انواع علائم آلرژی / درمان حساسیت بهاری

کد خبر: 932535

نشانه آلرژی بهاری درمان آبریزش بینی در بهار درمان حساسیت فصلی حساسیت چشمی در فصل بهار حساسیت فصلی گلو درمان آلرژی

انواع علائم آلرژی / درمان حساسیت بهاری

همشهری تندرستی: در حالی که گرمای بهاری، برای مبتلایان به سینوزیت حاد یا افراد گرفتار ضعف سیستم ایمنی، آرامش بخش است، مبتلایان به رینیت آلرژیک با آمدن بهار زانوی غم به بغل می گیرند. شکوفه های بهاری و شرایط هوایی خاص این فصل، علائم بیماری آنها را تشدید می کند و علائمی مثل سرخی چشم ها، آبریزش بینی، پف زیر چشم و سرفه یا عطسه های مکرر را به جانشان می اندازد.

چرا به آلرژی بهاری دچار می شوید؟

انواع علائم آلرژی / درمان حساسیت بهاری

اصلی ترین دلیل شیوع آلرژی در بهار، گرده افشانی گل ها، سبز شدن شکوفه ها و وزش بادهایی است که غبار و گرده ها را به بینی و مجراهای تنفسی وارد می کنند. در چنین شرایطی، سیستم ایمنی بدن، گردهها یا غيا را به عنوان یک عنصر خطرناک بیگانه ارزیابی می کند و برای مبارزه با آن دست به کار می شود. به دنبال اتفاق، هیستامین ها در خون آزاد می شوند و سپس نشانه های آلرژی بدن را تحت تأثیر قرار می دهند.

چطور آلرژی را تشخیص دهیم؟

اگر به خاطر سرفه های پیاپی یا خارش پوست شب ها بی خواب می ش وید، به جای شنیدن توصیه دوستان تان سراغ یک فوق تخصص آسم و آلرژی بروید. اگر موضوع را با دوستان تان مطرح کنید، احتمالا به شما می گویند «چیزی نیست! فقط آلرژی است.» اما واقعیت این است که نگاه متخصصان به این مشکل، تا این اندازه ساده انگارانه نیست. از نظر آنها آلرژی یک مشکل در اولین قدم، مشاهده علائمی که سراغ تان آمده، به شما برای جدی و نیازمند درمان فوری است. تشخیص این بیماری کمک می کند اما مشاهده علائم، دلیل دچار بودن تان به آلرژی و عوامل تحریک کننده سیستم ایمنی بدن تان را روشن نمی کنند. به همین دلیل است که باید یک آزمایش پوستی آلرژی با یک آزمایش خون آلرژی را انجام دهید. نتیجه این آزمایش ها، دقیقا به شما می گوید که به چه میزانی و به چه مادهای حساسیت دارید. اصلا شاید همه آلرژی بهاری شما به خاطر گرده ها نباشد و مصرف بعضی از میوه های بهاری هم در شما حساسیت ایجاد کرده باشد.

به موقع درمان را شروع کنید

انواع علائم آلرژی / درمان حساسیت بهاری

نشانه های آلرژی، بیشتر با سرماخوردگی اشتباه گرفته می شوند. خارش بینی، عطسه، آبریزش چشم و بینی، گرفتگی صدا، گلودرد و علائمی از این دست، شبیه نشانه های سرماخوردگی اند اما ممکن است به دلیل ابتلا به آلرژی سراغ شما آمده باشند. احتقان بینی، شایع ترین نشانه آلرژی است و اگر بیشتر از پنج تا هفت روز درگیرش بوده اید و با مصرف داروها هم بهبودی را مشاهده نکرده اید، حتما سراغ یک متخصص آلرژی بروید. اگر احتقان و بینی به دلیل سرماخوردگی ایجاد شده باشد، تا قبل از هفتمین روز بیماری، بهبود پیدا می کند. علائم آلرژی که شما را درگیر می کند، بسته به شهر و موقعیت جغرافیایی تان ممکن است در زمان متفاوتی سراغ تان بیایند. اگر ا به آلرژی دچار باشید، مهم ترین کاری که برای سلامت تان باید انجام دهید، تشخیص درست و به موقع نشانه های و بیماری است. شاید آلرژی بهاری، شما را در اسفندماه درگیر کند یا شاید هم به خاطر شرایط جغرافیایی خاص تان، آخر بهار سراغ تان بیاید، هوای بارانی، درست مثل گردوغبار می تواند بدن تان را تحت تاثیر قرار دهد. اگر به آلرژی دچار باشید، بعید نیست که بعد از بارش هر باران بهاری، دچار تشدید علائم شوید.

فقط شما آلرژی ندارید

در ایالات متحده، حدود ۳۵ میلیون نفر از رینیت آلرژیک فصلی رنج می برند و از بین این افراد، زنان بیشتر از مردان علائم آلرژی خود را جدی می گیرند. علائمی مثل تورم یا سرخی صورت که می تواند زیبایی شان را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از زنان، سالها درگیر آلرژی اند اما به دلیل نداشتن علائم شدید، از ابتلا به این بیماری بی خبرند. آنها هم مثل دیگر مبتلایان گاهی دچار احتقان بینی، گلودرد، خارش چشم یا سوزن سوزن پوست می شوند اما گذرا بودن این علائم و شدید نبودن شان ممکن است آنها را از پیگیری ! علائم بیماری منصرف کند. به گفته متخصصان، بسیاری از زنان مبتلا به آلرژی، این بیماری را جدی نمی گیرند و فقط به فکر پوشاندن تغییرات ظاهری با لوازم آرایش می افتند. این در حالی است که آلرژی خفیف، به شکل صددرصدی قابل درمان است و اگر به موقع شناسایی و پیگیری شود، یک عمر عذاب بهاری را برای فرد مبتلا به همراه نمی آورد.

به کدام گیاه حساسیت دارید؟

انواع علائم آلرژی / درمان حساسیت بهاری

حساسیت های بهاری، گرچه میلیون ها نفر را درسراسر جهان درگیر می کند اما در همه افراد به ایک دلیل و به یک شکل بروز پیدا نمی کند. بعضی از افراد به گرده درخت چنار حساسیت دارند و بعضی دیگر به چمن، سدر، کاج، نخل، افرا، راش، سپیدار، بلوط، زیتون، صنوبر یا دیگر درختان واکنش نشان می دهند. تنوع گرده های حساسیت زا آن قدر زیاد است که امکان پرهیز کردن آن، آنها را از بین شهری مثل تهران، گرچه به چنار می رود. اگر در یا چمن حساسیت داشته باشید، احتمالا به محض بیرون آمدن از خانه در فصل بهار، تشدید نشانه های حساسیت زا را تجربه خواهید کرد.

ژن هایتان را از یاد نبرید

آلرژی یکی از بیماری هایی است که زمینه های ژنتیکی در ابتلا به آن تاثیر زیادی دارند. اگر یکی از والدین تان به آلرژی دچار بوده، بعید نیست که شما یا حتی فرزندان تان به نوعی آلرژی را تجربه کنید. فراموش نکنید که نشانه های آلرژی، ممکن است در بدن تان بچرخند و قرار نیست که شما همان نشانه هایی را در زمان درگیر شدن با آلرژی تجربه کنید که والدین تان از آنها رنج می برده اند. در حالی که در گذشته آلرژی خود را با خارش پوست نشان می داده، ممکن است بهار امسال آلرژی را با نشانه هایی شبیه سرماخوردگی تجربه کنید. پس هر سال منتظر مشاهده علائم یکسان نباشید.

آسم همان آلرژی است؟

آسم، همان آلرژی نیست اما آلرژی مزمنی که به خوبی درمان نشده، می تواند به اسم تبدیل شود. با توجه به بررسی های انجام شده، زنان بیشتر از مردان دچار آسم شده و به مراقبت بیشتری در زمینه این بیماری نیاز دارند. خس خس سینه، سرفه شبانه، یا مشکل تنفس پس از تمرین های ورزشی، از علائمی هستند که احتمال ابتلای شما به آسم را مطرح می کنند. آلرژی بینی، احتمال ابتلا به آسم را ۴۰ درصد افزایش می دهد و خبر بد این است که این افراد، نشانه های آسم را به عنوان نشانه های الرژی تلقی می کنند و با درمان نکردن شان، درمان آسم را هم دشوار می کنند.

می توانید از آلرژی خلاص شوید؟

برای درمان آلرژی، انواع آنتی هیستامین ها تجویز می شوند اما نوع دارو و دز مناسب آن را فقط پزشک تان کند یا برای کاهش التهاب مجرای تنفسی تان، اسپری های خاصی را برایتان تجویز کند.

می تواند تعیین کند. ممکن است پزشک تان مصرف اسپری های بینی را هم برای شست وشوی این مجرا توصیه قطره های چشمی از دیگر داروهایی هستند که ممکن است برایتان تجویز شوند. بیشتر داروهای آلرژی بدون معمولا با نسخه پزشک در دسترس قرار می گیرند. نسخه در دسترس هستند اما اسپری های خاصی که برای کاهش التهاب دستگاه تنفسی تجویز می شوند،

داروهای گفته شده، معمولا برای کاهش علائم در دوره عود بیماری تجویز می شوند اما اگر درمان را زیر نظر یک فوق تخصص سیستم ایمنی (ایمنیولوژیست) پیگیری کنید، در دراز مدت برای کاهش ضعف سیستم ایمنی بدن تان داروهای دیگری تجویز خواهد شد. این درمان ها، احتمال دوباره واکنش دادن بدنتان به آلرژن ها را کمتر می کنند و در درازمدت، بدن تان را از نشان دادن واکنش های شدید به عوامل آلرژی زا باز می دارند، بد نیست بدانید که ایمنوتراپی یا درمان سیستم ایمنی بدن، یک درمان بلندمدت است و ممکن است چندین سال با آن درگیر باشید. دز داروها و مدت این درمان، بسته به وضعیت افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

-درمان طبیعی برای آلرژی وجود دارد؟

شست و شوی مرتب بینی با محلول های شست وشو، یکی از راههای کاهش مشکلات ناشی از آلرژی است. بعضی مصرف سرکه سفید را در کاهش آلرژی موثر می دانند و بعضی دیگر از پژوهشگران، معتقدند که با مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی پروبیوتیک می توان به کاهش علائم آلرژیک کمک کرد. باکتری های پروبیوتیک که به روده وارد می شوند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. گروهی از متخصصان طب سنتی، مصرف عسل طبیعی، چای سبز،

دارچین، زردچوبه، بابونه و بادرنجوبه را در کاهش نشانه های آلرژی موثر می دانند.

هوای هوا را داشته باشید

برای درمان آلرژی بهاری، راهی وجود ندارد اما با شناسایی به موقع علائم و استفاده از داروهای مناسب، می توانید علائم این بیماری را کنترل کنید. کنترل علائم آلرژی، نه تنها از آزردگی بیشتر شما جلوگیری می کند، بلکه احتمال تشدید بیماری یا ابتلا به مشکلات زمینهای دیگر را هم کاهش می دهد.

شاید کمک گرفتن از این راه های ساده، به شما برای آسان تر سپری کردن بهار امسال کمک کند:

  • برای بیرون رفتن از خانه، به وضعیت هوا توجه کنید و در روزهای آلوده و پر گردوغبار، از خانه بیرون نروید.
  • در زمان وزش باد، از عینک آفتابی های بزرگی استفاده کنید که از " چشم هایتان مراقبت می کنند.
  • به جای باز گذاشتن پنجره ها، از کولرهای گازی و دستگاه تصفیه کننده هوا کمک بگیرید.
  • برای خارج کردن پرده ها و آلودگی ها از بدن تان، در شب و بعد از برگشتن ا به خانه دوش بگیرید.
  • جارو کشیدن و نگهداری حیوانات خانگی، نشانه های آلرژی را تشدید خواهند کرد. شاید بهتر باشد که لااقل در بهار، از فرد دیگری برای تمیز کردن خانه کمک بگیرید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها