نمایندگان هرمزگان در جلسه شورای اداری با حضور رئیس‌جمهور چه گفتند؟

کد خبر: 1122745

جلسه شورای اداری استان هرمزگان امشب با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و جمعی از وزرا در بندرعباس برگزار شد و استاندار هرمزگان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس و همچنین نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی به سخنانی در خصوص مشکلات این استان پرداختند.

نمایندگان هرمزگان در جلسه شورای اداری با حضور رئیس‌جمهور چه گفتند؟

جلسه شورای اداری استان هرمزگان امشب با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و جمعی از وزرا در بندرعباس برگزار شد و استاندار هرمزگان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس و همچنین نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی به سخنانی در خصوص مشکلات این استان پرداختند.

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان:

آبرسانی به ۳۷۵ روستای هرمزگان با تانکر انجام می‌شود

مهدی دوستی استاندار هرمزگان ضمن تشریح برنامه پیشرفت پیمان برای هرمزگان اظهار داشت: برای رشد توام با رفاه برای مردم در اکوسیستم پیمان، مسائل و مشکلات استان رصد شده و ابرنیازها و ابرمسائلی وجود دارد.

وی با بیان اینکه آبرسانی به ۳۷۵ روستا با تانکر انجام می‌شود و ۱۱۰۰ روستا مشکل آب دارند، افزود: رواناب‌های فراوانی به دریا می‌ریزد و چهار سد در دست مطالعه است و دو سد در حال ساخت است که از شما خواهش دارم اعتبار تکمیل سد گابریک را اختصاص دهید.

استاندار هرمزگان گفت: بسیاری مردم سند مالکیت ندارند، صنایع تکمیلی بدرستی رشد نکرده‌اند و برای بشاگرد، کشت گیاهان دارویی ظرفیت بی‌نظیری دارد.

دوستی با بیان اینکه مدل زیست هرمزگان بر اساس اقتصاد دریا بوده که صید و تجارت می‌کرده‌اند، عنوان داشت: پیچیدگی صید سبب شده است که ۴ هزار شناور مجاز و ۱۲ هزار شناور غیر مجاز وجود داشته باشند و اساسا سیاستی که در آن غیرمجازها ۴ برابر مجازها باشند، محکوم به شکست است.

استاندار هرمزگان افزود: باید با توسعه صید دور، صیادان را به سمت صید در آبهای بین‌المللی سوق دهیم.

وی ادامه داد: مزارع پرورش میگوی ما بدلیل نداشتن برق فقط ۲ تن در هکتار تولید می‌کنند در حالی که اگر برق و هوادهی وجود داشته باشد تا ۱۶ تن در هر هکتار می‌توان تولید کرد.

دوستی گفت: عدم لایروبی خورها سبب شده تا اکوسیستم آنها بهم بخورد و تغذیه دریا صورت نگیرد.

استاندار هرمزگان افزود: برخی کشورها متقاضی زمین در پسکرانه بندر شهید رجایی هستند و اگر بتوانیم موانع حقوقی آن را حل کنیم در حوزه ترانزیت کالا می‌توانیم کمک کنیم و درآمد داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای پهلودهی کشتی‌های ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تنی به بنادر اقیانوسی نیاز داریم و باید برای ورود کشتی‌های نسل چهارم فکری کنیم.

دوستی گفت: گمرکات ما در شهرستان‌ها شبانه‌روزی نیستند و این که کمبود نیروی انسانی داریم.

استاندار هرمزگان افزود: سالی ۶۳ هزار خودرو ترانزیت از بندرلنگه صورت می‌گیرد و می‌توان آن را تا ۳ برابر با همین وضعیت موجود افزایش داد.

وی ادامه داد: تجارت ته‌لنجی دچار محدودیت است و اقتصاد فعالان آن دچار نوسان است و باید آن را سامان داد و پایدار کرد.

دوستی گفت: ماهی هرمزگان از این استان به اصفهان می‌رود و سپس به کویت صادر می‌شود. حتی خوراک دام در استان تامین نمی‌شود.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: گردشگری هرمزگان می‌تواند موتور محرک گردشگری کشور باشد و ایجاد ابراکوسیستم گردشگری ضروری است. پیوند دادن جزایر با پل و تله‌کابین با هم به سرمایه‌گذاری حمایتی نیاز دارد.

وی در پایان گفت: در حوزه صنعت و معدن زیرساخت‌های صنعتی ناقصی وجود دارد و همین علت بیکاری بالاست و صنایع متکی بر بزرگ‌مقیاس شکل گرفته و صنایع هنوز بخش‌های زیرین و جانبی خود را کامل نکرده‌اند.

حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده، امام جمعه بندرعباس:

شهرهای ساحلی بدترین شرایط را دارند

حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: شهرهای ساحلی بدترین شرایط را دارند؛ خواهش می‌کنم تغییر نگاه برای گسترش شهرهای ساحلی ایجاد شود و تمرکز صنعت روی شهر بندرعباس به صلاح نیست و صنایع هم باید در ۱۲۰۰ کیلومتر سواحل استان پخش شود.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده اظهار کرد: اینکه ما امروز با مشکلات فرقه‌ها و آسیب‌های اجتماعی، طلاق و خودکشی روبه‌رو هستیم جای تامل دارد و تقاضایی که داریم این‌ است بخش منابع مالی استانی طرح مهندسی فرهنگی استان به تصویب برسد.

وی افزود: اگر ما با این دست‌فرمان بودجه‌های کشور را تقسیم کنیم هیچ‌گاه نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم هرمزگان باید در نگاه بودجه‌ای تحت عنوان فقیرترین استان نگاه‌ شود و در بحث صنایع دستی، شیلات و شرکت‌های ذیل صنعت باید نگاه ویژه‌ای باشد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس بیان‌کرد: در دنیا دیدید قریب ۷۰ تا ۸۰ درصد شهرهای آباد در دنیا شهرهای ساحلی هستند اما منتهی نگاه سیاستمداران ما گریز از مناطق ساحلی بوده است لذا شهرهای ساحلی بدترین شرایط را دارند؛ خواهش می‌کنم تغییر نگاه برای گسترش شهرهای ساحلی ایجاد شود و تمرکز صنعت روی شهر بندرعباس به صلاح نیست و صنایع هم باید در ۱۲۰۰ کیلومتر سواحل استان پخش شود.

محمد آشوری، نماینده بندرعباس در مجلس:

آنچه که در استان ما مردم را آزار می‌دهد القای حس تبعیض است

محمد آشوری نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: در بدو گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان عدالت پیشرفت و خدمت آمده است محور آن مبارزه با فقر و فساد و تبعیض است و آیت الله رئیسی پرچم دار مبارزه با فساد در قوه قضائیه بودند و انتظار این است در حوزه فقر زدایی و رفع تبعیض پرچم را در دست بگیرید.

وی افزود: آنچه که در استان ما مردم را آزار می‌دهد القای حس تبعیض است و کارنامه جمهوری اسلامی در خدمات رسانی به روستاها و شهرها بوده اما کارهای مانده‌ای که امروز مردم را آزرده کرده است همین حس تبعیض است.

نماینده مردم مرکز استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت‌های مختلف نسبت به به‌کارگیری نیروی استان در مدیریت عالی چراغشان چشمک‌زن یا قرمز بوده‌است و در دولت سیزدهم هم این چراغ چشمک زن است و خواهش داریم این چراغ را سبز کنید و از نیروهای انسانی هرمزگان و مناطق مرزنشین بیشتر در ساختار قدرت استفاده کنید.

وی تصریح کرد: خواهش و تمنای ما این است در حدود ۱۰ سال اخیر خیلی‌ها ما را بخاطر عدم بکارگیری نیروهای هرمزگانی و انتزاع برخی از روستاهای استان تحقیر کردند، شما این تحقیر را بر نتابید مردم از مسئله انتزاع روستاهای پارسیان آزرده خاطر هستند و خواهش ما این است این پرونده بسته شود و به جای آن پرونده توسعه یکپارچه جنوب کشور باز شود.

منصور آرامی، نماینده بندرعباس در مجلس:

۱۰ سال است موضوع انتزاع ذهن مردم استان را مشغول کرده است

منصور آرامی دیگر نماینده استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری گفت: ۱۰ سال است موضوع انتزاع ذهن مردم استان را مشغول کرده است و وقت ما را در مجلس را هم گرفته‌ است و درخواست داریم از دستور کار خارج شود.

وی افزود: استان هرمزگان به گونه‌ای است که اگر مردم نخواهند کاری کنند یک اتفاقی بیفتد خواهد افتاد فولاد و بنادر و سایر بنگاه‌های اقتصادی را ما اگر نخواهیم هم اینجا ایجاد می‌شود اما متاسفانه در هرمزگان توسعه‌یافتگی در بخش نیروی انسانی فراموش شده است و اگر در این بخش یک کار انجام دهید یقین بدانید برای هرمزگان از صدها پالایشگاه بهتر خواهد شد و استان به توسعه یافتگی خواهد رسید.

آرامی گفت: خواهشم این است؛ توسعه یافتگی استان هرمزگان را در نیروی انسانی ببینید و کمک کنید یک جهشی در این حوزه شکل بگیرد.

احمد مرادی، نماینده بندرعباس در مجلس:

بی‌عدالتی و تبعیض بیشترین موضوعی است که مردم هرمزگان را رنج می‌دهد

احمد مرادی دیگر نماینده استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: بی‌عدالتی و تبعیض بیشترین موضوعی است که مردم هرمزگان را رنج می‌دهد یکی در بحث نیروهای انسانی که ما در چند موضوع در وزارتخانه ها جزو رتبه‌های اول هستیم؛ در گمرکات، بنادر، شیلات و صنایع رتبه اول هستیم اما در این سازمان‌ها حتی یک هرمزگانی هم نیست؛ توقع مردم این است که اگر وزیر نمی‌توانیم باشیم معاون وزیر حتما می‌توانیم باشیم.

وی افزود: نگاه ما به کشور ملی است اما نگاه کشور به ما استانی است؛ در همین استان با وجود درآمدهای کلان در بهداشت و درمان ۵۰ درصد زیر استاندارد کشوری هستیم و چندین سال است پیگیر هستیم.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه درآمدها جزو ۵استان برتر کشور هستیم اما در این استان بیش از ۳۰۰ هزار نفر یا تحت پوشش کمیته یا بهزیستی هستند و این آمار فلاکت و بدبختی هرمزگان را بر نمی تابیم و خواهش داریم رسیدگی کنید.

وی تصریح کرد: ۱۷میلیارد دلار از قاچاق‌ها توسط گردن کلفت‌ها انجام می‌شود و فقط ۳میلیارد دلار توسط افراد خرد انجام می‌شود موضوع ملوانی و مرزنشینی خواهش داریم یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شوند

مرادی اظهار کرد: در سهمیه‌های کنکور با این سهمیه بندی جدید کاری کرده‌اند که دیگر هرمزگانی هیچ وقت نمی‌توانند روی دانشگاه‌های مطرح را ببینند در نهایت هم باید بگویم که مردم هرمزگان زیر بار هیچ نظر عیر کارشناسی و خفت بار نخواهد رفت و خواهش دارم بحث انتزاع پارسیان را برای همیشه پرونده‌اش را ببندید.

احمد جباری، نماینده غرب هرمزگان در مجلس:

وجود فقر با ظرفیت‌های هرمزگان متناقض است

احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: دولت سیزدهم بر مبنای عدالت محوری، فساد ستیزی و رفع تبعیض شکل گرفته است؛ وجود فقر با ظرفیت‌های هرمزگان متناقض است و نمی‌دانیم مردم ما با این ظرفیت ها کجا قرار گرفته‌اند.

وی افزود: شاخص‌های توسعه‌ای ما بسیار معنادار است در استان ما را با کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه می‌کنند اما در کشور هرمزگان با استان‌های همجوار مقایسه می‌شود.

جباری گفت: در حوزه بهداشت و درمان ما یک استان هستیم و یک دانشگاه علوم پزشکی در حالی که یکی از استان‌های همجوار ما ۲۰ دانشگاه و دانشکده پزشکی و در اکثر بیمارستان‌هایشان همه مسائل تخصصی وجود دارد اما ما برای یک ام آر آی باید به یزد و کرمان برویم.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه که نیاز امروز کشور است وحدت و همدلی است و خواهش می کنم یکبار برای همیشه دستور دهید انتزاع پارسیان از دستور خارج شود و روح و روان مردم آزرده نشود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها