را بررسی کرده‌اند، اما بی‌بی‌سی از هویت منبعی که این اسناد را در اختیار گذاشته مطلع نیست.
جرارد رایل٬ رئیس کنسرسیوم روزنامه‌نگاران تحقیقی می‌گوید که این اسناد حاوی فعالیت روزانه شرکت موساک فونسکا در ۴۰ سال گذشته است. وی گفت: "گمان می‌کنم با توجه به گستردگی این اسناد٬ لو رفتن آنها احتمالا بزرگ‌ترین ضربه به فعالیت‌های پناهگاه‌های مالیاتی جهان باشد."
ادوارد اسنودن افشاگری جاسوسی های سایبری دولت امریکا این افشاگری را بزرگترین در نوع خود در طول تاریخ روزنامه نگاری دانسته و موضوع اصلی آن را فساد دانسته است.
اسناد مذکور به اسناد پانامایی یا Panama Papers مشهور شده اند و درک جهانی را ممکن می کنند که تنها در پس سایه ها وجود دارد. اسناد یاد شده ثابت می کنند صنعتی جهانی توسط بانک های بزرگ، شرکت های حقوقی و شرکت های مدیریت دارایی به وجود امده که به طور مخفیانه املاک و دارایی های ثروتمندان و افراد مشهور جهان را مدیریت می کند. این اشخاص عبارتند از سیاستمداران، مقامات فیفا، کلاهبرداران و قاچاقچیان مواد مخدر و چهره های مشهور ورزشی و هنری.
اسناد افشاشده فعالیت های شرکت Mossack Fonseca را در یک بازه زمانی طولانی از دهه 1970 میلادی تا بهار سال 2016 در بر می گیرد. اسنادی که از این طریق افشا می‌شوند بسیار بیشتر از مجموع اسناد افشاشده توسط ویکی لیکس، سایر روزنامه نگاران و تمامی منابع موجود هستند.
از مجموع این 11.5 میلیون سند، حدود 4.8 میلیون مورد از آنها را ایمیل، 3 میلیون مورد را اسنادی با فرمت پایگاه های داده، 2 میلیون مورد را پی دی اف یک میلیون مورد را عکس، 320 هزار مورد را متن تشکیل می دهد.
افشاگری درباره بزرگترین رسوایی فساد مالی قرن / سران عرب و چهره‌های سیاسی در
فهرست تعدادی از افرادی که در مورد فساد، پولشویی و فرار مالیاتی آنها در این اسناد افشاگری شده به شرح زیر است:
الف: رهبران جهان
پادشاه عربستان سعودی
امیر ابوظبی و رییس کشور امارات عربی متحده
امیر سابق قطر
نخست وزیر سابق قطر
نخست وزیر سابق اردن
رییس جمهور سابق سودان
نخست وزیر سابق اوکراین
رییس جهور اوکراین
رییس جمهور آرژانتین
نخست وزیر سابق گرجستان
نخست وزیر ایسلند
نخست وزیر سابق عراق
ب: اقوام و خویشاوندان رهبران جهان
پدر نخست وزیر انگلیس
پسر حسنی مبارک رییس جمهور سابق مصر
منشی شخصی شاه مراکش
فرزندان نخست وزیر پاکستان
پسر رییس جمهور سابق غنا
پسر نخست وزیر مالزی
دستیار دو رییس جمهور سابق آرژانتین
پیمانکار محبوب رییس جمهور مکزیک
خواهر پادشاه سابق اسپانیا
اعضای درجه اول خانواده رییس جمهور آذربایجان
دختر نخست وزیر سابق چین
برخی دوستان رییس جمهور روسیه
برخی اقوام رییس جمهور سوریه
برخی اقوام رییس جمهور آفریقای جنوبی
بیوه دیکتاتور سابق غنا
ج: برخی سیاستمداران و چهره های مشهور
محمد بن نایف بن عبدالعزیز ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی
مایکل میتس عضو پارلمان انگلیس
محمد مصطفی یکی از چهره های کلیدی تشکیلات خودگردان فلسطین
در این فهرست برخی سیاستمداران فعلی و سابق و اقوام آنها از کشورهای انگلیس،عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، الجزایر، آنگولا، آرژانتین، آذربایجان، بلژیک، بلیز، بوتسوانا، برزیل، کامبوج، شیلی، چین، کلمبیا، کنگو، اکوادور، مصر، فنلاند، فرانسه، گرجستان، غنا؛ یونان، گینه، هندوراس، مجارستان، ایسلند، هند، عراق، ایتالیا، اردن، قزاقستان، کنیا، لوکزامبورگ، مالزی، مالت، مکزیک، مراکش، نیجریه، پاکستان، فلسطین، پاناما، پرو، لهستان، پرتغال، روسیه، روآندا، سنگال، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سودان، سوییس، سوریه، اوکراین، ونزوئلا و زامبیا وجود دارد.
اسناد پانامایی چه می‌گویند؟
با بررسی این مدارک چنین به نظر می‌رسد که شرکت‌های "سونت اورسیز"، "اینترنشنال میدیا اورسیز"، "سانبارن" و "سندالوود کنتینانتال" ظاهرا از اقداماتی چون مبادله سهام تقلبی، مشاوره‌های صوری، وام‌های غیر تجاری و خرید زیرقیمت اموال سود برده‌اند.
در یک نمونه، شرکت سندالوود مالی را به یک دلار خریده و سه ماه بعد آن را به قیمت ۱۳۳ میلیون دلار فروخته است.
این شرکت همچنین ۸۰۰ میلیون دلار از بانک دولتی روسیه وام گرفته است. در مدارک به دست آمده هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که سندالوود برای گرفتن این وام ضمانتی تأمین کرده باشد یا آن را بازپرداخته باشد.
تام کیتینگ، مدیر مرکز مطالعات جرایم مالی و امنیتی می گوید که این مبادلات شبیه شواهد پولشویی است: "باید به دقت اینها را بررسی کنیم و ببینیم چه خبر است. داستان قرض هایی که ظاهرا بدون اینکه دلیلش روشن باشد در ازای پرداخت یک دلار پاک شده چیست و چرا وام‌ها بدون اینکه دلیل روشنی داشته باشد، چندین بار دست به دست شده است."
مدارک به دست آمده نشان می دهد که "اینترنشنال میدیا اورسیز" و "سونت اورسیز"، دو شرکت بزرگ واقع در پناهگاه های مالیاتی رسما به یکی از نزدیک ترین دوستان رئیس جمهور روسیه تعلق داشتند، یعنی سرگئی رولدوگین، نوازنده حرفه‌ای ویولن سل که از زمان نوجوانی با ولادمیر پوتین آشنا بوده و پدرخوانده ماریا، دختر پوتین است.
روی کاغذ، سرگئی رولدوگین شخصا صدها میلیون دلار از معاملات مشکوک سود برده. اما مدارک مربوط به شرکت رولدوگین نشان می دهد که "این شرکت، یک شرکت صوری برای پنهان کردن و محرمانه نگه داشتن هویت مالک و منتفع اصلی بوده است".
رولدوگین پیش‌تر به خبرنگاران گفته بود که فعالیت تجاری ندارد، بنابراین پیدا شدن رد پایش در معاملات خارجی پیچیده این تردید را دامن می زند که او تنها به جای کس دیگری عمل می کند.
مدارک نشان می‌دهد که شرکت اینترنشنال میدیا اورسیز، یکی از شرکت‌های رولدگین در سال ۲۰۰۷ شش میلیون دلار قرض گرفته است. سه ماه بعد این قرض تنها با پرداخت یک دلار تسویه شده، یعنی در واقع شش میلیون دلار به شرکت متعلق به آقای رولدگین اهدا شده است.
در یک معامله مشکوک دیگر در سال ۲۰۱۱، شرکت اینترنشنال میدیا اورسیز تمام حقوق، از جمله بهره و بازپرداخت های یک وام ۲۰۰ میلیون دلاری را به قیمت تنها یک دلار خرید، در حالی که بازپرداخت سود این وام به تنهایی سالی ۸ میلیون دلار برای شرکت رولدگین ارزش داشت.
اندرو میچل، یکی از سرشناس ترین کارشناسان پولشویی انگلیس می گوید که این معاملات به شدت مشکوکند: "انتقال ۲۰۰ میلیون دلار وام و حقوقی که سالی ۸ میلیون دلار ارزش دارد در ازای یک دلار، نمی تواند هیچ منطق تجاری داشته باشد".
شرکت اینترنشنال میدیا اورسیز همچنین هنگام باز کردن سه حساب بانکی خود، ارتباط رولدوگین با رئیس جمهور روسیه را اعلام نکرده است.
در فرم‌های باز کردن هر یک از حساب‌های بانکی از رولدوگین سئوال شده بود که آیا هیچ رابطه ای با افراد به اصطلاح "در معرض مسائل سیاسی" دارد یا نه و رولدوگین جواب منفی داده بود که آشکارا خلاف واقع است.
شرکت اینترنشنال میدیا اورسیز همچنین در ده‌ها مورد انتقال مشکوک سهام مداخله داشته است. در یک مورد این شرکت سهامی را به یک کارگزار سهام فروخت و روز بعد دوباره آن را به قیمت پایین تر خرید. شرکت رولدوگین در معاملات سهام همیشه سود کرده و مدارک نشان می دهد که این سود پیش از انجام معاملات محاسبه می شده است.
شرکت اینترنشنال میدیا اورسیز همچنین از ماجرایی سود برده که در آن همه کارهای مبادله سهام آماده شده بود، اما معامله پیش از انجام لغو شد و بعد شرکت رولدوگین به دلیل لغو معامله غرامت پرداخت.
مدارک افشا شده نشان می دهد که توافق خرید سهام و توافق لغو معامله همزمان امضاء شده است، بنابراین به نظر نمی رسد که از ابتدا قصد واقعی برای خرید و فروش سهام وجود داشته است.
اندرو میچل که مدارک نقل و انتقال سهام را دیده می گوید: "این معامله نیست، بلکه ظاهرسازی برای جابجا کردن و مخفی کردن دائمی اموال است".
این مدارک حاکی از آن است که شرکت سونت اورسیز، شرکت دیگر رولدوگین در کارخانه کامیون سازی کاماز روسیه مخفیانه سهام داشته است.
این شرکت در سال ۲۰۰۸ مبلغ یک میلیون و 500 هزار دلار برای عضویت در کنسرسیومی پرداخته که می توانسته یک شرکت مالک بخش ارزشمندی از سهام کاماز را بخرد.
مدارک نشان می دهد که در جریان این معامله از شرکت رولدوگین چه انتظاری می رفته است. بر اساس این مدارک، شرکت سونت می بایست مطمئن شود که با طرح کنسرسیوم برای افزایش سهامش در کاماز "با حد اکثر نظر لطف برخورد خواهد شد".
به نظر می رسد که شرکت سندالوود کنتیننتال هسته اصلی حلقه مشکوک به پولشویی است. این شرکت در چند مورد مجموعا ۸۰۰ میلیون دلار از یک بانک دولتی وام غیرتجاری گرفته و این پول را به شرکت‌های دیگر قرض داده است.
مدارک به دست آمده نشان می دهد که بخشی از پول سندالوود به شرکتی قرض داده شده که مالک استراحتگاه اسکی مورد علاقه رئیس جمهور روسیه است.
ولادمیر پوتین در سال ۲۰۰۶ استراحتگاه ایگورا را افتتاح کرد و در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ برای اسکی به آنجا رفت. عروسی کاترینا، دختر پوتین هم در سال ۲۰۱۳ در ایگورا برگزار شد.
بخشی از شرکتی که پول را دریافت کرده بود اکنون به یوری کوالچوک، مالک بانک روسیه تعلق دارد که در فهرست تحریم های دولت آمریکا به عنوان "صندوقدار" پوتین معرفی شده بود.
وکیل کوالچوک گفته که تمام اطلاعاتی که شامل قوانین مربوط به شفافیت اجباری است در مورد بانک روسیه منتشر شده و او نمی فهمد که چرا موکلش معرض سئوال است.
چهارمین شرکتی که رد پای آن در مدارک فاش شده وجود دارد، شرکت سانبارن است که این شرکت هم از یک رشته معاملات مشکوک سود برده است.
به عنوان نمونه، بانک روسیه سهامی را در اختیار این شرکت قرار داد که بعدا به قیمت ۲۵ میلیون دلار به فروش رفت. در نمونه ای دیگر، این شرکت برای ارائه توصیه‌هایی مربوط به سرمایه گذاری و تجارت در روسیه، از طریق یک شرکت قبرسی مبلغ ۳۰ میلیون دلار حق مشاوره دریافت کرد.
سانبارن همچنین از شرکت های متعلق به میلیاردری به نام ارکدی روتنبرگ، یکی دیگر از دوستان دوران کودکی رئیس جمهور روسیه، در مجموع ۲۳۱ میلیون دلار وام گرفته است. اینجا هم نه شواهدی از تأمین ضمانت دیده می شود و نه نشانه ای از بازپرداخت وام ها وجود دارد.
در همان زمانی که این وام‌ها در اختیار شرکت سانبارن قرار گرفت، یکی از شرکت‌های روتنبرگ قراردادی بسیار پر سود برای کار کردن روی خط لوله گاز روسیه به اروپا به ارزش ۴۰ میلیارد دلار به دست آورد. پروژه گاز "مسیر جنوبی" بعدا لغو شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مطالعه اسناد و اطلاعات منتشر شده می توانید به اینجا مراجعه کنید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها