سلیمی نمین: مخاطب رهبری هم دولت بود و هم مردم / هنوز هم دیر نشده و روحانی باید دغدغه داشته باشد

کد خبر: 1010596

مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی خود به مناسب عید قربان به موضوعات مهم و مختلفی اشاره کرده‌اند که در رأس آن علاج تحریم از مسیر درست و نه عقب‌نشینی در برابر آمریکا بود.

سلیمی نمین: مخاطب رهبری هم دولت بود و هم مردم / هنوز هم دیر نشده و روحانی باید دغدغه داشته باشد

گروه سیاست سایت فردا: ایشان در بیانات خود به وضعیت اقتصاد و ضرورت تکیه به توان داخلی برای مقابله با تحریم‌ها نیز پرداختند. در گفت‌وگویی با عباس سلیمی‌نمین ، فعال سیاسی اصولگرا به همین مسائل پرداخته و پرسیدیم که مخاطب رهبری چه کسانی بوده‌اند.

سلیمی نمین در گفت‌وگو با خبرنگار «فردا» گفت: «طبعاً وقتی می‌خواهند اراده یک ملت را بشکنند به شیوه‌هایی متوسل می‌شوند که پذیرش آن گشایشی برای ملت ایجاد نکرده و حتی ملت را در باتلاقی فرو می‌برد. یعنی هرچه تسلیم‌طلبی بیشتر می‌شود، شکستن اراده ملت ممکن‌تر می‌شود و این‌ها رابطه تنگاتنگی باهم دارد. کسانی‌که تحریم اعمال می‌کند منظورشان تحمیل اراده خودشان است و هر چه با آن همراه شویم، فشار بیشتر می‌شود.»

وی افزود: «ما برای این‌که بتوانیم شرایط خود را درست کنیم باید راه شکست زورگویی را پیدا کرده و آن را بی‌اثر کنیم.»

سلیمی‌نمین در پاسخ به این‌که این امر چقدر ممکن است، گفت: «ما حتماً می‌توانیم این‌کار را انجام دهیم. مقاومت ما تا کنون بر خود کشورهایی که بی‌منطق هستند، اثرگذار بوده است. ما در مذاکرات منجر به برجام افکار عمومی را در غرب یک گام به جلو آوردیم و متوجه شدند که دولت‌های‌شان جز منطق زورگویی چیزی در دستور کار ندارد. اگر امروز با ایران احساس همبستگی دارند، برای همین است. در گذشته تبلیغات به نحوی بود که افکار عمومی در غرب نگاه مثبتی به ما نداشت اما یکی از دستاوردهای مذاکرات این بود که افکار عمومی یعنی هم روشنفکران و هم قشر میانی جامعه غرب به منطق داشتن ما در مقاومت پی‌برده‌است و این یکی از راه‌های برون رفت از فشار است. یعنی در تعارض قرار دادن فشار با عقبه فشار. آمریکایی‌ها تا کی می‌تواند سیاست‌های خارجی خود را بدون پشتوانه افکار عمومی خود دنبال کنند؟ کما این‌که یکی از راه‌های پیروزی ویتنام همراه شدن افکار عمومی آمریکا با ویتنامی‌ها بود.»

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین به یکی دیگر از محورهای سخنان رهبری یعنی اتکا به منابع داخلی پرداخت و گفت: «علی‌رغم قول‌هایی که برای رفع مشکل تولیدکنیدگان داده شده بود، همان‌طور که آقای روحانی دیروز اذعان کرد، دولت فراموش کرده بود که این موضوع را پیگیری کند. آقای روحانی گفتند که باید برای حل مشکلات تولید باید بیشتر کار کنیم. این اذعان دیرهنگام است و آقای روحانی باید تلاش فوق‌العاده‌ای انجام می‌داد و این سختی را به جان خودش و وزرایش می‌خرید. باید وزرایی که حاضر نبودند برای مردم کار فوق‌العاده کنند را باید کنار گذاشته شود. دیدیم که وزیر مسکن او کار نکرد و با زور مجلس کنار گذاشته شد اما ایشان از وی دفاع می‌کرد. به هرحال هنوز هم دیر نشده است و روحانی باید واقعاً دغدغه داشته باشد. خودش مسائل را پیگیری کند زیرا ما یک شبکه غربی در ایران داریم که می‌خواهند به مؤثر واقع‌شدن تحریم‌ها کمک کند. برخی ایرانیان در خارج از فشار و حتی حمله نظامی به ایران دفاع می‌کنند و دلیلش وابستگی فکری آنها است. از این طیف در داخل کشور هم داریم و تلاش می‌کنند که تولید به گونه‌ای زمین‌گیر شود و تحریم‌های آمریکا به نتیجه برسد. بنابراین دولت باید مسائل را چنان پیگیری کند که کارشکنی قشر وابسته به غرب خنثی شود.»

وی در واکنش به این‌که مخاطب سخنان رهبری دولت بوده است، گفت: «به نظر من مخاطب ایشان هم دولت بود و هم مردم. به این خاطر که مردم مستقیماً تحت فشار هستند و امکان دارد که تحت تأثیر برخی القات قرار بگیرند. کمااین‌که الآن برخی نیروهای سیاسی صراحتاً می‌گویند که برای حل مشکلات حتماً باید مذاکره کرد و ترامپ چون شرایط بدی دارد به ما امتیاز خواهد داد. برخی سیاسیون ناپخته یا آنانی که آدرس غلط می‌دهند، می‌گویند که وقت امتیازگیری از ترامپ است. این درحالی است که بدترین شرایط سیاسی است و با این کار بی‌اعتبار می‌شویم. او قطعاً امتیازی نخواهد داد. در مانیفست دموکرات‌ها آمده بود که باید برتری اسرائیل را در منطقه حفظ کنیم. این یعنی مانع رشد کشورهای اسلامی بشوند. آیا اجازه می‌دهند که ما از نظر تکنولوژی و علمی بالاتر از اسرائیل قرار بگیریم؟ حتماً خیر، چون اسرائیل را پایگاه خود کرده‌اند.»

وی تأکید کرد: «ما تنها از طریق اتکاء به توانمندی‌های خود می‌توانیم تحریم‌ها را دوربزنیم. می‌توانیم برخی کشورها را نیز قانع کنیم که برنامه‌های بلندمدت داریم و در صورت گشایش هم با کسانی که در شرایط سخت با ما کار کردند، کار خواهیم کرد. متأسفانه جناح غرب‌گرا این پیام را داده که اگر غرب عهدشکن باشد هم ما در شرایط گشایش با آنها کار می‌کنیم و این خیلی بد است.»

سلیمی‌نمین در پایان گفت: «ما امروز باید با کشورهایی کار کنیم که حاضر باشند هزینه ارتباط با ما را پرداخت کنند. نه این‌که به محض تَشر آمریکایی‌ها عقب‌نشینی کنند. امروز اتکاء به منابع داخلی و اتکاء و همکاری با کشورهایی که در مقابل زورگویی آمریکایی‌ها می‌ایستند، ضرورت دارد. خوشبختانه امروز چین در مقابل این زورگویی ایستاده است.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها