حسام الدین آشنا کیست؟ / از سیاست تا فرهنگ؛ میدان عمل آقای مشاور

کد خبر: 287329

آشنا که در سال های اخیر بیشتر در کسوت یک چهره علمی با کت و شلوار دیده می شود در واقع یک روحانی دارای سوابق علمی، سیاسی و امنیتی است که چند صباحی است لباس روحانیت تن نمی کند. وی داماد آیت‌الله دری نجف‌آّبادی بوده و در کارنامه خود سابقه فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی داشته و در دوره‌ای نیز مدیر کل اطلاعات استان قم بود.

حسام الدین آشنا کیست؟ / از سیاست تا فرهنگ؛ میدان عمل آقای مشاور
سرویس سیاسی «فردا»: روز گذشته در خبرها اعلام شد که «حسام‌الدین آشنا» با حکم حسن روحانی مشاور رئیس‌جمهور در امور فرهنگی شده است. البته آشنا یک روز قبل از اینکه به عنوان مشاور فرهنگی معرفی شود از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز مامور ساماندهی و ادغام معاونت سیاسی دفتر رئیس جمهور و مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری شده بود. وی همچنین هفته پیش و قبل از سفر رئیس‌جمهور به قرقیزستان، سرپرستی معاونت سیاسی دفتر رئیس‌جمهور را نیز بر عهده گرفته بود. با اینکه در متن خبر حکم نهاوندیان برای آشنا آمده بود: قرار است آشنا با تعدیل و ادغام احتمالی معاونت سیاسی دفتر رئیس جمهور و مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری زمینه ساماندهی این دو مجموعه را فراهم کند. وی با همکاری یک تیم مطالعاتی در حال بررسی دقیق وضعیت این مراکز است اما ساعاتی نگذشت که آشنا در گفتگو با روزنامه اعتماد این خبر را تکذیب و گفت تا چنين اخباري روي سايت رياست‌جمهوري قرار نگيرد آن را تاييد نمي‌كنم. روزنامه اعتماد در حالی این خبر را تکذیب کرد که روزنامه آرمان روابط عمومی از ادغام معاونت سیاسی و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری خبر داده و نوشته بود: مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری که در زمان سید محمد خاتمی میزبان حلقه کیان بود و در زمان محمود احمدی‌نژاد، حالت نیمه تعطیل داشت دست آشنا سپرده شده و وی که در حال حاضر برای انجام این ماموریت به طور همزمان سرپرستی دو مجموعه مذکور را بر عهده دارد در حال بررسی دقیق وضعیت این مراکز است.
اما « حسام الدین آشنا » کیست؟
حسام الدین آشنا متولد سال 1342 در تهران است؛ او در سال 1371 کارشناسی ارشد معارف اسلامی و تبلیغ را دریافت کرد و پایان نامه خود را با عنوان فرهنگ و تبلیغات حکومتی در ایران ارایه کرد او همچنین در سال 1382 موفق به اخذ دکترای فرهنگ و ارتباطات شد و هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) است. حسام الدین آشنا جزو معدود امام صادقی های حاضر در تیم روحانی است که نقش قابل توجهی در حضور رسانه ای حسن روحانی، مخصوصا درجریان مناظره های انتخاباتی ایفا کرد. برخی منابع رسانه ای عنوان می کنند که طراحی، رنگ بندی و تصویر سازی کلید حسن روحانی از سوی آشنا صورت گرفته است تا برندسازی جدیدی در عرصه رقابت های انتخاباتی داشته باشد. حتی او در تولید محتوای مستند انتخاباتی حسن روحانی نیز نقش پررنگی داشته است. آشنا که در سال های اخیر بیشتر در کسوت یک چهره علمی با کت و شلوار دیده می شود در واقع یک روحانی دارای سوابق علمی، سیاسی و امنیتی است که چند صباحی است لباس روحانیت تن نمی کند. وی داماد آیت‌الله دری نجف‌آّبادی بوده و در کارنامه خود سابقه فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی داشته و در دوره‌ای نیز مدیر کل اطلاعات استان قم بود. آشنا با این سوابق در اکثریت قریب به اتفاق گمانه زنی ها نامش به عنوان یکی از گزینه های وزارت ارشاد مطرح می شد اما به هر تقدیر وی برای این پست نامزد نشد اما حضور وی در کنار رئیس جمهور کماکان پررنگ و محسوس بود آنچنان که در اولین کنفرانس خبری وی در برابر رئیس جمهور و در صف اول مدعوین نشست و اشارات گاه و بیگاهش به روحانی توجه ها را به خود جلب کرد. آشنا که استاد ارتباطات دانشگاه وازجمله نزدیک‌ترین چهره‌ها به حسن روحانی به حساب می‌آید، سال‌هاست که سابقه فعالیت در فضای مجازی را دارد؛ سابقه‌ای که پای او را در شبکه اجتماعی "فیس‌بوک" هم باز کرده و از وی یک فعال فیس‌بوکی هم ساخته است. آشنا پس از پیروزی حجت‌الاسلام روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92 به فعالیت‌های فیس‌بوکی خود شدت بخشید و در صفحه خود موضوعات مختلفی را به نظرخواهی گذاشت. ازجمله این موضوعات نظرخواهی از اعضای فیس‌بوک درباره کابینه دولت یازدهم بود که این روند تاکنون نیز ادامه داشته است. اما چرا «آشنا» برای این پستها انتخاب شد؟ آیا نقش وی در مناظره های انتخاباتی و یا نماد سازی برای روحانی و یا حضور پررنگش در صفحه های اجتماعی سبب شده که وی به عنوان مشاور فرهنگی رییس جمهورانتخاب شود؟ حال آشنا کارهای زیادی برای انجام دارد باید منتظر ماند و دید که وی می تواند در ماموریتهای تازه خود موفق باشد. آیا این پستها تنها در حد یک عنوان برای وی باقی خواهد ماند یا وی می تواند تلفیقی موزون میان ماموریت های که آنچنان سنخیتی با هم ندارند ایجاد کند. گذشت زمان نقش آشنا در دولت روحانی را بیشتر عیان خواهد کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها