محمد عطریانفر در گفتگو با فردا:شاید سراغ نامزد معتدل و اصولگرا برویم

کد خبر: 1010965

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: اصلاح‌طلبان به قاعده اصلاح طلبی نمی توانند سمت تحریم انتخابات بروند. اگرچه حتی ممکن است نامزدی در انتخابات نداشته باشند اما نمی توان خود را از مشارکت باز دارند. باید بین گزینه های موجود دست به انتخاب گزنیه اصلح بزنند مقوله اصلاح طلبی به ما حکم می کند  برای انتخابات فعال باشیم.

محمد عطریانفر در گفتگو با فردا:شاید سراغ نامزد معتدل و اصولگرا برویم

گروه سیاسی فردا نیوز : برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری در هاله ای از ابهام قرار دارد، برخی از حضور قطعی سخن می گویند و برخی نیز مشارکت این جریان را مشروط به داشتن نامزد اختصاصی می کنند. با محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره این موضوع به گفتگو نشستیم.

* نوع ارتباط اصلاح طلبان با حاکمیت الان چطور است؟ آیا می خواهید برای این ارتباط، شخصی را معین کنید؟ اصلاح طلبان روی چهار اصل اساسی در کشور اتفاق نظر دارند. اولین محور، اصل انقلاب است. محور دوم، نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. محور سوم، نظریه ولایت فقیه است که فی الواقع کلیدی ترین شعار مدیریتی و تعبیر سیاسی امام بود و چهارم، مصداق این ولایت فقیه است که شخص حضرت آیت الله خامنه ای است. روی این چهار محور، اصلاح طلبان همچنان موضع مستحکم ومتعاملی دارند و فصل مشترک با بقیه بخشهای دیگر نظام میدهد

اصلاح طلبان همواره علاقه مند بودند در عرض اصولگرایی در دستگاه رهبری نظام مورد حرمت و احترام و ارتباطات داشته باشند و در این توقع، خیلی هم اهتمام کردند. و

* در مورد آقای جهانگیری یک زمانی گفته می شد که ژنرال اصلاح طلبان در ریاست جمهوری 1400 می شود . آیا هنوز چنین دیدگاهی هست؟

تدارک سیاسی انتخابات ریاست جمهوری از راه دور امکان ناپذیر است. ازعمق تاریخ نمی شود برای آینده تصمیم گرفت. یکی از شخصیت های مورد مطالعه آقای جهانگیری است ولی الزاما به این معنا نیست که دیگران از حضور و رقابت درون جبهه ای محروم خواهند بود. ممکن است بیش از دو سه نفر برای انتخابات 1400 از درون جبهه اصلاح طلبان ثبت نام کنند.

* آقای عارف را چگونه ارزیابی می کنید؟

آقای عارف هم از جمله شخصیت هایی است که در مظان رقابت است ولی اینکه در رقابت درون اصلاح طلبان بتواند بر هم قطارهای خود پیروز شود، خیلی قول متقنی نیست.

* یک زمانی می گفتید که نقد لاریجانی به نسیه عارف ترجیح دارد . همچنان خیلی ها معتقدند کارگزاران آقای لاریجانی را گزینه اصلی خودش برای انتخابات 1400 می داند تا وقتی نامزد اصلاح طلبی در میدان نبود، حمایت از آقای لاریجانی به مانند آقای روحانی به اصلاح طلبان قبولانده شود . آیا واقعا همینطور است؟

این کلمه قصار سیاسی در مورد مدیریت مجلس دهم بود و نباید آن را به حوزه های دیگرمدیریت تسری داد. اگر در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 شرایط به گونه ای باشد که نهاد نظارتی شورای نگهبان این فرصت را بدهد و استعداد اجتماعی هم فراهم شود، منطق رقابت های حزبی حکم می کند تا اصلاح طلبان کاندیدای مستقلی برای خود انتخاب کنند و کاندیدایشان هم عاریتی نباشد. و البته بسیار استقبال می کنیم آقای لاریجانی به عنوان شخصیت محوری اصولگراها در مقام رقابت با یک شخصیت ممتاز اصلاح طلب قرار گیرد. فی الواقع در چنین رقابتی، اخلاق رقابت و سیاست ورزی و انتخاباتی سالم ، خوب رعایت می شود که نمونه اش در دوم خرداد سال 76 بین آقای خاتمی و آقای ناطق رخ داد. اما اگر اصلاح طلبان نتوانند از درون جبهه خود در صحنه انتخابات نامزد داشته باشند ، اصلاح طلبان از باب دفع ضرر مقدر ممکن است رو بسوی یک شخصیت معتدل و اصولگرا ببرند. همان اتفاقی که سال 92 افتاد. امیدواریم مسیر به گونه ای طی شود که گروه های سیاسی با اختیارات کافی ومستقل برای رقابت در صحنه حاضر باشند.

* در کنار آقای جهانگیری و آقای عارف اسامی مثل ...

فراوان هستند، بله همه احزاب اصلاح طلب می توانند یکی دو سه نفر را معرفی کنند.

* نام آقای محسن هاشمی، آقای محمدرضا خاتمی، آقای معین و آقای صفایی فراهانی به عنوان گزینه اصلاح طلبان در انتخابات 1400 مطرح شده است . آیا اینها فقط گزینه هستند یا خیلی جدی درباره حضورشان فکر می شود؟

فعلا در مقام طرح نام ، گروه ها فعالند ولی به شخصه باور نمی کنم اینها بتوانند از فیلتر شورای نگهبان سالم درآیند. بسیاری از چهره هایی که امروز از آنها نام می بریم به سادگی نمی توانند تائیدیه بگیرند.

* یعنی احتمال دارد اصلاح طلبان چند گزینه را برای ثبت نام بفرستند و منتظر شوند که کدام یک تائید می شود؟

دور از ذهن نیست. چاره ای نداریم. سیاست ورزی اقتضائی در غیاب فعالیت کامل العیار سیاسی همیشه در دستورکار اصلاح طلبان بوده است ، بدین سبب که فرصت و اجازه پیدا نکردند رویکرد کاملا حزبی سامان یافته و برنامه ریزی شده برای معرفی نامزد داشته باشند. آنها درچنین شرایط به سمت تدابیر اقتضائی می روند و در لحظه باید تصمیم بگیرند تا بستری را باز کنند. چه بسا چهره های نیابتی بیاورند و قس علیهذا.

* پس احتمال اینکه قبل از ثبت نام نامزدها، اصلاح طلبان به کاندیدای واحد برسند، وجود ندارد .

ظاهر قضیه این است ولی ممکن است غیر از این هم اتفاق بیفتد و شرایط بگونه ای فراهم شود که امیدها بالا برود و بتوان اعتماد کرد قبل از ثبت نام انتخابات به چهره ای دست پیدا کنیم که مطمئن باشیم بعد از ثبت نام رد صلاحیت نخواهد شد.

* با آقای بهزاد نبوی در جایی، گفتند آقای ناطق برای مجلس نخواهند آمد ولی دوست دارم و توصیه می کنم که برای ریاست جمهوری به صحنه بیاند . با توجه به اینکه بحث مناسب بودن آقای بهزاد نبوی برای ریاست تشکیلات اصلاحات را داشتیم، فکر می کنید تلاشی برای اینکه آقای ناطق وارد صحنه انتخابات شود، انجام می شود؟

با نظر آقای بهزاد نبوی هم عقیده ام و آقای ناطق را از شخصیت های خوب در عرصه انتخابات آنهم از موضع رقابت با یک نامزد اصلاح طلب می دانم و هر اتفاقی که بیفتد، چه او پیروز شود و چه رقیب اصلاح طلبش پیروز شود، از نظر اصلاح طلبان منطقی است.

* آیا آقای ناطق وارد انتخابات 1400 می شود که مثل سال 92 رای اصلاح طلبان و رای میانه عرصه سیاسی را به خود جلب کند؟

اگر این اتفاق بیفتد، من خوشبین خواهم بود ولی فکر نمی کنم اتفاقی شبیه پروژه آقای روحانی برای آقای ناطق رخ دهد. در قضیه آقای روحانی شرایط به گونه ای دیگربود ولی برای آقای ناطق وضعیت متفاوت است. اگرچه فکر می کنم آقای ناطق سالیان زیادی است که خود را از حضور در صحنه انتخابات معاف داشته اند.

* یعنی تصمیمشان برای عدم برگشت به عرصه سیاست جدی است؟

به نظر می رسد که ایشان دیگر مستعد برای حضور نباشند مگر اینکه اتفاق مهمی بیفتد و بنا به شرایط خاص، اصولگرا و اصلاح طلب روی حمایت از نامزدی آقای ناطق اجماع کنند و ایشان در نقطه ای قرار گیرد که نتواند رد کند. در واقع پیروزی اش را اجماع قطعی بداند و دولت ائتلافی تشکیل دهد.

* اصلاح طلبان به سمت تحریم انتخابات می روند اگر گزینه تائید صلاحیت شده ای نداشته باشند؟

اصلاح‌طلبان به قاعده اصلاح طلبی نمی توانند سمت تحریم انتخابات بروند. اگرچه حتی ممکن است نامزدی در انتخابات نداشته باشند اما نمی توان خود را از مشارکت باز دارند. باید بین گزینه های موجود دست به انتخاب گزنیه اصلح بزنند مقوله اصلاح طلبی به ما حکم می کند برای انتخابات فعال باشیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها