میرتاج الدینی: هیچ بنگاه دولتی در سال ۹۹ واگذار نشده است

کد خبر: 1097851

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۹۹ هیچ بنگاه دولتی واگذار نشده و دولت عملکردی در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نداشته است.

میرتاج الدینی: هیچ بنگاه دولتی در سال ۹۹ واگذار نشده است

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۹۹ هیچ بنگاه دولتی واگذار نشده و دولت عملکردی در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نداشته است. 

 حجت الاسلام «محمدرضا میرتاج الدینی» روز چهارشنبه با اشاره به حضور «محمدباقر قالیباف» در دیوان محاسبات کشور و استماع گزارش تفریغ بودجه ۹۹ به خبرنگاران گفت: در نشست  امروز رییس دیوان محاسبات تاکید داشت که گزارش تفریغ بودجه چهار ماه زودتر از موعد مقرر آماده شده است.

میرتاج الدینی با اشاره به اظهارات بذرپاش در این جلسه گفت: البته از احکام تکلیفی بودجه ۹۹ بر اساس آیین نامه دولت باید ۲۴ مورد را می‌نوشت که از این تعداد ۱۴ مورد در زمان مقرر انجام شده و ۶ مورد تاخیر داشته است. ۲ مورد هم که مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خودروهای گران قیمت هم تهیه نشده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه بودجه بر اساس گزارش قرائت شده توسط رییس دیوان محاسبات، افزود: قطع یارانه سه دهک بالای کشور که تکلیف قانونی بوده و به رغم اینکه افراد این دهک‌ها نیز شناسایی شده‌اند نیز در دولت گذشته انجام نشده است. بر همین اساس رقم ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به سه دهک بالای کشور در سال ۱۳۹۹ پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور مصوبه مجلس درباره تامین قیر رایگان هم اجرایی نشده است، گفت: معادل این مصوبه حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود، ولی کمتر از ۱۰ درصد این مبلغ به دستگاه‌ها پرداخت شده است.

میرتاج الدینی درباره بخش‌های دیگر گزارش دیوان محاسبات با اشاره به جذب سرمایه خارجی در سال ۹۹ نیز گفت: در این سال دولت تا سقف ۳۰ میلیارد دلار می‌توانست نسبت به جذب سرمایه خارجی اقدام کند ولی رقم بسیار جزئی درحدود ۵۵ میلیون یورو برای خرید تجهیزات پزشکی انجام شده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور دولت دوازدهم کسری بودجه سال ۱۳۹۹ را با انتشار اوراق‌های مالی تامین کرده است، افزود: حدود ۱۲۷ درصد انتشار اوراق‌های مالی تحقق پیدا کرده است و در حقیقت دولت دوازدهم بدهی‌ها را با بدهی و اوراق را با اوراق جبران کرده است که این شیوه اقتصاد کشور را با مخاطرات روبرو می‌کند و باید اصلاح شود.

وی درباره اعتبارات در نظر گرفته شده برای اشتغال‌زایی در بودجه سال ۹۹ هم گفت: بر اساس تبصره ۱۸ میزان اعتبارات درنظر گرفته در بودجه از سال ۹۶ تا سال ۹۹ حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود که عملکرد آن در دولت دوازدهم حدود ۸ هزار میلیارد تومان است. یعنی ۸.۶ درصد این تکلیف مهم در قانون بودجه تحقق پیدا کرده است.

میرتاج الدینی ادامه داد: در واقع ۹۲ درصد جذب و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی تحقق پیدا نکرده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه وبودجه کشور همچنین درباره تکلیف قانون بودجه برای مهار گازهای فلر در سال ۹۹ گفت: روزانه ۱۷۷ میلیون یورو و سالانه بیش از ۶۴ میلیارد یورو گاز فلر سوخت شده و به هدر می‌رود که رقم بسیار بزرگی است و برای این موضوع هنوز کاری انجام نشده و باید اقدام اساسی و جهادی برای رفع این مشکل انجام داد.

وی تاکید کرد: ساماندهی گازهای فلر و موضوع مشعل سوزی از مسائل اساسی و مهم کشور است که در برنامه پنج ساله ششم هم آمده است. ولی علیرغم برنامه ریزی و سرمایه گذاری وزارت نفت در این حوزه، هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده است.

میرتاج الدینی تاکید کرد: بر اساس گزارش دیوان محاسبات، بیش از ۶۴ میلیارد یورو در هوا سوزانده می‌شود و هدر می‌رود و آلایندگی محیط زیست را نیز به همراه دارد و  برای ساماندهی این مشکل در این جلسه و گزارش دیوان محاسبات تاکید شد که باید بخش خصوصی را مشارکت دهیم.

نایب رییس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه بر اساس گزارش دیوان محاسبات در سال ۹۹، ‌ هیچ بنگاه دولتی واگذار نشده است، گفت: عملکرد دولت در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴  قانون اساسی در سال ۹۹ صفر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در این گزارش به این نکته توجه شده که راه برون رفت از بودجه ناکارآمد و عملیاتی کردن آن این است که همه دستگاه‌ها، بودجه خود را عملیاتی کنند و دیوان محاسبات در گزارش به مجلس موارد مهمی را به صورت برجسته برای نمایندگان ارائه خواهد داد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها