واکنش مشاور وزیر کشور به سخنان آشنا

کد خبر: 1014527

روح‌الله جمعه‌ای خاطرنشان کرد: وزیرکشور گزارش تفصیلی و کارشناسی از علل وقوع، شرح کامل واقعه و آسیب شناسی دقیق ‎حوادث آبان ماه ۱۳۹۸ و عملکرد بخش‌های مختلف درگیر در ماجرا را به رئیس جمهور ارائه داده است.

واکنش مشاور وزیر کشور به سخنان آشنا

خبرگزاری فارس: روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور در توئیتی نوشت: وزیرکشور گزارش تفصیلی و کارشناسی از علل وقوع، شرح کامل واقعه و آسیب شناسی دقیق ‎حوادث آبان ماه ۱۳۹۸ و عملکرد بخش‌های مختلف درگیر در ماجرا را به تمامی مقامات و مسئولان ذیربط از جمله رئیس جمهور محترم ارائه داده است.

به گزارش فارس، پیش از این حسام الدین آشنا در مطلبی تاکید داشت که ما در ماجرای آبان یک بحث درباره تعداد داریم و یک بحث درباره منشا تیراندازی. یک بحث هم این است که کسانی که کشته شدند، معترض بودند یا اغتشاشگر یا مهاجمان مسلح یا عابران یا هواداران نظام؟ در مورد کشته شدگان، اعداد متفاوتی به رئیس جمهور اعلام می‌شود. نیروی انتظامی یک چیز می‌گوید، وزارت کشور چیز دیگری می‌گوید، وزارت بهداشت و درمان هم عدد دیگری را می‌گوید.

همچنین حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در مصاحبه با اندیشه پویا در مورد خنده روحانی پس از طرح سهمیه‌بندی بنزین و واکنش رئیس جمهور بیان داشت: به هر حال رئیس‌جمهور مسئول تصمیماتی است که در زیر مجموعه دولت گرفته می‌شود، و در جایگاهی نشسته که نمی‌تواند خودش را ناآگاه جلوه دهد. مسئولیت صفر تا صد اعلام و اعمال تغییر قیمت بنزین با وزیر کشور بوده است، اما مسئله این است که رئیس جمهور می‌توانست این جمله را با اخم بگوید، می‌توانست با چهره‌ای بگوید که نتوانید تشخیص دهید ناراحت یا خوشحال است، و می‌توانست با لبخند بگوید. من که کارم روانشناسی اجتماعی است، از لبخندی که ایشان زد، نه زهرخند می‌فهمم، نه ریشخند. لبخند ایشان، لبخند کسی است که می‌گوید من مقصر نیستم. ممکن است این هم غلط باشد، اما به معنی ریشخند نیست. لبخند کسی است که از سوال تعجب می‌کند.

«تعجب می‌کنم که چرا این توجیه را می‌کنید. وزیر کشور، وزیر همین رئیس جمهور است. می‌خواهم بگویم که این بیشتر لبخند تعجب است تا لبخند تمسخر. اما رئیس جمهور این کار را هم نمی‌باید بکند. ایشان باید روی معنای لبخندش محاسبه داشته باشد و سخن بگوید. به نظرم این یکی از ضعف‌های رفتاری رئیس جمهور است. اما می‌توانم با اطمینان بگویم نیت رئیس جمهور، مسخره کردن مردم نبود. هر چند در کار رسانه‌ای و افکار عمومی، نیت شما نسبت به معنایی که طرف مقابل متوجه می‌شود، آنقدر مهم نیست. البته این معنا هم چیزی است که برساخته می‌شود و چه بسا اگر آن صحبت کامل پخش می‌شد و روی آن، تفسیر گذاشته نمی‌شد، این بخش از صحبت ایشان خیلی به چشم نمی‌آمد. اما وقتی آن لبخند را معنا می‌کنند و با ده چیز دیگر ارتباطش می‌دهند، جامعه را حساس می‌کنند و این نارضایتی پیش می‌آید.»

«اما این اتفاق تکرار می‌شود، مثلا زمانی که از ایشان در مورد تعداد کشته شدگان آبان پرسیدند. ایشان با خنده از گفتن تعداد کشته‌شدگان طفره رفتند، درحالیکه صحبت در مورد جان آدم‌ها بود و خانواده‌هایی که پدر یا فرزند یا همسر خود را از دست داده بودند. رئیس جمهور می‌توانست حداقل نشان بدهد که با درد مردم، درد می‌کشد. تصور کنید که شما در جایگاه بزرگ یک خانواده به یک مراسم ختم وارد شوید و قهقهه بزنید. من ندیدم که ایشان بخندند، اما من هم از این مواجهه‌ها آزار دیده‌ام و متوجه هستم چه می‌گویید. در صدد توجیه هم نیستم و می‌خواهم توضیح دهم. تا آنجا که من میدانم ایشان تا امروز هم گزارش روشن قابل دفاعی از کشته‌شدگان آبان دریافت نکرده اند.»

به نظر می‌رسد این‌روز‌ها در دولت بر سر اینکه چه کسی مسئول اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین است اختلافاتی وجود دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها